فکسونومی (Folksonomy)

نتیجه فعالیت گروهی و تعاملی افراد برای برچسب گذاری (Tagging) و یادداشت نویسی (Annotation) در مورد یک محتوا را فُکسونومی می گویند. در فُکسونومی ها، داده های توصیف کننده (Metadata) تنها توسط افراد حرفه ای ایجاد نمی شوند بلکه، تولید کننده یا استفاده کننده محتوا هم می توانند به بدنه دانش آن محتوا متادیتا اضافه کنند. به عبارتی ساده تر فُکسونومی (=Folk+Taxonomy) یک تکسونومی است که توسط  کاربران ساخته می شود.

فُکسونومی ها از حدود سال ۲۰۰۴ به عنوان بخشی از نرم افزارهای اجتماعی که دارای امکانات برچسب گذاری اجتماعی و یادداشت گذاری روی عکس ها بودند معرفی شدند. برچسب گذاری که ویژگی تمامی خدمات Web 2.0 است به کاربران آماتور این امکان را می دهد تا به صورت جمعی و تعاملی، اطلاعات را طبقه بندی کرده و بیابند. برخی از وب سایت ها از ابر برچسب (Tag Cloud) استفاده می کنند تا برچسب های فُکسونومی را به صورت بصری نشان دهند.

ادامه مطلب ...

دانش ضمنی/ دانش آشکار؛ آیا بهتر نیست فازی فکر کنیم؟

در هر کنفرانس، مقاله، سخنرانی، آموزش و … که سرک بکشیم با این عبارت مواجه می شویم: دانش دو دسته است، ضمنی و آشکار! ضمنی آن دانشی است که در ذهن آدمی است، آشکار دانشی است که در اسناد و … وجود دارد. این نوع نگاه ساده که از ترجمه صرف متون خارجی ناشی شده است، موجب شده نگاه آنتالوژیک به دانش، تبدیل به نگاه صفر و یکی شود که مسائل و مشکلاتی در پی دارد:

ادامه مطلب ...

کتاب " قطب نمای مدیریت دانش"


نام کتاب : قطب نمای مدیریت دانش

نویسندگان : بابک اخگر، خشایار جهانیان

ناشر: گلچین علم


این کتاب رو تازه شروع کردم به خوندن چون اساسا من قبلا فقط مفاهیم کمی از مدیریت دانش می دانستم و کاربرد اون برای من مفهوم و ملموس نبود.الان فرصتی پیش اومده که در یک پروژه مدیریت دانش همکاری کنم. کتاب مذکور کمک زیادی به فهم مدیریت دانش برای من کرده به تمام شما دوستان هم مطالعه هم این کتاب رو توصیه می کنم.در ادامه فصل اول این کتاب رو برای شما جهت مطالعه قرار دادم.


دریافت فصل اول کتاب قطب نمای مدیریت دانش


سایت :www.kmtoolbox.ir

5 شغل که پیدا کردن گزینه مناسب برای آنها بسیار دشوار است

هرچند هنوز هم اقتصاد در حال مواجه شدن با چالش‌های بسیاری است، صنایع نو و تکنولوژیک وضعیت بسیار بهتری دارند. شرکت‌هایی نظیر لینکه این(LinkedIn)، پاندورا (Pandora)، گروپان (Groupon)، زینگا (Zynga) و کاربونیت (Carbonite)، به فروش سهام خود به عموم روی آورده‌اند. همچنین شاهد بودجه‌های کلان شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، توییتر و دراپ باکس هستیم. تمایل برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های این‌چنینی بسیار زیاد بوده است و هر روز برنامه‌های تکنولوژیکی بیشتری معرفی می‌شوند.

ادامه مطلب ...