جامعه اطلاعاتی 1 (مقدمه)

امروزه بیشترین توجه وقف اطلاعاتی شدن زندگی اجتماعی شده است. دائم به ما گفته می شود که در حال ورود به«عصراطلاعات»هستیم،شیوه ء اطلاعاتی نوین تفوق می یابد،وارد حوزه ء قاتصاد اطلاعاتی جهانی شده ایم.نویسندگان بسیاری حتی از این فراتر رفته اند و ایالات متحده ، بریتانیا ، ژاپن، آلمان و دیگر کشورهایی را که شیوهء زندگی مشابهی دارند ،«جوامع اطلاعاتی» می نامنددر واقع چنین پیداست اطلاعات به چنان اهمیتی دست یتفته که شایستگی آن را دارد تا به صورت نماد عصر حاضر با آن برخوردشود. دقیقاً همین معنی و مفهوم این نماد، منبع مقدار زیادی اختلاف نظر نیز شده است. برای بعضی این مفهوم سازندهء جامعه ای واقعا تخصصی شده و نوع دوست شده است، در حالیکه از نظر عده ای دیگر حاکی از تشدید نظارت بر شهروندان است.
از نظر عده ای خبر از پیدایش جامعه ای فرهیخته را می دهد که به منابع دانش دسترسی فوری دارد، در حالیکه در نظر برخی دیگرسیلاب تبلیغات سطحی، جنجالی و انحرافی بیش نیست.
از نظر بعضب توسعهء دولت ملی بود که نقش اطلاعات را افزایش داد در حالیکه به عقیدهء عده ای دیگر، تحولات در سازماندهی شرکت بود که باعث حیاتی تر شدن نقش اطلاعات گردید.
از یک طرف، کسانی بر این باور هستند که در دوران اخیر، شاهد پیدایش "جامعه اطلاعاتی" هستیم که از همهء جوامع حال و گذشته متمایز است. همهء این نویسندگان روی هم رفته نسبت به اصلاح«جامعهء اطلاعاتی» احساس رضایت نمی کنند. اما همان قدر که دروهء کنونی را به منزلهء نقطهء چرخشی در تحولات اجتماعی قبول دارند، جزو تأیید کنندگان این اصطلاح قرار می گیرند.
از طرف دیگر محققانی وجود دارند که گرچه اهمیت خاص اطلاعات را در دوران مدرن تصدیق می کنند امابر این نظر تأکید دارندکه این ویژگی کانونی دوران حاضر، تداوم همان گذشته است.
در یک سمت کسانی هستند که اعلام می کنند نوع جدیدی از جامعه از دل گذشته بیرون آمده است.
نظریه پردازان این سمت عبارتنداز:
پساــ صنعتی گرایی(دانیل بل وهوادارانش)
پساــ مدرنیسم ( ژان بودریا،مارک پوستر)
تخصصی شدن انعطاف پذیر ( مایکل پایور، چارلز سیبل، لاری هیرش هورن)
شیوه اطلاعاتی تحول ( مانوئل کاستلز)
در دیگر سو نویسندگانی که بر تداول تأکید می ورزند. این نظریه پردازان عبارتند از:
نو مارکسیسم (هربرت شیلر)
نظریهء نظارت (میشل آگلیتا، آلن لیپیتز)
انباشت انعطاف پذیر ( دیویدهاروی)
دولت ملی و خشونت ( آنتونی گیدنز)
حوزهء عمومی ( هابر ماس، نیکولاس گارنهام)

هیچکس در گروه دوم منکر این نمی شود که اطلاعات اهمیت کلیدی برای جهان مدرن دارد، بلکه وبر خلاف قبلی ها، آن ها این استدلال را دارند که شکل و عملکرد اطلاعات تابع قواعد و رسومی است که در طول زمان درازی تثبیت شده اند.

گرد آورنده : محیا برکت

عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات(۱)

امروزه فنـّاوری اطلاعات به مدد فنـّاوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است. مهمترین تغییراتی که این فنـّاوری در جهان بوجود آورده بوسیله مارشال مک‌لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن «تبدیل جهان به یک دهکده جهانی» است، بدین‌معنا که مردم نقاط مختلف در ایرانهای سراسر کره زمین به مثابه ساکنان یک دهکده امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند. نزدیکی روزافزون شهروندان دهکده جهانی به یکدیگر، تبادل فرهنگها، تعامل تدابیر، ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و دسترسی سریع به اطلاعات تولیدی در جهان، همگی از دستاوردهای با ارزش فنـّاوری ارتباطات است. از سوی دیگر، فنـّاوری اطلاعات ابزار قدرتمندی است که در کمترین زمان ممکن می‌تواند میان مردم جهان ارتباط برقرار سازد. این ابزار ارتباطی قدرتمند با اطلاعات سروکار دارد.
جوانان امروزه به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان دانایی و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف‌کنندگان آن هستند؛ این در حالیست که جوانان ایرانی از احساس عقب‌ماندگی در رنج بوده و به‌دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند، بنابراین دسترسی به فنـّاوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از دانایی است.
تعداد رایانه‌های موجود درایران تا پایان سال 83، 7 میلیون کامپیوتر برآورد شده که به ازای هر 100 نفر 4/10 عدد کامپیوتر وجود داشته است، همچنین در سال 2003 حدود 5/27 میلیون نفر و در همین سال در سراسر دنیا 137 میلیون نفر به «دورکاری» اشتغال داشتند، در فنلاند 17 درصد و در امریکا 9 درصد از نیروی کار فعال را «دورکاران» تشکیل می‌دادند، اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، 64 درصد نیروی کار آمریکا را «دورکاران» تشکیل ‌دهند.طبق این برنامه در آمریکا به ازای هر 7 نفر یک کامپیوتر (PC)، در اروپا به ازای هر 20 الی 30 دانش‌آموز یک کامپیوتر و بین 50 تا 80 نفر دانش‌آموز یک خط اینترنت وجود دارد و 73 درصد از معلمان در انگلستان از فنـّاوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر آمار حاکی از دسترسی 3 میلیون و 850 هزار خانوار و به عبارتی 24 درصد خانوارهای ایرانی به رایانه است، این در حالیست که طبق آمارهای موجود تعداد وبلاگ‌های ایرانی در محیط اینترنت در سال 83، 63 هزار و 139 وبلاگ بوده است.
این آمار همچنین حاکیست که 23 مرکز از 32 مرکز «انکوباتور» (مرکز رشد) موجود در ایران در حوزه فنـّاوری اطلاعات و ارتباطات فعالند علاوه بر این 11 پارک فنـّاوری اطلاعات نیز در حال فعالیت و یا در مرحله تأسیس هستند که این تعداد در سال 83 به 13 مورد و در پایان سال 88 به 25 مورد افزایش خواهد یافت.
همچنین در سال 83 سوادآموزی رایانه‌ای جوانان ایران 30 درصد بوده که این سوادآموزی در سال جاری به 36 درصد و تا پایان برنامه چهارم توسعه به 60 درصد افزایش خواهد یافت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت ارائه خدمات مشاوره‌ای Online به جوانان به کل خدمات در سال جاری به 5 درصد و تا سال 88 به 25 درصد افزایش خواهد یافت.
با توجه به تأکید ات ارائه شده از سوی مجامع بین‌المللی و لزوم هماهنگی برنامه‌های ملی کشورها با آنها به‌منظور کسب شاخص‌های لازم در تعیین جایگاه و تراز متناسب با شأن کشورهای منطقه در امور مربوط جوانان، لازم است توسعه در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با محوریت جوانان صورت گیرد. زیرا توسعه پایدار مبتنی است بر توسعه منابع انسانی و جوانان محور توسعه منابع انسانی‌اند. و فنـّاوری اطلاعات می‌تواند ابزاری کلیدی برای توسعه جوانان بشمار آید.


گرد آورنده: سامان فرج پور

روزنامه نگاری سایبر

حق انتخاب با مخاطب است. صفحه حوادث روزنامه صفحه اجتماعی، اقتصادی و یا شاید سیاسی و... هر کدام از این صفحات را که بخواهید می‌توانید انتخاب کنید. دیگر روبه‌روی کیوسک‌‌های مطبوعاتی وقت صرف نمی‌کنید و تیترهای روزنامه‌های صبح را تندتند دید نمی‌زنید. این‌جا وقت طلاست. "سایبرژورنالیسم" به کمک شما می‌آید. در یک فرصت مناسب، بدون اینکه سر چهارراه‌ها منتظر شنیدن خبرهای داغ صبح باشید که روزنامه‌فروش‌ها داد می‌زنند و یا وقتی که اشتراک مجله در روزنامه‌تان شما را کلافه کرده و دیر به دستتان می‌رسد، روزنامه‌های سایبر بهترین انتخاب است. پای رایانه شخصی، خبرهای مورد علاقه خود را از سایت‌های خبری که چند بار در روز به‌روز می‌شود، گلچین می‌کنید، می‌خوانید، برخی خبرها را از طریق رادیوهای اینترنتی می‌شنوید و یا گزارش‌هایی را مصور مشاهده می‌کنید. "روزنامه‌های سایبر" اخبار را به یک صفحه اینترنتی و چند خط توضیح خبر محصور نمی‌کنند، بلکه به‌واسطه لینک‌هایی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهند، به وی این امکان را می‌دهند که با یک کلیک به دنیای وسیع‌تری از اخبار و اطلاعات سایت‌های مشابه خبری دیگر دست پیدا کنند.

دنیای روزنامه‌های سایبر :

دنیای روزنامه‌های سایبر، محدود به چند صفحه روزنامه نیست که مخاطب هر روز صبح باید ورق بزند تا اخبار و مطالب دلخواه خود را پیدا کند. این‌جا، مخاطبان با کاغذهای کاهی و صفحه‌هایی که عناوین ثابت دارند، سروکار ندارند، روزنامه‌خوان‌های آنلاین از پشت شیشه مانیتورها، خبرهای روز را می‌خوانند...

سایبر با طعم سنتی :

شهروندان روزنامه‌نگار، اصطلاحی است که خاص مخاطبان آنلاین است. مخاطبانی که روزنامه‌های آنلاین به تقاضای آن‌ها موجودیت پیدا می‌کند.

در سایبرژورنالیسم وارد عرصه‌ای می‌شویم که مخاطب به همان اندازه حق دارد مطلب بنویسد، که نویسنده مطلب می‌نویسد. روزنامه‌نگار سایبر، در حقیقت لحظه‌نگاری می‌کند و توقف در اطلاع‌رسانی را با کار آنلاین، جور نمی‌بیند.

آن‌ها همان روزنامه‌نگارانی هستند که با قلم روی کاغذهای کاهی می‌نویسند، با سبک و شیوه متداول خبرنویسی.

روزنامه‌نگار آنلاین ، "سایبرژورنالیسم" و "روزنامه‌نگاری سنتی"

روزنامه‌نگار آنلاین، شیوه جدیدی برای نگارش ندارد و در اصل، این تفکر و بینش دیجیتال است که او را به یک "سایبرژورنالیست" تبدیل می‌کند.

دکتر نمکدوست، استاد دانشگاه و مدرس روزنامه‌نگاری، در خصوص "سایبرژورنالیسم" و "روزنامه‌نگاری سنتی" معتقد است: "سایبرژونالیست" همان روزنامه‌نگاری کاغذی است با بهره‌گیری از امکاناتی که اینترنت و آنلاین بودن در اختیار فرد قرار می‌دهد.

روزنامه‌نگاری آنلاین، فرار از زمان و مکانی است که مخاطب را محصور تولید نویسنده می‌کند. مخاطب روزنامه‌های کاغذی محصول چاپ‌شده‌ای را در دست دارد که نویسنده گزینش کرده و مراحل زیادی را از تحریریه تا چاپخانه و توزیع گذرانده تا به‌دست او برسد و در آخر اخبار و گزارش‌هایی را ورق می‌زند که شاید همیشه اشتیاق او را برای خواندن یک مطلب مورد علاقه‌اش، پاسخ‌گو نباشد.

اما در روزنامه‌های سایبر، مخاطب نقشی همانند نویسنده دارد. پابه‌پای نویسنده آگاهی می‌یابد، خبرهایی که بر اساس علایق خود گلچین می‌کند، می‌خواند. حمید ضیایی‌پرور، روزنامه‌نگار در این خصوص می‌گوید: در سایبرژورنالیسم، RSS به کمک مخاطبان آمده و با استفاده از آن است که می‌توانند علایق خبری خود را مشخص کنند و فقط خبرهای جست‌وجو شده‌ای را که خواسته‌اند، بخوانند.

وی در ادامه می‌گوید: روزنامه‌نگاری سایبر بیشتر بر عناصری تکیه می‌کند که از جذابیت‌های بصری برخوردار باشد. روزنامه‌های سایبر در طول روز چندین بار به‌روز می‌شود و تحریریه‌هایی متفاوت با تحریریه روزنامه‌های مکتوب دارد.

برقراری  تعامل در عرصه خبر :

احساس نزدیکی و برقراری نوعی تعامل در عرصه خبر، بین مخاطب و نویسنده، نوعی نگارش عامیانه‌تر را در روزنامه‌نگاری آنلاین خلق می‌کند و در اصل سبک خبرنویسی همان است که در روزنامه چاپی هم رعایت می‌شود.

دکتر نمکدوست در این خصوص می‌گوید: "تنها تفاوت روزنامه‌نگاری کاغذی و سایبر در برخی مسایل ظاهری است و بحثی به‌عنوان فنون خبرنویسی آنلاین مطرح نیست و همچنین تکنیک خبرنویسی جدیدی در فضای سایبر شکل نگرفته است."

مهم این است که روزنامه‌نگار آنلاین می‌داند، خبر و گزارش و یادداشتی که می‌نویسد و روی سایت خبری خود ارایه می‌دهد، همان لحظه مخاطبانی دارد و با مخاطب خود به بحث و تبادل نظر می‌پردازد و در واقع فاصله میان نوشتن یک خبر تا خواندن و سپس بازخورد آن از سوی مخاطب بسیار کوتاه شده است.

آنلاین‌نویسی وطنی ؛ روزنامه نگاری ژورنالیسم ایرونی

روزنامه‌های آنلاین را در ایران از طریق سایت‌هایی باید شناخت که همه جوانب روزنامه‌نگاری در محیط سایبر را مورد توجه قرار می‌دهند.

این شناخت در برخی موارد به‌سوی روزنامه‌های چاپی منحرف می‌شود که مطالب خود را بدون کم‌وکاست روی سایت اینترنتی خود قرار می‌دهند و به اصطلاح نسخه اینترنتی روزنامه را ارایه می‌دهند، غافل از اینکه نسخه آنلاین یک روزنامه، باید بیشتر از محتوای چاپی آن باشد.

آسیب‌شناسی  رسانه‌ها سایبر :

ضیایی‌پرور با بیان اینکه فقدان دانش دیجیتالی در رسانه‌های آنلاین، اولین موردی است که در آسیب‌شناسی این رسانه‌ها باید به آن اشاره کرد، می‌گوید: بسیاری از روزنامه‌های آنلاین در ایران، هنوز از شکل سنتی خود فاصله نگرفته‌اند و از مفهوم واقعی آنلاین دور هستند

وی، فرمت‌های PDF روزنامه‌ها را که هیچ‌گونه قابلیت تغییر ندارد، روزنامه الکترونیکی می‌خواند و می‌گوید که اگر همین روزنامه‌ها با فرمت و امکانات دیگری روی اینترنت قرار بگیرد، روزنامه‌نگاری دیجیتالی محسوب می‌شود و با روزنامه‌نگاری سایبر تفاوت زیادی دارد.

سایبرژورنالیسم ایرانی

سایبرژورنالیسم ایرانی باید بتواند همگام با پیشرفت فناوری‌های روز دنیا حرکت کند و مخاطبان اینترنت را در کشور در صورت وجود قشر قابل توجه، به‌خود اختصاص دهد.

دکتر تژامیر فخرایی، استاد ارتباطات، با اشاره به اینکه در ایران عده اندکی به فضای اینترنت دسترسی دارند می‌گوید: "برای شکل‌گیری رسانه‌های آنلاین در کشور، راه طولانی در پیش داریم و برای پیشبرد این موضوع، باید مخاطبان آنلاین توسعه یابند."

روزنامه‌نگاری آنلاین اگرچه فرصتی را فراهم کرده تا با هزینه کمتر، در هر لحظه از اطلاعات، اخبار و رویدادهای مهم باخبر شویم، اما همانند دیگر فناوری‌های نوین، مستلزم فرصت است تا سایبرژورنالیست‌ها و مخاطبان سایبر را در برابر یکدیگر قرار دهد و سایبرژورنالیسم را با پوشش همه جوانب آن ارایه دهد. برای روزنامه‌نگاری سایبر هنوز در آغاز راهیم.

روزنامه‌نگاری سایبر با مخلفات :

یک خبر سایبر را در همه موارد می‌توان خواند. اما در برخی موارد، می‌توان شنید و یا همان خبر را مصور مشاهده کرد.

چندرسانه‌ای بودن از مزایای روزنامه‌نگاری الکترونیکی است. دکتر نمکدوست در این خصوص معتقد است: فضای سایبر، مختصاتی دارد که به کمک نویسنده و مخاطب می‌آید. مخاطب آنلاین عادت به اسکن کردن مطالب دارد. وقت زیادی ندارد و علاوه بر خلاصه خواندن خبر از عکس‌هایی که نویسنده برای خبر خود انتخاب کرده استفاده کرده و رویداد و اتفاق را ملموس‌تر درک می‌کند. وی می‌گوید: در روزنامه‌نگاری آنلاین، تصویر، صدا و آنلاین بودن کمک می‌کند که اطلاعات و اخبار ساده‌تر و عمیق‌تر به مخاطب ارایه شود.

روزنامه‌نگار آنلاین، خبر را با "فونت دیجیتال" تنظیم می‌کند و مخاطب آنلاین از امکاناتی که برای خواندن اخبار به‌صورت آنلاین به او داده شده و از سیستم‌هایی مثل RSS استفاده می‌کند.

با پست الکترونیکی از حق اشتراک خبرنامه بهره می‌برد و بعضی وقت‌ها، اخبار را از طریق "پادکست‌ها" گوش می‌دهد.

و پادکست‌ها، رادیوهای اینترنتی

پادکست‌ها، رادیوهای اینترنتی هستند که محتوای گوناگونی را به‌صورت فایل‌های صوتی و یا تصویری در اختیار کاربران قرار می‌دهند. "پادکست‌ها"، نیز حق انتخاب را به مخاطب می‌دهد تا مشخص کند به کدام محتوای سایت‌های خبری می‌خواهد دسترسی پیدا کند.

ارایه پادکست‌ها در برخی از سایت‌های خبری داخلی و خارجی فارسی‌زبان مرسوم است و همچنین بعضی از وبلاگ‌های خبری نیز از رادیوهای اینترنتی برای ارایه اخبار استفاده می‌کنند.

از دیدگاه استادان ارتباطات "سایبرژورنالسیم" میان‌رشته‌ای است، اگر تا دیروز، روزنامه‌نگار، فنون مصاحبه و خبر را می‌دانست و در محیط روزنامه ‌کار حرفه‌ای می‌کرد، امروز به‌عنوان "سایبرژورنالیست" باید از مهارت‌های رایانه‌ای و فناوری‌های نوین تا حد کافی برخوردار باشد، چراکه یک روزنامه سایبر، با ورود به محیط اینترنت و فضای سایبرژورنالیسم، دیگر یک نویسنده و روزنامه‌نگار خالص نیست. این روزنامه‌نگار تمام مراحلی که در یک روزنامه چاپی به عهده چندین نفر بود و همچنین مهارت‌های قبلی را مثل چاپ، انتشار، گرافیک و صفحه‌آرایی و عکس و... را فردی بر عهده دارد و خبر را با همه حواشی‌ای که دارد به مخاطب عرضه می‌کند.

مرکز مطالعات سایبرژورنالیسم :

روزنامه‌نگاری آنلاین از زمان ورود تا به حال که روزهای زیادی از عمر آن نگذشته، بیشتر به‌صورت فردی مطرح بوده و بیشتر در محافل دانشگاهی و از زبان استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاران معرفی شده است. اما مدتی است که "سایبرژورنالیسم" از سوی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، بیشتر مطالعه و آسیب‌شناسی می‌شود.

مرکز مطالعات سایبرژورنالیسم و مرکز آموزش همشهری، دو مرکزی است که نشست‌های تخصصی در رابطه با روزنامه‌نگاری آنلاین برگزار کرده است.

ضیایی‌پرور در خصوص مرکز مطالعات سایبرژورنالیسم دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: این مرکز یکی از مراکز مطالعاتی پژوهشی و تحقیقاتی و زیرمجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است که از سال 83 و به همت دانشجویان دکترای تخصصی علوم ارتباطات به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرده است.

هدف مرکز مطالعات سایبرژورنالیسم

وی هدف این مرکز را متمرکز کردن مطالعات روی سایبرژورنالیسم به‌منظور راه‌اندازی دروس سایبرژورنالیسم و سپس رشته سایبرژورنالیسم در دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

این مرکز از گروه‌های مطالعاتی و پژوهشی شامل تحقیق در محیط سایبر، فناوری‌های جدید ارتباطی، وبلاگ و نشریات الکترونیکی، روزنامه‌نگاری الکترونیکی و جامعه اطلاعاتی بهره می‌برد و همچنین ماهنامه‌ای با عنوان ماهنامه علمی مطالعات سایبرژورنالیسم منتشر می‌کند.

کارگاه روزنامه‌نگاری سایبر، سایت اینترنتی سایبرژورنالیسم، انتشار کتاب در زمینه روزنامه‌نگاری سایبر و برگزاری سمینارهای تخصصی از جمله وظایف این مرکز است.

سایت مرکز مطالعات سایبرژورنالیسم دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اینترنتیwww.ertebatat.net

قابل دسترسی است.

پیامدهای سایبرژورنالیسم

وبلاگ را شاید بتوان فرزندخوانده و یا هم‌خانواده‌ای نه‌چندان حرفه‌ای برای سایبرژورنالیسم عنوان کرد.

وقتی از سایبرژورنالیسم نام برده می‌شود، عده‌ای می‌خواهند که وبلاگ‌نویسان خبری را در زمره این گروه قرار دهند.

واقعیت برای استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاران

اما واقعیت برای استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاران متفاوت است. دکتر نمکدوست به‌عنوان یک روزنامه‌نگار معتقد است که روزنامه‌نگاری آنلاین و وبلاگ‌نویسی معادل هم نیستند و تفاوت‌های بسیاری دارند. وبلاگ‌ها همانند سایت‌های خبری محلی برای انتشار اخبار است، اما با این تفاوت که یک وبلاگ‌نویس ذهنیات خود را بدون ویرایش از لحاظ خبری و دستوری ارایه می‌کند و دنبال کردن یک هدف خاص فردی بدون نیاز به صرف وقت و هزینه، هم‌چون راه‌اندازی و طراحی سایت‌های خبری، یک نویسنده وبلاگ را تشویق به نوشتن می‌کند. ضیایی‌پرور در خصوص وبلاگ‌ها نظر متفاوتی دارد، وی می‌گوید: وبلاگ‌های غیرحرفه‌ای، به‌دلیل اینکه بخشی از نشریات الکترونیکی به‌شمار می‌روند، در واقع گام‌های اولیه ورود به سایبرژورنالیسم است.

وی می‌گوید: همان‌طور که در روزنامه‌ها ممکن است مطالبی از نویسنده‌هایی چاپ شود که به‌صورت معدود می‌نویسند، بنابراین وبلاگ‌ها طی کردن پیش‌نیازی برای ورود به روزنامه‌نگاری سایبر است. با این وجود، وبلاگ‌ها را می‌توان محلی برای انتشار اخبار و عقاید دانست، اما به‌نظر می‌رسد باید جدا از فضای "سایبرژورنالیسم" مطرح شوند و با واقعیت مجازی برای ایجاد فضای فکری و شخصی نویسندگانی که ممکن است روزنامه‌نگار باشند یا نه، مطرح شود.

 

 

گرد آورنده::سامان فرج پور

 منبع: روزنامه نگاری سایبر. یونس شکر خواه

سال نو بر همگان مبارک

 

باز هم همان سفره ی هفت سین همیشگی، با نگاهی زیرکانه سفره را می بینی، از خودت می پرسی مبادا سینی از قلم جا افتاده باشد؟ سبزه، سمنو، سیر، سرکه، سیب، سنجد، سماق. هفت سین کامل شد اما نه پس قرآن، آیینه و شمعدان و ماهی کو؟ آن ها را هم میاوری و هر آن چه نشان از تازگی، صفا و صمیمیت و مهربانی را دارد بر سر سفره می گذاری. کنار خانواده منتظر می نشینی. لحظه به لحظه به ساعت تحویل سال نزدیک می شوی:

ساعت 3:37:26

صدای توپ را می شنوی. گویی اتفاقی به بزرگی تمام دنیا رخ داده است: آری.

یا مقلب القلوب و الابصار

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال

حول الحالنا الی احسن الحال

طبیعت لباس نو بر تن کرد و از خواب زمستانی بیدار شد. مبادا تو از این قافله عقب بمانی.

تکرار شد سرود گل افشانی درخت

از یاد رفت سوگ پریشانی درخت

با پیکر نشسته به سیماب آمدند

نازک تنان شاخه به مهمانی درخت

جوشید در زمین وهوا چشمه چشمه شیر

تا باد بوسه داد به پیشانی درخت

گردونه ی نسیم ز مرز چمن گذشت

با کاروان خنده زخندانی درخت

مرهم گذار زخم زمستانی دل است

سیمای باغ و ناز گل افشانی درخت

سال جدید را تبریک می گوییم. فرارسیدن سال1386هجری شمسی بر همگان مبارک باد. امیدواریم که سالی پر از برکت و همراه با موفقیت داشته باشید .

معرفی سایت انجمن علمی دانشگاه شیخ بهایی

 

سایت انجمن علمی مهندسی کامپیوترو فناوری اطلاعات دانشگاه شیخ بهایی به همت دانشجویان دانشکده ی فنی و مهندسی راه اندازی شد. در این سایت بخش های مختلفی موجود می باشد که از آن جمله می توان به قسمت های زیر اشاره کرد:

  اخبار:در این بخش اخبار مختلف فناوری اطلاعات و کامپیوتر در اختیار کاربران قرار می گیرد.

  مقالات : در این بخش مقالات مختلفی در زمینه ی تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک و ..... را دریافت کنید.

کتابخانه ی دیجیتال : در این بخش کتاب های مختلف در زمینه های مربوطه را می توانید دانلود کنید.

انجمن های گفتگو: در انجمن های گفتگو می توانید با سایر کاربران به تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف آموزشی برنامه نویسی، شبکه، پایگاه داده، E-World، اینترنت، سخت افزار و نرم افزار و... بپردازید.

 

سایت انجمن علمی با هدف پیشبرد علم و دانش دانشجویان این مرز و بوم  منتظر حضور گرم شمامی باشد. ما را در این راه یاری دهید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

نشانی وب سایت: http://www.itce.ir