دکتر جلالی : صنعت IT، امروزه محور سایر صنایع محسوب می‌شود.

پدر فناوری اطلاعات ایران گفت: امروزه صنعت فن‌آوری اطلاعات هم در حوزه نرم افزار و هم سخت‌افزار به جایگاهی رسیده که می‌تواند در توسعه، تحول و پیشرفت سایر صنایع نقش بزرگی داشته باشد.

دکتر علی اکبر جلالی در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع رسانی دومین جشنواره صنعت ، بازرگانی و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب ابراز داشت: امروزه شما صنعتی را نمی‌شناسید که بخشی از آن نرم افزار و سخت‌افزار نبوده و یا برنامه کامپیوتری به گونه‌ای در نظر گرفته نشده باشد، به همین دلیل صنعت فن‌آوری اطلاعات را امروزه محور سایر صنایع می‌دانند.

به گفته وی متاسفانه در کشور ما هنوز IT به عنوان یک ابزار تسهیل‌کننده محدود قلمداد می‌شود و از قابلیت‌ها و ارزش افزوده این صنعت آنچنان که باید و شاید استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که صنعت فن‌آوری اطلاعات از نظر درآمد ناخالص ملی کشور، رقم قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص داده و می توان گفت، کشورهایی که حتی زیرساخت‌های لازم را برای این پدیده نداشتند امروزه جزو کشورهای قدرتمند در صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات شده‌اند.

وی گفت:‌به عنوان مثال کشوری مثل فیلیپین و یا ویتنام این روزها با توسعه صنعت IT به جایگاهی رسیده‌اند که نه تنها مشکل اشتغالزایی خود را حل کرده‌اند بلکه از متخصصان خارجی در کشور نیز بهره‌مند شده و برای افراد خارج از کشورشان نیز شغل ایجاد می‌کنند.

وی گفت: از هر زاویه که نگاه کنیم باید گفت که صنعت فن آوری اطلاعات توانسته جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و یا حتی سیاسی داشته باشد و لذا باید با این صنعت نگاه متفاوتی هم داشته وبرای توسعه آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داد.

جلالی گفت: باید دومین جشنواره صنعت، بازرگانی و فناوری اطلاعات به دنبال پیدا کردن راهبردها و استراتژی‌های مناسب برای پیشبرد صنعت IT در کشورمان باشد و راهکارهای مورد نیاز را در این زمینه ارائه داده و مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات ،مدیریت استراتژیک و نقش فناوری اطلاعات در تجارت و موارد مرتبط عنوان شده و بررسی شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در توسعه فن‌آوری اطلاعات، استراتژی مناسب در توسعه نوع این فن‌آوری است، ابراز داشت: به عنوان مثال اگر در توسعه فن‌آوری اطلاعات نگاه فرهنگی داشته باشیم باید به صنعت تولید محتوا آن هم در سطح جهانی بیندیشیم و اگر استراتژی توسعه اقتصادی داشته باشیم باید به تجارت الکترونیکی و بسترهای تولید الکترونیکی فکر کرده و اگر نگاه اجتماعی در صنعت فن‌آوری اطلاعات داریم باید به استراتژی توسعه شبکه‌های اجتماعی و امثال آن بیندیشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در بیشتر کشورهای جهان هنوز استراتژی مناسبی برای توسعه صنعت در کشورهایشان وجود ندارد به همین دلیل باری به هر جهت از آن استفاده می‌کنند یعنی نیاز روز خود را برطرف می‌کنند و این جای تاسف دارد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی ITICIR ،دومین جشنواره صنعت ،بازرگانی و فناوری اطلاعات دیماه امسال در برج میلاد تهران با حضور مقامات بلند پایه کشور برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد