کلیات دانش مدیریت پروژه

انجمن مدیریت پروژه که انجمن حرفه‏ای و تخصصی مدیران پروژه به شمار می‏آید هشت زمینه آگاهی را مشخص کرده است که لازم است هر مدیر پروژه با آنها تا حدودی آشنا باشد تا بتواند در کار خود مؤثر باشد. برای آنکه مؤسسه مدیریت پروژه کسی را به عنوان متخصص مدیریت پروژه تأیید کند شخص باید امتحانی را بگذراند که تمام این هشت زمینه را در برمی‏گیرد. هشت زمینة مورد نظر عبارتند از:
1- مدیریت زمان‏بندی/زمان؛ یعنی مدیریت پروژه به منظور تحقق اهداف زمانی. این موضوع معمولاً متضمن  استفاده از روش مسیر بحرانی و یا زمان بندهای گانت است.
2-  مدیریت هزینه: روشهای مورد استفاده به منظور اجرای پروژه با بودجة مقرر آن
3- مدیریت کیفیت: استفاده از ابزارها و شیوه‏های مدیریت کیفیت کلی و زمینه‏های مربوطه در مدیریت پروژه‌ها به منظور تضمین انجام درست و مقتضی کار
4-  منابع انسانی: مدیریت جنبة انسانی پروژه‏ها متضمن پرداختن به رفتار افراد سهیم در اجرای پروژه و همچنین جزء اداری نیروی انسانی است که مشتمل است بر حقوق و مزایا، پیروی از مقررات دولتی در ارتباط با اقتضائات فرصتهای اشتغال برابر و غیره
5-  قرارداد/تدارکات: مدیر پروژه باید بتواند نسبت به تأمین مواد و اجناس مورد نیاز اقدام کند. علاوه بر این هنگامی که پیمانکاران بیرونی (خارج از پروژه) بخشی از کار پروژه را انجام می‏دهند ممکن است نیاز به عقد قرارداد باشد.
6- ارتباطات: این موضوع متضمن داشتن مهارتهای مناسب است. به منظور برقراری ارتباط با افراد  مورد نظردر زمان مقتضی با به کارگیری روش مناسب گاهی ارتباطات مکتوب مناسبت دارد و در اوقاتی دیگر تنها ارتباطات رودررو باید به کار گرفته شوند.
7- مدیریت محدوده: محدوده پروژه‏ همان مقدار کاری است که انجام می‏شود. تغییرات محدوده‏ای خارج از اختیار، معمولاً به قحطی از هزینه و زمان‏بندی منجر می‏شوند و هزینه و زمان پروژه را بیشتر می‏کنند. مدیران پروژه باید بدانند  چگونه محدودة کار را اداره کنند تا از چنین پیامدهایی پرهیز شود.
8-  مدیریت مخاطره (ریسک): قانون مورفی می‏گوید که هر آغاز غلط به پایان غلط منتهی خواهد شد. این موضوع محققاً در پروژهها مصداق دارد و ناتوانی در اداره و مدیریت مخاطرات می‏تواند منجر به مصایب شود. بحث مفصل پیرامون همة این زمینه‏ها خود به کتابی بزرگتر از این نیاز دارد، بنابراین از برخی از مواد فوق به اجمال بحث خواهد شد.

ادامه مطلب ...

انسانهای سایبر و جرائم سایبر ، حسام الدین آشنا

مقدمه

پرسش اساسی این است که گسترش رسانه های جدید و زیر ساختهای پیشرفته ارتباطی در داخل کشور و افزایش امکانات تبادل اطلاعات و داده ها در سطح بین المللی زمینه ساز چه جرائم جدیدی است؟

ادامه مطلب ...

راه های تحقق مشتری مداری

امروزه دنیای کسب وکار بر پایه « مشتری مداری» و «رضایت مشتریان» استوار گشته به گونه ای که گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است. فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در این عرصه می اندیشند، به خوبی می دانند که اکسیژن تنفس در دنیای تجارت اصل مشتری مداری است و درک این سخن که «همیشه حق با مشتری است » را سرلوحه برنامه های خویش می دانند.

حضور مشتری در یک واحد اقتصادی علاوه بر آنکه سود مالی به دنبال دارد، شیپور بیدار باش همیشگی است تا بتوانیم چون سربازانی آماده در عرصه رقابت به نبرد بپردازیم.

 

ادامه مطلب ...

رمز موفقیت در تجارت الکترونیک

رمز موفقیت در تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک e-commerce ، سالانه بیش از 500 میلیارد دلار در گردش مالی تجارت جهانی در اختیار دارد. این نوع خاص از تجارت که از اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد ، به دلیل سهولت در به کارگیری آن و داشتن مولفه هایی مانند سرعت ، دقت و امنیت ، از مشتری مداری بسیاری برخوردار شد که در اینترنت ،نمونه های زیادی از آن را می توان مشاهده کرد.
سایت هایی مانند
ebay.com یا amazon.com یا بخش خرید و فروش گوگل froogle.com به عنوان برترین های تجارت الکترونیک در وب شناخته می شوند. در این مقاله که از سایت : http://www.goecart.com/online-business-success.asp نیز استفاده شده است ، قصد داریم تا راهکارهای مهم در کسب موفقیت در تجارت الکترونیک را برای خوانندگان محترم ، تشریح کنیم. این 9نکته می تواند راهگشای خیلی از موفقیت های بزرگ ، در فرمت های ساده باشد .

ادامه مطلب ...

تکنولوژى اطلاعات چیست ؟

تکنولوژى اطلاعات یکى از فاکتورهاى مهم پیشرفت در قرن بیست و یکم مى باشد .IT موجب ایجاد دگرگونى و تحول در روش هاى زندگى ، آموزش ، کار و بازى خواهد شد .
پیشرفت هاى مربوط به محاسبات کامپیوتر و تکنولوژى ارتباطات ، زیر ساخت هاى جدیدى براى تجارت ، پژوهش هاى علمى و فعالیت هاى اجتماعى ایجاد مى کند.
این زیر ساخت گسترش داده شده ابزارهاى جدیدى را براى ارتباط داشتن با سراسر دنیا و کسب علم ودریافت اطلاعات به ما ارائه مى دهد .
تکنولوژى اطلاعات به ما کمک خواهد که بدانیم چه طور محیط اطراف مان را تحت تاثیر قرار دهیم و چطور از آن بهتر مراقبت کنیم .IT وسیله اى براى رشد اقتصاد است .
IT محل کار را جذابتر ، کیفیت مراقبتهاى پزشکى را بهبود و دولت را مسئولیت پذیرتر و در دسترس تر براى برآوردن نیازهاى شهروندان مى کند.

ادامه مطلب ...

کسب و کار بر بال اندیشه

 

از فراسوی مرزها ی هر ملت متمدن هر جا که با زبان انسانی گفتگو می شود ویا بازارهای تجارتی برپا هستند سیم های برق همانند شبکه ای تنیده از تپش قلبها  پیام های مردم را با همان زبان خودشان جابجا می

از فراسوی مرزها ی هر ملت متمدن هر جا که با زبان انسانی گفتگو می شود ویا بازارهای تجارتی برپاهستندسیم های برق همانند شبکه ای تنیده از تپش قلبها  پیام های مردم را با همان زبان خودشان جابجا می   کند.

 

ادامه مطلب ...

الفبای مدیریت فناوری اطلاعات - ده مسئولیت اصلی مدیر فناوری اطلا‌

نوشته شده توسط: مهندس بهروز نوعی پور          

اشاره : اگر مجموعه مقالات <الفبای مدیریت فناوری اطلاعات> را تاکنون دنبال کرده باشید، لابد با بعضی از جنبه‌های مختلف این شاخه از علم مدیریت آشنایی پیداکرده‌اید. این دانش تلفیقی از تکنیک‌های مدیریتی و اصول و مبانی پیاده‌سازی و توسعه فناوری اطلاعات در یک سازمان است. اصطلاحاتی مثل TCO، ROI،BPR ، Outsourcing و (KM (1 از جمله موارد مهمی هستند که باید هر مدیر فناوری اطلاعات درباره آنها بداند. در دو قسمت قبلی این مقاله گفتیم که تعریف یک <مدیر فناوری اطلاعات> چیست و برای اینکه بتوان به یک مدیر خوب برای اداره کردن فناوری اطلاعات (در یک سازمان) تبدیل شد به چه مهارت‌های عمومی و تخصصی نیاز است. در بخش آخر این مقاله مسوولیت‌های اصلی یک مدیر فناوری اطلاعات را بررسی می‌کنیم.



ادامه مطلب ...

مبانى e-Training

اگر به دنبال راه حلى مى گردید تا همکاران و یا مشتریان خود را به امر آموزش متقاعد کنید، بیش از این پیش نروید ! سال گذشته آموزش بیش از 500 شرکت بازرگانى در آمریکا توسط انجمن آموزش و گسترش آمریکا انجام گرفت. بررسى هاى انجام شده نشان داد، شرکت هایى که آموزش دیده بودند داراى موفقیت نسبى دو برابر در مقایسه رقباى خود کسب کرده بودند.
این استدلال، ضرورت ارتقا سطح علمى کارمندان را مى رساند، اما سئوال مهم این است که چگونه به هدف خود دسترسى پیدا کنید.على رغم اینکه کلاسهاى آموزشى سنتى، ارزش خود را دارا مى باشند، ولى آموزش مبتنى بر وب، مکانیزم قدرتمندى را به وجود مى آورد که علاوه بر کاهش هزینه، کارایى بیشترى خواهد داشت.

ادامه مطلب ...