X
تبلیغات
رایتل
پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1387

معرفی دکتر علی اکبر جلالی

دکتر علی اکبر جلالی، فوق دکترای برق و متخصص فناوری اطلاعات (IT) از دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا می‌باشند. در حال حاضر ایشان، قائم مقام پژوهشکده الکترونیک و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و استادیار پاره وقت دانشگاه وست ویرجینیای غربی می‌باشند.

دکتر جلالی نظریه موج چهارم، عصر مجازی را در دنیا مطرح کرده‌اند و تا کنون چندین پروژه در سطح ملی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات انجام داده‌اند.

بخشی از خدمات ایشان به شرح ذیل است.

1-     بانی شهر الکترونیک کیش

2-     رئیس همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی

3-      طراح اولین مرکز جامع خدمات کاربردی اینترنت در ایران، ASP

4-     بانی اولین روستای اینترنتی ایران شاهکوه که تا کنون نزدیک به 900 هزار نفر از سراسر جهان از طریق وب سایت از آن بازدید کرده‌اند و اغلب رسانه‌های جهان آنرا مورد تشویق قرار داده‌اند.

5-    بانی اولین کتابخانه مجازی روستائی در کشور

6-     ارائه دهنده اولین درس مجازی بر روی شبکه اینترنت در ایران

7-    یکی از فعالان توسعه فرهنگIT  در کشور با ارائه بیش از 100 برنامه رادیو و تلویزیونی و   بیش از 600 سخنرانی علمی و ارائه ده ها مقاله و مصاحبه در روزنامه‌ها و مجلات علمی کشور

8-    مجری سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد با محوریت شهرداری

9-    عضو مستقل یونسکو در آموزش و فناوری منطقه آسیا و اقیانوسیه

10-  عضو کمیته آموزش مجازی کشور

11-     عضو شورای پژوهشی آموزش و پرورش کشور

12-    پژوهشگر و محقق نمونه سالهای 78 و 79 دانشگاه علم و صنعت ایران

13-    استاد نمونه دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران در سالهای 76 و 75

14-    عضو چندین انجمن علمی بین المللی و تخصصی

سوابق شغلی (آموزشی و غیرآموزشی)

سمت

وظایف

نام و محل موسسه

مدت خدمت

مشاور رییس و مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و بین الملل

مشاوره، سیاست گذاری، مدیریت و اجرا

دانشگاه علم و صنعت ایران

1377 تا 1379

عضو شورای دانشگاه، شورای هماهنگی اجرائی دانشگاه و هیئت ممیزه دانشگاه

سیاست گذاری و ارزیابی علمی

دانشگاه علم و صنعت ایران

1377 ادامه دارد

معاون پژوهشی

تحقیق و مدیریت

پژوهشکده الکترونیک

1377 ادامه دارد

مدیر امور پژوهشی و بین الملل دانشگاه

پژوهش و همکاریهای علمی و بین المللی

معاونت‌پژوهشی‌دانشگاه‌علم‌و‌صنعت ایران

1376 تا 1378

مدیر دوره‌های کوتاه مدت دانشگاه

برنامه ریزی

معاونت‌آموزشی دانشگاه‌علم‌وصنعت ایران

1376 تا 1377

استادیار (عضو هیئت علمی)

آموزشی – پژوهشی

دانشکده برق-دانشگاه‌علم و صنعت ایران

1373 ادامه دارد

مدیر گروه کنترل

اداره گروه کنترل

دانشکده برق-دانشگاه‌علم و صنعت ایران

1373 تا 1378

مدیر فوق برنامه

فرهنگی – دانشجوئی

دانشکده برق-دانشگاه‌علم و صنعت ایران

1373 تا 1373

مسئول مرکز کامپیوتر

توسعه شبکه کامپیوتر

دانشکده برق-دانشگاه‌علم و صنعت ایران

1373 تا 1378

مدیر دوره‌های کوتاه مدت مهندی برق

آموزش مدیران و کارشناسان صنایع

دانشکده برق-دانشگاه‌علم و صنعت ایران

1374 تا 1378

استادیار مهمان

آموزشی – تحقیقات

دانشکده برق-دانشگاه‌وست ویرجینیا- آمریکا

1372 تا 1373

قائم مقام پژوهشکده الکترونیک

مدیریت و تحقیق

پژوهشکده الکترونیک

1377 ادامه دارد

 

 

موج چهارم در گفتگو با دکتر جلالی

موج چهارم؛عصر مجازی
 عصر مجازی ادامه مباحث مطرح شده توسط آقای تاپلر است که در کتاب موج سوم راجع به سه عصر کشاورزی، عصر صنعت وعصر اطلاعات بحث کرده است. و سؤال اساسی این بود که بعد از عصر اطلاعات چه عصری خواهد بود؟ مطالعات اینجانب نشان داده عصر بعد از اطلاعات می تواند عصر مجازی باشد که تحت عنوان موج چهارم مطرح شده است. لذا در این زمینه تحقیقات وسیعی را انجام داده ام و برای اولین بار در سال 1373 موضوع موج چهارم را در کنفرانس ملبورن استرالیا مطرح کردم که مورد استقبال بسیاری از دانشمندان جهان قرار گرفت

دنیای سه بعدی


 

من ادعا دارم عصر حاضر عصر دو بعدی است، یعنی شما حداکثر می توانید در صفحه تلویزیون و یا مانیتور رایانه اجسام را به صورت دو بعدی ببینید.اما دنیای مورد نظر تئوری موج چهارم و عصر مجازی سه بعدی است، یعنی دنیایی است که اجسام از صفحه مانیتور بیرون آمده و در وسط اتاق می توانید گوینده تلویزیون را ببینید و یا گلی را در کنار خود احساس کنید

 
20 سال دیگر ظهور جهان مجازی


 

 پیش بینی های اولیه من آن بود که حداکثر تا دو دهه دیگر عصر مجازی به صورتی که بتوان آن را حس کرد به وجود آید. هم اکنون هم علامتهای آن آشکار است،


 

دیسنی دنیای مجازی در مقیاس کوچک


 

دیسنی و در دنیای دیسنی ها در فلوریدای آمریکا مجموعه ای ساخته شده که به آن مسافرت مجازی می گویند، در این مسافرت مجازی سه ردیف صندلی هیدرولیک قرار داده اند که علاقه مندان بر روی صندلیهای هیدرولیک می نشینند و این صندلیها به گونه ای است که در وسط آسمان قرار گرفته و حرکت می کند و به جهتهای مختلف می رود به گونه ای که شما می توانید احساس کنید که در آسمان و در حال پرواز هستید به طوری که به صورت شما می خورد و یا همانطور که در حال حرکت است به سمت دریا می رود و حتی به سمت آب می رود، پای شما خیس می شود با این روش شما به ابر که می رسید دانه های باران به صورت شما می خورد و... با این شیوه اگر بتوانیم دانش آموزان کشورمان را سوار چنین سیستمی بکنیم و تمام ایران را به آنها نشان بدهیم طی پنج، شش دقیقه دانش آموز همه جاها را به صورت طبیعی می بیند و مناطق مختلف را درک می کند.


 

چالش های موج چهارم
ما هنوز چالشهای بزرگی در راه رسیدن به موج چهارم یا عصر مجازی داریم که مهمترینش انتقال اطلاعات است که هنوز این شبکه های اینترنتی که ما داریم آنقدر سرعت پایینی دارد که نمی شود دیتای با حجم زیادی را منتقل کرد


 

دومین مسأله آن است که نیاز به دوربین سه بعدی است و خوشبختانه همین امسال در تونس نمایشگاهی بود که در کنار اجلاس WSIS یا جامعه اطلاعاتی در آنجا ژاپنیها دوربینهای سه بعدی را آورده بودند.
یکی دیگر از چالشهایش حجم زیاد "داده" است که باید در یک جا ذخیره شود که این را هم ژاپنیها مشغول ساختن آن هستند و حافظه هایی در حال ورود به بازار است که دانش جهان را می شود در یک مولکول جای داد.
کابینه الکترونیکی
 ما اگر الان دقت کنیم، بعضی از کشورها مثل ایرلند کابینه دولتشان، کابینه الکترونیکی است، یعنی تمام وزرا، دولت و رئیس جمهور از طریق اینترنت با هم ارتباط دارند. هیچ زمان، سفرهایی را مثل ما به صورت فیزیکی ندارند. ما اگر بخواهیم می توانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که بتوانیم پایتخت مجازی را داشته باشیم.


 

پایتخت مجازی


 

پایتخت مجازی یعنی این که نیازی نیست که همه وزارتخانه ها در یک شهری مثل تهران متمرکز شوند و مجبور باشند دور هم به صورت فیزیکی جمع شوند. خودم اخیراً در کنفرانس بانک جهانی "واشنگتن DC" شرکت داشتم، ولی به صورت فیزیکی حضور نیافتم، بلکه از طریق ویدئو کنفرانسینگ در کنار بقیه افرادی که در کنفرانس بودند نشستم و سخنرانی کردم و اصلاً هم احساس نکردم که چون آنجا نبودم از بقیه کمتر شنیدم یا صحبت من را بقیه متوجه نشدند. اینها باید در کشور ما کم کم عادت شود و رواج پیدا کند.

 

سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1387

تصویر یک روز زندگی در شهر الکترونیک

عبدالله عبدی
مربی CIW

عصر یک روز تابستان است و شما در حال عزیمت از منزل به محل کارتان هستید. حدود یک ساعت است که از منزل خارج شده‌اید ولی خیابان‌های شلوغ شهر، مسیر خانه تا محل کار را چند برابر کرده است با صرف یک ساعت برای انجام عملیات بانکی، دو ساعت معطل شدن در ترافیک، یک ساعت جست‌وجو برای خرید کفش دل‌خواه‌تان و مقداری معطلی برای پرداخت قبض‌های آب و برق روز، پر مشغله‌ای را پیش روی خواهید داشت. با یک محاسبه سرانگشتی خواهید دید که بخش عظیمی از اوقات روزانه خود را صرف کارهای تکراری، غیرضروری می‌کنید. با این اوصاف این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا برای زندگی در یک شهر بزرگ حتماً باید بخش زیادی از وقت خود را صرف کارهای تکراری کنید؟ و بخش دیگری از آن را در صفوف اماکن عمومی و یا خیابان‌های شهر تلف کنید؟ آیا راه بهتری برای استفاده بهینه از زمان وجود ندارد؟ آیا نمی‌توان در شهرهای بزرگ بدون دغدغه روزمره به راحتی زندگی کرد؟ بد نیست قبل از این‌که به سوالات پاسخ دهید سری به شهر الکترونیک بزنید، شهری که به ظاهر با شهرهای سنتی ما متفاوت است. شاید پاسخ سوالات خود را در آنجا بیابید

 

شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

مدیریت دانش در سازمان‌ها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسا

مقالهء حاضر حاوی مباحثی دربارهء این است که چگونه می‌توان فرآیند مدیریت دانش را به فعالیتهایی در زمینهء ایجاد دانش، اعتبار بخشی به دانش، نمایش و عرضهء دانش، اشاعهء دانش و فعالیتهای بهره‌گیری از آن تقسیم‌بندی نمود. سازمان‌ها به منظور استفاده از دانش باید به سرعت در فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش موازنه ایجاد کنند. عموماً برقراری چنین موازنه‌ای نیازمند ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمانی، فناوری‌ها و فنون است. برخی از سازمانها بر این باورند که با تمرکز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت کرد. تمرکز صرف بر این سه عامل به ادامه فعالیت‌های رقابتی سازمان‌ها کمک نمی‌کند بلکه تعامل بین این‌ها است که به شکل مؤثری سازمان را در زمینهء مدیریت دانش خود توانمند می‌سازد. با ایجاد یک محیط کاری پویا و آموزنده سازمان‌ها می‌تواند پیشرفت‌های رقابتی‌شان را حفظ کنند
شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری

در سالهای اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی مورد بحث در متون تجاری تبدیل شده است. جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمانهای باقدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ کنند. منابع نقد و بررسی و چشم‌اندازهای رقابتی سازمان‌ها نشان دهندة تأثیرات این دیدگاه در عرصه‌های استراتژیک سازمان‌های تجاری است. و اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در جایگاه مناسب آن تشخیص دهد در عرصه‌های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. مدیریت دانش با روش استاندارد در ادارة یک شرکت تجاری متناسب خواهد بود. با اطمینان می‌توان گفت که پایه و اساس مدیریت دانش در یک دوره کوتاه‌مدت به بهره‌برداری بهینه از اطلاعات قابل دسترس و منابع موجود در یک شرکت منجر خواهد شد. در دوره‌های بلندمدت نیز می‌تواند پایه جدیدی جهت پیشرفت و توسعه در منافع تجاری باشد و مهارت‌ها را برای آینده مطمئن تقویت کند. در حقیقت می‌توان گفت مدیریت دانش برای همه شرکت‌هایی که خواهان ارتقاء و پیشرفت هستند به عنوان یک نیاز استراتژیک مطرح می‌گردد
شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

سیستم‌ها و آینده مدیریت دانش

نویسنده : محمدحسن صیف- حمید عالی نژاد -مسلم صالحی

چند سال پیش مدیریت دانش و به تبع آن سیستم‌های مدیریت دانش به عنوان بزرگترین پدیده بعد از مهندسی مجدد و TQM پا به عرصه وجود گذاشتند. مدیریت دانش با نوآوریها و ابداعات در مهارتهای مدیریتی و یادگیری سازمانی نقاط مشترک بسیاری دارد. ابتدا مدیریت دانش بر سیستم‌های اطلاعاتی متمرکز بود و سپس نیروی خود را به روی توسعه سازمانی، مدیریت سرمایه هوشی فکری و مهارتهای مدیریتی تغییر داد. در اواخر دهه 1990 نیز یادگیری اجتماعی، فهم سازمانی، نوآوری سیستماتیک و مدیریت تغییر به عنوان موضوعاتی برتر در مدیریت دانش مطرح گردیدند. بابررسی و تحلیل دانش واهمیت ویژگیهای آن در حیطه عملکرد سازمانهــــا می توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. به خصوص اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه به دقت مورد ارزیابی واقع شود. این نتیجه هم حاصل می شود که جامعه فراصنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوریهای نیروافزا جای خود را به فناوریهای دانش افزا می دهند.

شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

سازمان‌های یادگیرنده

نویسنده : البرزی، صدرالله؛ اسلامیه، سمیرا

سازمان‌های یادگیرنده پدیده‌ای هستند که با شروع دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمان‌هایی، شرایط، نظریه‌ها و تغییر و تحول در محیط‌های سازمانی قبل از دهه مذکور بوده است به گونه‌ای که تمام سازمان‌ها تلاش گسترده‌ای را برای بقای خود آغاز کرده بودند و برای آنکه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خود حفظ کنند، می‌بایست از قالب‌های غیرپویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند. یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد کنند. سازمان‌ها قبلاً در محیطی پایدار به سر می‌بردند و وقایع آینده تقریباً قابل پیش‌بینی بودند، به طوری که مدیران می‌توانستند در شرایط مطمئن برنامه‌ریزی کنند. اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. 

شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

نقش منابع هوشمند در مدیریت دانش

نویسنده : علیرضا گنجی

 هدف این مقاله، بهبود درک فرآیندهایی است که بدان طریق فراهم‌آوری دانش، ابزارهای فنی، و عوامل سازمانی می‌توانند به توسعه سازمان از جهت گسترش دانش به عنوان یک سلاح رقابتی نظام‌‌مند کمک کنند. این مقاله، روابط بین تکنولوژی و ارزشهای انسانی را بررسی می‌کند، زیرا این روابط ابزارهای ضروری فرایند مدیریت دانش می‌باشند. با توجه به اینکه مدیریت دانش به عوامل هوشمند، تکنولوژی اطلاعات، و سیستم‌های حمایت از تصمیمات استراتژیک ارتباط دارد، درمی‌یابیم که هدف آن ارائه بینش مؤثری درخصوص کارآیی مدیریت دانش می‌باشد. در این مقاله، یک مدل مفهومی از کارایی مدیریت دانش در سازمانهایی که با ترکیبی از نقش عوامل هوشمند و منابع سیستم‌های هوشمند حمایت می‌شوند، ارائه می‌شود.

شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387

ایتوپیا: آرمان شهر الکترونیکی

نویسنده : سید علیرضا حجازی

آنچه که امروزه با عنوان "شهر الکترونیکی" یا (E-city) از آن یاد می شود به لحاظ برخورداری از ویژگی های ایده آل و منحصر به فرد، ممکن است در شرایط واقعی تا حدی آرمانی به نظر برسد. از این رو منطقی تر آن است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جای سخن گفتن از "شهر الکترونیکی"، به "آرمان شهر الکترونیکی" یا (E-topia) بیاندیشیم و کوشش نماییم ویژگی های آرمانی را به تدریج با تکامل بخشیدن به شهرهای الکترونیکی کنونی، محقق سازیم. مجموعه تلاش هایی که در حوزه گسترش کاربردهای شهری فناوری اطلاعات طی دو دهه اخیر صورت گرفته است، با وجود آن که از سرعت و پیوستگی شایسته ای برخودار نبوده؛ اما به دلیل همگرایی با مبانی جوامع دانش بنیان می تواند نوید بخش ایجاد یک ایتوپیا یا آرمان شهر الکترونیکی در آینده ای نه چندان دور باشد.