وینتون سرف، پدر اینترنت


وینتون گری سرف، دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتر است که پروتکل‌های تشکیل دهنده TCP/IP و استانداردی که امروزه به‌عنوان اینترنت شناخته می‌شود را با همکار خود یعنی رابرت کان ایجاد کرد و  لقب یکی از «پدران اینترنت» را به خود اختصاص داد. سرف در سال 1943 در نیوهیون امریکا متولد شد و در لس‌آنجلس پرورش یافت. او دانش آموزی با استعداد در رشته ریاضیات بود که اغلب اوقات با ژاکت، کراوات و لباسی غیرمعمولی نسبت به بچه‌های هم‌سن خود در مدرسه ظاهر می‌شد و همچنان نیز برای این نوع پوشش خود معروف است. وینتون دوران دبیرستان خود را به مدرسه‌ای رفت که جان پاستل و استیو کروکر (که هر دو نقش موثری در ایجاد اینترنت داشته‌اند) نیز در آنجا تحصیل می‌کردند. او پس از تکمیل مقطع کارشناسی در رشته ریاضیات از دانشگاه استنفورد، در شرکت IBM  به‌عنوان مهندس سیستم‌ها برای مدت کمتر از دو سال استخدام شد. سرف سپس IBM را به قصد ادامه تحصیل ترک کرد و در سال 1972 موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه UCLA شد.

ادامه مطلب ...

سامانه‌ ملی قبوض الکترونیکی راه اندازی شد

سامانه ملی قبوض الکترونیکی شب گذشته با حضور معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری در قم رونمایی شد.
به گزارش (ایسنا)، در این مراسم که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد؛ قبوض یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان قم به صورت نمادین پرداخت و از سامانه رونمایی شد.
این سامانه با هدف کاهش چشمگیر هزینه‌های چاپ قبوض، توزیع و پرداخت‌های قبوض در سطح کلان، افزایش درصد پرداخت غیرحضوری شهروندان و توسعه فرهنگ استفاده از فن‌آوری اطلاعات در زندگی روزمره، افزایش میزان رضایتمندی مردم و تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات حضوری به بانک‌ها و کمک به تعدیل ترافیک درون شهری و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی و امنیتی ناشی از مراجعه افراد سودجو به در منازل مردم راه‌اندازی شد.

ادامه مطلب ...

فرهنگنامه تخصصی فناوری اطلاعات-1

Acceptance testing

آزمایش پذیرش

آزمایشی که توسط یک گروه مستقل برای اطمینان از این که سیستم توسعه یافته، خواسته هایی را که در ابتدا مشخص شده برآورده می سازد یا خیر، انجام می گیرد. آزمایش پذیرش(سیستم توسط) کاربر، نوعی آزمایش پذیرش است که در آن سیستم توسط افرادی که از آن استفاده می کنند، آزمایش می شود.


ARID(Assumtions,Risks,Issues,Depenecies)

فرضیات، ریسک ها، پیامدها، وابستگی ها

کلمه ای اختصاری که برای شناسایی برخی از مفاهیم مهم برنامه ریزی پرو‍‍ژه مورد استفاده قرار می گیرد.


Baseline

خط مبنا

شناسایی و مدیریت مجموعه ای از اجزا در یک حالت شناخته شده . در پروژه، نشاندهنده نحوه انجام پرو‍ژه طبق برنامه ریزی انجام شده می باشد.

ادامه مطلب ...

اینترنت، جهانی بدون مرز

کامپیوترتان را روشن می‌کنید، نرم‌افزار جستجوگر اینترنتی را روی صفحه کامپیوتر باز می‌کنید و سری به سرویس پست الکترونیک می‌زنید. یکی از دوستانتان با ارسال نامه‌ای شما را برای شرکت در مراسم جشن ازدواجش دعوت کرده است. بلافاصله از طریق اینترنت اقدام به خرید بلیت هواپیما و رزرو هتل می‌کنید و ناگهان متوجه می‌شوید دوستتان نیز همزمان آنلاین است. از سرویس گفت‌وگوی اینترنتی استفاده می‌کنید و در این گفت‌وگو دوستتان از شما می‌خواهد چیزی را برایش خریده و همراه خود به جشن او ببرید.

 

پیش از این که از پای کامپیوتر بلند شوید، سری هم به سرویس اطلاع‌رسانی وضعیت آب و هوا می‌زنید تا با اطلاع از پیش‌بینی وضعیت آب و هوای شهر مقصد هر‌آنچه را که برای سفر لازم دارید آماده کنید. همزمان قبض تلفن همراهتان هم از طریق اینترنت پرداخت می‌کنید و گشتی هم در دنیای خبرها می‌زنید. ناگهان یادتان می‌افتد باید سری هم به سایت دانشگاه بزنید و از وضعیت و زمان انتخاب واحد ترم بعد آگاه شوید و... همه اینها کافی است تا متوجه شوید بدون این که به اهمیت این موضوع پی برده باشید تا چه حد مسوولیت انجام کارهای روزانه خود را به اینترنت واگذار کرده‌اید.

ادامه مطلب ...

آموزش مدیریت استراتژیک- قسمت نهم

الگوهای تبیین عومل محیطی

1-    الگوی PEST: این الگو محیط کسب وکار را با 4 گروه تعریف می کند:

الف) عوامل سیاسی(P)

ب) عوامل اقتصادی(E)

ج) عوامل اجتماعی(E)

د) عوامل فناوری(T)


2- الگوی پورتر: این االگو 5 گروه را پیشنهاد می کند:

الف) رقبای اصلی

ب) مشتریان

ج) تامین کنندگان

د) تازه واردان به صنعت

ه) کالاهای جایگزین

 

« اولین شرط برای اثربخشی استراتژی شناخت عومل محیطی است.»

ادامه مطلب ...