اینترنت هم نوری شد

دانشمندان در آلمان اخیراً راهی را کشف کرده‌اند که بواسطه آن قادرند اطلاعات اینترنتی را توسط تابش نور انتقال دهند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایتنا گروه سازنده این تکنولوژی نوین امیدوار است در مناطقی که اینترنت در آن محدود است و یا بکلی وجود ندارد، به کمک این فناوری، نصب اینترنت بی‌سیم در همه جا، میسر شود.

فرض کنیم دو لپ تاپ با سرعت ١٠ مگابایت در ثانیه در حال انتقال اطلاعات به یکدیگر هستند اما انتقال اطلاعات نه بوسیله کابل بلکه توسط تابش نور انجام شود و یک کامپیوتر در حال ضبط اطلاعات مربوط به یک نوار ویدئویی با کیفیت تصویری بالا و یا اصطلاحاً «اچ دی» باشد.

کارایی انتقال اطلاعات توسط تابش نور بدین شکل است که نور به طور دائم و سریع در حال روشن و خاموش شدن است، امری که موجب می‌شود امواج در جهات گوناگون فرستاده شوند.

ادامه مطلب ...

ارتباط ماهواره‌ای

توصیف فیزیکی

ماهواره های مخابراتی در واقع ایستگاه های رله یا تقویت کننده ی مایکروویو هستند و برای برقراری ارتباط میان دو یا چند فرستنده/گیرنده مایکروویو زمینی که نوعا ایستگاه های زمینی نام دارند به کار می روند. ماهواره، سیگنال های الکترو مغناطیس را در یک فراکانس (رو به بالا) دریافت کرده و سپس سیگنال را تکرار یا تقویت می کند و آن را در باند فرکانسی دیگر (رو به پایین) ارسال می کند. هر ماهواره تعدادی تقویت کننده( حدود 12 تا 20) دارد که به این تقویت کننده ها، ترانسپورتر گفته می شود. هر ترانسپورتر پنهای باندی برابر 36 تا 50 مگاهرتز دارد. برای مثال، ترانسپورتر می تواند برای ارسال جریان اطلاعاتی 50 گیگابایت بر ثانیه استفاده شود که معادل 800 کانال تلفنی 64 کیلوبیت بر ثانیه ای می باشد.


ادامه مطلب ...

ترکیب Wi-Fi با BT در تلفن های همراه

کاربران موبایل به زودی خواهند توانست ارسال سریع و کارآمد اطلاعات را از طریق فناوری جدیدی که حاصل ترکیب استاندارد Wi-Fi (استاندارد 802.11) و فناوری سنتی بلوتوث می‌باشد تجربه نمایند.

به گفته مرکز تحقیقاتی ABI Research این فناوری کاربرانی را هدف قرار خواهد داد که نیاز به انتقال فایل‌های حجیم چندرسانه‌ای مابین ابزارهای بی‌سیم مانند تلفن‌های سلولی دارند.

Douglas McEuen تحلیلگر ارشد این مرکز می‌گوید: «میزان نفوذ بلوتوث در تلفن‌های سلولی بسیار بالاست اما این فناوری دارای برد پائین و سرعت بسیار کمی می‌باشد.»
«تمایل رو به رشد کاربران برای به اشتراک‌گذاری تصاویر، صدا و ویدئو تقاضاهایی را متوجه بلوتوث می‌سازد که خارج از توانائی این فناوری می‌باشد.»

بلوتوث پرسرعت جدید انتقال فایل‌های بزرگ و پرحجم را از طریق استاندارد سریع‌تر 802.11 که اینک به وفور در دستگاه‌های جدید مجهز به بلوتوث دیده می‌شود ارسال می‌کند.

سپس و زمانی که دیگر نیازی به ارسال و دریافت سریع نباشد، دستگاه به طور خودکار به حالت بلوتوث بازمی‌گردد که در نتیجه صرفه‌جوئی قابل توجهی در مصرف انرژی بعمل خواهد آمد.

اولین اقدام جهت پیاده‌سازی فناوری جدید یک ارتقاء نرم‌افزاری خواهد بود که دستگاه‌های موجود اجازه خواهد داد تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.
در قدم بعدی شرکت‌ها برای جای دادن دو رادیو در یک پکیج و یا در یک چیپ اقدام خواهند نمود.

McEuen در ادامه می‌گوید: «بلوتوث پرسرعت یک قدم منطقی (Logical) است بسوی بهره‌وری بیشتر از ساختارهای موجود فعلی.»
«برای مصرف‌کنندگان این یک پیروزی کامل است زیرا عملیات ارتقاء از نظر آنها پنهان بوده و آنان تنها کارائی بهتر و سرعت بالاتر در انتقال فایل‌ها را شاهد خواهند بود.»

ITNA
_________________

اینترنت شخصی تا پنج سال آینده شکل می‌گیرد

طبق اعلام مدیر اجرایی اینتل، دستگاه‌های قابل حمل با استفاده از تراشه‌هایی که قدرت رایانه‌های رومیزی امروزی را دارند، در عرض پنج سال اینترنت خصوصی‌تری ایجاد خواهند کرد.
به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پل اتلینی که در نمایشگاه محصولات الکترونیکی (CES) لاس وگاس سخنرانی می‌کرد، پیش‌بینی کرد که دستگاه‌های قابل حمل می‌توانند با گرفتن فوری داده‌های بیش‌تر از اینترنت، واقعیت را افزایش دهند.
وی با توضیح این که دستگاه‌ها می‌توانند با آگاهی به مکان، از طریق اتصال بی‌سیم وای مکس به اینترنت متصل شوند اظهار کرد: به جای اینکه ما به اینترنت برویم اینترنت نزد ما می‌آید.
وی در ادامه افزود: ما به یک زیرساخت پهنای باند بی‌سیم نیاز داریم و سرانجام جهان را از اتصال پهنای باند بی‌سیم پر می‌کنیم.
وی گفت: برای این که این نگرش از آینده تحقق پذیرد به پردازنده‌های قدرتمندتری نیاز است که برق کم و کمتری مصرف کنند.
مدیر اجرایی اینتل همچنین اظهار کرد که شرکتش برای طراحی پنج نسل بعد از تراشه‌ها طی دهه‌ی آینده برنامه‌ریزی دارد.
خبرگزاری دانشجویان ایران