SMS BANKINGچیست؟

اشاره:
در اینجا قصد دارم SMS BANKING یا "بانکداری از طریق سرویس پیام کوتاه تلفن همراه" را تشریح کنم.


مقدمه:
 تلفن های همراه که ابتدا وسیله ساده ای برای برقراری ارتباطات میان فردی از طریق گفت و شنود صوتی بودند با ابداع سیستم هایی نظیر SMS و WAP انقلابی را در ارائه خدمات اطلاع رسانی و حتی امور بانکی بوجود آوردند.

از عمر استفاده از تلفنهای همراه برای انجام کارهای بانکی بیش از هشت سال نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه پیشرفتهای مهمی در این زمینه رخ داده که نوید دهنده گسترش بسیار روزافزونتر این رشته جدید از بانکداری الکترونیک است.

آنچه در این میان جالب توجه است پیشتازی اروپا، آسیاو منطقه خاورمیانه در برابر آمریکا و اقیانوسیه می باشد. به گونه ای که شماری از بانکهای منطقه از جمله در هند و کویت بخش بزرگی از خدمات خود را بر این سرویس متمرکز کرده اند.

 

ادامه مطلب ...

بازمهندسی فرآیند های سازمانی Business Process Reengineering

برای درک دقیقتر BPR بهتر است با سابقه و چگونگی خلق آن آشنا شد. دهه 1980 یک نارضایتی فراگیر بابت عدم رضایت از ارزش افزوده ناشی از فن آوری اطلاعات (IT) در بیشتر سازمانهای اقتصادی آمریکا حاکم شد. چرا که با آن همه سرمایه گذاری شرکتها جهت توسعه IT در آن سالها، تأثیر چندانی در افزایش بهره وری و توسعه عملکردها نداشت. برای حل این موضوع چندین اظهار نظر متفاوت از سوی کارشناسان و متخصصین ارائه گردید که مهمترین آنها توسط آقای Hammer بیان شد. براساس این نظریه اشکال کار مربوط به IT نیست بلکه روان نبودن و اشکال در فرآیندهای سازمانی، ساختارها و طراحی های سازمانی است که بخوبی کار نمی کند. بعقیده طرفداران این نظریه، عدم انعطاف پذیری ساختارهای سازمانی و پیچیدگی روشها در سازمانها که از دهه 1960 بجا مانده موجب عدم کارایی IT در توسعه عملکرد سازمانها می شود. طراحی های کهنه و قدیمی سازمانها مانع و اغلب یک آشفتگی پیچیده بود. در حقیقت، سیستم های اطلاعاتی قادر به تأثیر و یا کارایی بیشتر در این سازمانها نبودند.

 

ادامه مطلب ...

انتخابات الکترونیکی در دولت الکترونیکی(۲)

در پیاده سازی سیستم های رای گیری الکترونیکی باید به چند نکته توجه اساسی داشته باشیم که عبارتند از :
1-      کارآمد بودن سیستم های سخت افزاری رای گیری الکترونیکی
2-      محفوظ ماندن رای هر شخص
3-      مشخص نشدن هویت شخص رای دهنده
4-      Open Sourceبودن نرم افزارهای رای گیری الکترونیکی
5-      قابل استناد نبودن رای ها
 

 

  

ادامه مطلب ...

انتخابات الکترونیکی در دولت الکترونیکی(۱)

  چکیده
          در سالهای اخیر،  پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی،  رشد قابل توجهی داشته است. سیستم های الکترونیکی مانند دولت الکترونیکی(E-Voting in E-Government)، تجارت الکترونیکی، شهر الکترونیکی  و اخیرا رای گیری الکترونیکی  روز به  روز در حال نفوذ به زندگی روزمره مردم هستند. تجربه نشان داده است که الکترونیکی کردن بخش و یا بخشهای از یک سازمان،  رشد کیفی مناسبی در روند کاری آن سازمان داشته است اما این سیستم ها  دارای معایب و مشکلات خاص خود هستند که  روز به  روز اصلاح  میشوند. یکی از مهمترین اهداف دولت الکترونیکی صرفه جویی در وقت مردم و همچنین کاهش هزینه‌های اجرایی سازمانهای دولتی است که سیستم رای گیری الکترونیکی به عنوان زیر سیستم دولت الکترونیکی هم ، چنین اهدافی را دنبال میکند. روشهای اتخاذ رای به صورت سنتی علاوه بر مزایای خاص خود، دارای معایب زیادی هستند. صرف وقت زیاد برای شمارش آرا، هزینه‌های کلان تشکیل ایستگاه‌های رای گیری و همچنین هدر رفتن منابع انسانی مستقر در این ایستگاه‌ها به عنوان معایب این سیستم ها محسوب می شوند. از طرفی امنیت بالای این سیستم ها و مستند بودن هر رای اخذ شده از مزایای این روش ها هستند.بنابراین وجود چنین معایب و محاسنی، مسئولان را در جایگزین کردن این سیستم ها مردد کرده است. انتخابات عمومی در کشورهای اروپایی و امریکایی در سالهای اخیر به صورت نیمه الکترونیکی امتحان شده و نتایج مطلوبی را هم به دنبال داشته است.  طبق آمار همه پرسی های به عمل آمده در این کشورها،  به طور میانگین %75 از مردم ( %90 مردم بلژیک،  %70 مردم انگلستان، %75 مردم ایالات متحده  و .....)  با الکترونیکی کردن سیستم های رای گیری جهت اطمینان بیشتر از صحت برگزاری انتخابات و همچنین افزایش سرعت در اجرا و کاهش هزینه‌ها موافق هستند. ما در این مقاله ابتدا انواع سیستم های رای گیری الکترونیکی را به عنوان یک ضرورت در دولت الکترونیکی توصیف کرده و پس از آن مزایا و معایب هر کدام و امکان به کارگیری آنها را در کشور خودمان بررسی میکنیم.


 

ادامه مطلب ...

متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی(۲)

طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی
طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی نیازمند برنامه ریزی دقیقی است. محتوای آموزشی باید کاملاً با ساختار سیستم آموزشی و وب مطابقت داشته باشد. وقتی کاربری منبعی را پیدا می کند باید قادر باشد تا خیلی سریع آن را مرور کند. برای کاربردی تر شدن محتوای آموزشی و تاثیر هر چه بیشتر آن در جهت خدمت به اهداف آموزشی مورد نظر باید هم از جنبه بیرونی و هم از جنبه درونی برای ارتباط بین محتوا و متادیتاها تلاش کرد.7  یکی از کاربردی ترین متادیتا ها در سیستم آموزش الکترونیکی متا دیتاهای کتابخانه ای است. که در واقع شامل منابع اطلاعاتی است برای آگاهی یا تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی دیگر. طبقه بندی کردن متن ها ی آموزشی یک گونه متادیتا محسوب می شود روی این موضوع که از چه روشی برای طبقه بندی محتوای آموزشی سیستم استفاده کرد بایستی متمرکز شد. ادامه مطلب ...

متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی(۱)

چکیده
 امروزه مدیریت دانش در سیستمهای اطلاع رسانی کامپیوتری بصورت قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و بدنبال آن مدیریت اطلاعات یک نقش اساسی و موفق را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا می کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش (یادگیری) الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که سیستمهای یادگیری الکترونیکی مقدار زیادی از اطلاعات را نگهداری می کنند، ایجاد اینچنین محیطهایی بایستی به گونه ای انجام شود که که کاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید و مؤثری داشته باشند.
یکی از پارامتر های موفق در مدیریت محتوای آموزشی در محیط الکترونیکی استفاده از متا دیتا می باشد. در واقع در نگارش چنین محیطهایی متا دیتا نقش موفقی را به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر مروری بوده و هدف از ارائه آن دادن تعریفی از آموزش الکترونیکی، بیان تاریخچه مختصری از آموزش الکترونیکی در جهان وایران، تبیین مفهوم متادیتا (فراداده یا ابرداده)، بیان چگونگی استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی و ارائه نکاتی در خصوص طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی، می باشد. همچنین به معرفی استاندارد  Dublin Core  در ایجاد متادیتا می پردازد.

ادامه مطلب ...

پول الکترونیکی و مسایل حقوقی

پول الکترونیکی

پول از هزاران سال پیش در تمدن‌های مختلف وجود داشته است. رواج پول، ناشی از علل و اسباب اقتصادی و غیر اقتصادی است. همانند باج و خراج- تجارت- آداب و فرایض مذهبی و غیره. پول‌های اولیه اشکال مختلفی داشته‌اند: از خرمهره های پوست صدف گرفته تا کله و یا دندان گاو و بعدها مسکوکات، همه انواع مختلفی از پول بوده‌اند.

دوران توسعه و پیشرفت پول را می توان به چند گروه اصلی تقسیم نمود : اول : عبارت است از استفاده از اشیا به عنوان پول. دوم : عبارت است از تجارت با اشیای ارزشمند. سوم : سکه ها. چهارم : اسکناس. پنجم : حساب‌های سپرده. ششم : پول پلاستیکی. هفتم : پرداخت الکترونیکی و انتقال الکترونیکی وجوه و نهم : سکه های دیجیتالی.

ادامه مطلب ...

نمونه ها ی موفقeshopping

 

eBay:

چند سال پیش یک مهندس نرم افزارفرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیای امریکا بود در حالی که تنها 20 سال داشت در خلال یک تعطیلات اخر هفته برنامه ی اولیه ی یک سیستم را نوشت که بعد ها به حراجی ebay تبدیل گردید .

روز افتاحیه آن سایت در چهارم سپتامبر 1995 چندان موفقیت آمیز نبود . در حقیقت این سایت در 24 ساعت اول حیاتش هیچ بازدید کننده ای را جذب نکرد اما ظرف یک هفته دهها قطعه در آن عرضه شد اولین جنس فروخته شده در این سایت قطب نمای لنزی شکسته ی پیر امیدیان بود که با وجود این که اساسا بی ارزش بود ولی چندین دلار فروخته شد . تا آخر سال 1995چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صدها پیشنهاد قیمت از راه رسید .

ادامه مطلب ...