ورود به دنیای دیجیتال

شصت سال قبل دو دانشمند یک ماه از وقت خود را به انجام پژوهش و آزمایش‌هایی اختصاص دادند که به عامل شکلگیری جهان مدرن منجر شد. این دوره از کار جان باردین (John Bardeen) و والتر براتین (Walter Brattain)، که برای ویلیام شاکلی (William Shockley) کار میکردند، بعدها به نام "ماه معجزه" شناخته شد و نتیجه آن ساخته شدن اولین ترانزیستور فعال بود.

ادامه مطلب ...

برخورد نزدیک با شهروندان

نویسنده : علی شمیرانی -- تماس با نویسنده مقاله  

 فراهم آوردن اطلاعات و خدمات از طریق اینترنت از سوى سازمان هاى عمومى آمریکا، راه جدیدى را براى ارتباط بیشتر با دولت در اختیار مردم این کشور گذاشته است، که تا یک دهه پیش چنین امکانى وجود نداشت. به همین منظور تحقیقى با عنوان «چگونه آمریکایى ها با دولت در تماس هستند» توسط مؤسسه Pew Internet &American Life انجام شد که در ۲۴ مه سال ۲۰۰۴ به پایان رسید.در این تحقیق گذشته از روش هاى ارتباط مردم با بخش هاى مختلف دولتى همچون استفاده از تلفن، مراجعه حضورى و ارسال نامه، روش هاى جدید در استقرار دولت الکترونیکى آمریکا نیز مورد بررسى قرار گرفته است.در این گزارش همچنین به ارزیابى روش هاى دسترسى مردم به دولتمردان و میزان رضایتمندى آنها نیز پرداخته شده است. گزارش مذکور به بررسى ویژگى ها و محدودیت هاى حاصله از دولت الکترونیکى در قیاس با روش هاى سابق نیز پرداخته است.یکى از مهم ترین فواید ناشى از گسترش دولت الکترونیکى در آمریکا، تسهیل جریان گسترش اطلاعات میان شهروندان و دولت است. بسیارى از آمریکایى ها مى گویند، اینترنت به آنها کمک کرده تا با سهولت بیشترى به تجارت با دولت بپردازند.

ادامه مطلب ...

نگاهی جامع به تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت است.تجارت الکترونیک به نوعی تجارت کاغذ است.به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش واطلاعات لازم برای حمل و نقل کالا ها با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد.شرکت ها برای ارطبات با یکدیگر محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریعتر صورت می پذیرد.ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز میتواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد.
به عبارت دیگر تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها و سیستم ها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات مدیریت تبادلات بررسی وضعیت اعتبار اعطای اعتبار پرداخت به صورت online گزارش گیری و مدیریت حساب ها را در اینترنت به عهده می گیرند.این سیستم ها زیر بنای اساسی فعالیت های مبتنی بر اینترنت را فراهم می آورند.هدف از به کار گیری تجارت الکترونیک ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی و مبادلات تجاری می باشد.این روش یک پل الکترونیکی را بین مراکز تجاری ایجاد نموده است که به واسطه آن تاجران قادرند محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سراسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیت ها عرضه کنند.تجارت الکترونیک با حجم کمتری از اطلاعات که لزوما در قالب یکسانی نبوده و بین مردم عادی ردو بدل می شود سرو کار دارد.

ادامه مطلب ...

آیا ایده شهرهای الکترونیک در ایران به واقعیت می‌پیوندد؟

یران با پدیده شهرهای الکترونیک غریبه نیست هر چند تاکنون پروژه‌هایی نظیر شهر الکترونیک کیش، تهران و حتی مشهد فقط در حد حرف باقی مانده و حداکثر عملکرد آنها به راه‌اندازی یک سایت اینترنتی خلاصه شده است.
اما شهر الکترونیکی چیست و چه نوع خدماتی باید از طریق این پروژه به مردم ارائه شود. زیرساخت‌های فنی و مخابراتی این پروژه چگونه باید باشد و چرا پروژه‌های اجرا شده در ایران هنوز نتوانسته است انتظارات افکار عمومی را برآورده کند. وضعیت این پروژه‌ها در حال حاضر چگونه است، چه مطالعات و پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی در راستای تحقق شهر الکترونیکی در ایران انجام شده است، موانع و مشکلات موجود در راه تحقق این ایده چیست برگزاری نمایشگاه اله‌سیت در مشهد انگیزه‌ای شد تا خبرنگار گروه دانش و فناوری، با دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت وبانی شهرهای الکترونیک این مسائل را به بحث بگذارد.

ادامه مطلب ...

شهر و شهروند الکترونیک

تعریف شهروند الکترونیک و زیر مجموعه‌های آن
شهروندان در طول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی ایفا می‌نمایند که در هر کدام از این نقش‌ها وظایفی بر عهده آن‌هاست.
شهروند الکترونیک، کسی است که توانایی انجام وظایف روزمره‌ای که ایفای نقش‌های متفاوت درطول زندگی برای وی بوجود می‌آورد را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد.
تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانش آموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و ده‌ها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها می‌پردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روش‌های فعلی انجام می‌دادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر نموده است.

ادامه مطلب ...

خطرات زندگى الکترونیکى

دستاوردهاى زندگى الکترونیک در سرعت بخشى و خدمت رسانى و افزایش دقت عمل در کارهاى گوناگون امکان پذیر نیست ولى این پدیده نیز مانند همه دستاورد هاى بشرى همواره دو کفه ترازو دارد که با بالا رفتن یکى، دیگرى رو به پائین میل خواهد کرد. کفه منافع و کفه مضرات. منافع و ویژگى هاى مثبت زندگى الکترونیک از جمله مباحثى است که نیازى به اثبات و تفصیل ندارد و یا کفه مثبت آن به عینه براى همگان لمس شدنى است ولى آن کفه مضرات است که از چشم بسیارى پنهان خواهد ماند. این مضرات شامل موارد زیر است:

ادامه مطلب ...

تلفن همراه، ابزاری برای شهروند الکترونیک

نوشته: محمد قلم چی
ناشر: روزنامه همشهری


کشور ما در سال 2007 با 18 میلیون کاربر اینترنت، 7/53‌ درصد از کل کاربران خاور میانه را به خود اختصاص داده است
سوال اصلی آن است که چند درصد از این کاربران را می توان شهروند الکترونیک نامید؟


در کشور ما استفاده از نرم افزارهای گفت‌وگو که معروف ترین آنها Yahoo Messenger است، طرفداران زیادی دارد و در یک تحقیق میدانی به عمل آمده  در میان دانشجویان مشخص شده که 74 درصد از زمانی که دانشجویان در اینترنت صرف می کنند، مشغول استفاده از نرم افزار ها و سایت‌های گفت‌وگو و دوست یابی هستند.


با نگاهی به کاربردهای شهروند الکترونیک قابل استفاده­ ایجاد شده در کشور، در می یابیم که کاربران به سرعت استفاده از این کاربردها را فرا گرفته و به خوبی و به کرات از آنها استفاده می‌نمایند. این مسئله نشانگر آن است که چنانچه به حرکت‌های خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب بیشتری بدهیم، قطعا از پتانسیل بسیار بالایی برخورداریم.

ادامه مطلب ...