عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات(۱)

امروزه فنـّاوری اطلاعات به مدد فنـّاوری ارتباطات فراگیرشده و جهان را دگرگون ساخته است. مهمترین تغییراتی که این فنـّاوری در جهان بوجود آورده بوسیله مارشال مک‌لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن «تبدیل جهان به یک دهکده جهانی» است، بدین‌معنا که مردم نقاط مختلف در ایرانهای سراسر کره زمین به مثابه ساکنان یک دهکده امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند. نزدیکی روزافزون شهروندان دهکده جهانی به یکدیگر، تبادل فرهنگها، تعامل تدابیر، ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و دسترسی سریع به اطلاعات تولیدی در جهان، همگی از دستاوردهای با ارزش فنـّاوری ارتباطات است. از سوی دیگر، فنـّاوری اطلاعات ابزار قدرتمندی است که در کمترین زمان ممکن می‌تواند میان مردم جهان ارتباط برقرار سازد. این ابزار ارتباطی قدرتمند با اطلاعات سروکار دارد.
جوانان امروزه به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان دانایی و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف‌کنندگان آن هستند؛ این در حالیست که جوانان ایرانی از احساس عقب‌ماندگی در رنج بوده و به‌دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند، بنابراین دسترسی به فنـّاوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از دانایی است.
تعداد رایانه‌های موجود درایران تا پایان سال 83، 7 میلیون کامپیوتر برآورد شده که به ازای هر 100 نفر 4/10 عدد کامپیوتر وجود داشته است، همچنین در سال 2003 حدود 5/27 میلیون نفر و در همین سال در سراسر دنیا 137 میلیون نفر به «دورکاری» اشتغال داشتند، در فنلاند 17 درصد و در امریکا 9 درصد از نیروی کار فعال را «دورکاران» تشکیل می‌دادند، اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، 64 درصد نیروی کار آمریکا را «دورکاران» تشکیل ‌دهند.طبق این برنامه در آمریکا به ازای هر 7 نفر یک کامپیوتر (PC)، در اروپا به ازای هر 20 الی 30 دانش‌آموز یک کامپیوتر و بین 50 تا 80 نفر دانش‌آموز یک خط اینترنت وجود دارد و 73 درصد از معلمان در انگلستان از فنـّاوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر آمار حاکی از دسترسی 3 میلیون و 850 هزار خانوار و به عبارتی 24 درصد خانوارهای ایرانی به رایانه است، این در حالیست که طبق آمارهای موجود تعداد وبلاگ‌های ایرانی در محیط اینترنت در سال 83، 63 هزار و 139 وبلاگ بوده است.
این آمار همچنین حاکیست که 23 مرکز از 32 مرکز «انکوباتور» (مرکز رشد) موجود در ایران در حوزه فنـّاوری اطلاعات و ارتباطات فعالند علاوه بر این 11 پارک فنـّاوری اطلاعات نیز در حال فعالیت و یا در مرحله تأسیس هستند که این تعداد در سال 83 به 13 مورد و در پایان سال 88 به 25 مورد افزایش خواهد یافت.
همچنین در سال 83 سوادآموزی رایانه‌ای جوانان ایران 30 درصد بوده که این سوادآموزی در سال جاری به 36 درصد و تا پایان برنامه چهارم توسعه به 60 درصد افزایش خواهد یافت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت ارائه خدمات مشاوره‌ای Online به جوانان به کل خدمات در سال جاری به 5 درصد و تا سال 88 به 25 درصد افزایش خواهد یافت.
با توجه به تأکید ات ارائه شده از سوی مجامع بین‌المللی و لزوم هماهنگی برنامه‌های ملی کشورها با آنها به‌منظور کسب شاخص‌های لازم در تعیین جایگاه و تراز متناسب با شأن کشورهای منطقه در امور مربوط جوانان، لازم است توسعه در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با محوریت جوانان صورت گیرد. زیرا توسعه پایدار مبتنی است بر توسعه منابع انسانی و جوانان محور توسعه منابع انسانی‌اند. و فنـّاوری اطلاعات می‌تواند ابزاری کلیدی برای توسعه جوانان بشمار آید.


گرد آورنده: سامان فرج پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد