آینده حریم خصوصی (فراتر از انگشت نگاری)

انفجار اطلاعات در روزگار مدرن باعث شده خطرات بسیاری، حریم شخصی کاربران را تهدید کند. در این چند شماره، تهدیدهای امنیت کاربران و روش‌های مقابله با این تهدیدها را بررسی خواهیم کرد. در اولین مقاله از این مباحث، به توضیح استفاده از روش‌های بیومتریک برای تشخیص هویت کاربران خواهیم پرداخت.

سیستم‌‌های امنیتی مبتنی بر مشخصه‌های رفتاری و آناتومیک، بهترین حفاظ امنیتی در برابر سرقت هویت محسوب می‌شوند.

احتمالاً شما نیز همانند بسیاری از افراد، هر روز مجبورید از تعداد متنابهی کارت و رمز عبور برای تعیین هویت استفاده کنید. این مسئله دردسرهای زیادی به وجود می‌آورد، مثلاً تنها اگر یک کارت را گم کنید، قادر به دریافت پول از دستگاه خودپرداز بانک نخواهید بود. حتی اگر رمز عبور کامپیوتر را فراموش کنید، این دستگاه هم به درخواست‌های شما پاسخ مثبت نخواهد داد. اگر این کارت‌ها و رمز عبور به دست افراد سودجو بیفتند، آن‌گاه همین ابزارهای امنیتی تبدیل به ابزاری برای کلاهبرداری و سرقت هویت خواهند شد و این افراد با استفاده از این کارت‌ها و رمز عبور خواهند توانست با نام شما دست به اقداماتی مخرب بزنند و البته این شمایید که زیر سؤال خواهید رفت.
علم بیومتریک یا همان زیست‌سنجی، راه حلی برای این مشکل، پیش روی ما نهاده است.

ادامه مطلب ...

آینده حریم خصوصی (چگونه اسرار محرمانه را حفظ کنیم )

امروزه، بیشتر کارهای روزمره اعم از پرداخت قبوض، حواله، ارسال نامه و... را به طور الکترونیکی انجام می‌دهیم. بسیاری از کارهایمان آنلاین است، از ملاقات دوستان گرفته تا خرید و فروش کتات و مجله و ...  به همین دلیل جمع‌آوری اطلاعات اغلب افراد از طریق اینترنت کاری بس ساده است.



از طرفی مراکز خدمات‌دهنده سرویس اینترنت نیز به دلایل مختلفی همین حالا مشغول ثبت فعالیت‌های ما در اینترنت هستند. مثلاً این مراکز، سایت‌هایی که ما از آنها بازدید می‌کنیم را ثبت می‌کنند. البته این کل ماجرا نیست. بسیاری از سایت‌ها که با آنها بصورت آنلاین سر و کار داریم ( مانند فروشگاه‌های آنلاین، روزنامه‌ها، سایت‌های شبکه اجتماعی و...) نیز فعالیت‌ها و اطلاعاتمان را ثبت می‌کنند. بنابراین اگر ما به حفظ اطلاعات محرمانه خود اهمیت می‌دهیم، باید به دنبال راهی باشیم تا بدون آنکه اطلاعات محرمانه خود را افشا کنیم، از امکانات اینترنت بهره بگیریم.




ادامه مطلب ...

التماس دعا

یکی از دوستان در قسمت نظرها این پیغام رو گذاشته بود:


"

سلام
التماس دعا
التماس دعا برای پسر بچه ی 5 ساله ای که چند روز پیش تو خیابون تصادف می کنه و الان توی آی سی یو هست براش دعا کنید
تا خدا کمکش کنه توی این ماه عزیز سلامتیش رو دوباره بدست بیاره و
به آغوش گرم خانواده اش برگرده.
یا خدا
اول خدا بعد هم دعای خیر شما

"


برای سلامتی این کودک دعا کنید...