اقتصاد اینترنت

امروز اینترنت یکی از اصلی‌ترین وسایل ارتباطات جمعی است که می‌تواند اخبار و اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دورترین نقطهء جهان مخابره کند. بنابراین هر‌چه تعداد کاربران در یک کشور بیش‌تر باشد آن کشور پیشرفته‌تر به حساب می‌آید. به گزارش مرکز آمار اینترنت ورلد ( INTERNET WORLD ) کشورهای ایالات متحدهء آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، انگلیس، کرهء‌جنوبی، ایتالیا، فرانسه و روسیه 10 کشوری هستند که بیش‌ترین شمار کاربران را دارند . . ایالات متحدهء آمریکا 6/22 درصد از کل کاربران اینترنت جهان را دارد. پس از آمریکا کشور چین با داشتن 6/10 درصد از کل کاربران جهان، رتبهء دوم را از آن خود کرده است. در این کشور 94 میلیون نفر کاربر اینترنت وجود دارد که تنها 3‌/‌7 درصد از کل جمعیت این کشور است. جمعیت زیاد این کشور باعث شده است تا باوجود نفوذ کم اینترنت میان جمعیت یک میلیارد و 300 نفری این کشور بازهم شمار کاربرانش رتبهء دوم را در جهان به خود اختصاص دهد

ادامه مطلب ...

نقلا‌ب الکترونیک در دنیای دگرگون شونده‌

نویسنده : هانس ویدن

با ‌پانصد ‌سال ‌تغییر ‌چندانی ‌در ‌صنعت ‌چاپ ‌رخ ‌نداد. ‌اما ‌حالا ‌همه ‌چیز ‌به ‌سرعت ‌در ‌حال ‌تغییر ‌است! ‌این ‌امر ‌به ‌ویژه ‌در ‌عرصه ‌بسته‌بندی ‌که ‌تکنولوژی‌های ‌نوین، ‌بازارهای ‌جدید ‌و ‌رقابت ‌در ‌آن ‌به ‌پرسش‌های ‌تازه ‌دامن ‌زده‌اند، ‌بیشتر ‌صدق ‌می‌کند. ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌در ‌آینده ‌در ‌اختیار ‌که ‌خواهد ‌بود ‌و ‌آنچه ‌چاپ ‌می‌شود، ‌چه ‌خواهد ‌بود؟ بسته‌بندی ‌یک ‌بازار ‌بزرگ ‌چاپی ‌است ‌و ‌برخلاف ‌اکثر ‌بخش‌های ‌تجاری ‌چاپ، ‌به ‌گونه‌ای ‌یکنواخت ‌سالیانه ‌با ‌رشدی ‌معادل ‌پنج ‌درصد ‌همراه ‌بوده ‌است. ‌بنابراین ‌جای ‌شگفتی ‌نیست ‌که ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌ناجی ‌بالقوه ‌سایر ‌بخش‌های ‌رقابت ‌زده ‌به ‌شمار ‌می‌آید ‌و ‌منطقه‌ای ‌عاری ‌از ‌ریسک ‌برای ‌صنایع ‌تبدیلی ‌به ‌شمار ‌می‌آید. اما ‌آیا ‌بسته‌بندی ‌راه ‌آسان ‌برون ‌رفت ‌برای ‌چاپکاران ‌تجاری ‌است ‌که ‌عاجزانه ‌در ‌جست‌وجوی ‌کار ‌بیشتر ‌با ‌درآمد ‌بالاتر ‌هستند؟

ادامه مطلب ...

سالهای پر بار پیتر دراکر

پیتراف.دراکر پدر علم مدیریت نوین و یا به تعبیر مجله «بیزینس ویک» آقای مدیریت در طول حیات 95 ساله خود آموزه ها و تجربه هایی را برجای گذاشته که همچنان اصول راهنمای خیلی از مدیران و شرکتهای بزرگ دنیا قرار داد.
او محورهای عمده اقتصاد سنتی نظیر زمین، نیروی کار و حتی سرمایه را زیرسوال برد و به جای آن اقتصاد مبتنی بر دانایی را قرار داد که سنگ بنای پیشرفت کشورها در قرن جاری خواهد بود؛ که غفلت از آن فاصله بین کشورها را در سالهای آتی بیشتر خواهدکرد.
نگرانی از همین فاصله بود که در اجلاس اخیر جامعه اطلاعاتی در تونس، کشورها را به این فکر انداخت که راه‌حلی فوری برای این عقب ماندگی پیدا کنند.
«دراکر» با آثار فراوانی که از خود برجا گذاشته، همه چیز را در حوزه مدیریت از نو تعریف کرده است: اصول مدیریت، مشتری گرایی، توانمندسازی، کارکنان سازمان، تغییر و...
وی در خلال عمر طولانی خود به مدیران و شرکتها یاد داد که چگونه هوشمندانه حرکت کنند و چگونه در مواقع بحرانی خود را از نابودی در جمع رقبا نجات دهند.
وی فرصتها و تهدیدها را پیش روی مدیران گذاشته و اکیدا معتقد بود: «مدیران موثر باید برای تشخیص و هدایت فرصتها آماده باشند، یاد بگیرند و دائما پایگاه دانش خود را تازه کنند».
در غیر این صورت معلوم نیست، چه آینده ای در انتظار مدیران، شرکتها وحتی کشورها خواهدبود.

ادامه مطلب ...

مدیریت استراتژیک

حسین وفاییکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
 کارشناس روابط عمومی و بین الملل دانشگاه تربیت معلم سبزوار


خـلاصـهاین مقاله‌  به بحث مدیریت استراتژیک  می‌پردازد؛ ابتدا بحث با تعریفی پیرامون مدیریت و استراتژی آغاز و فرایند مدیریت استراتژیک در پنج مرحله، تجزیه و تحلیل محیطی، پایه‌گذاری جهت‌گیری سازمانی، هدف‌گذاری، تعیین و تدوین استراتژی‌ها، بسترسازی و اجرای استراتژی‌ها و کنترل استراتژی‌ها توضیح داده شده است.
مهارت‌های بنیادین شامل مهارت تعامل، تخصیص، نظارت و سازماندهی می‌شود.
پژوهشهای انجام گرفته ، مزایایی را برای تفکر استراتژیک و تعهد عمیق به فرایند مدیریت استراتژیک قایل است، از جمله تفکر و تعهد استراتژیک :
1- سطوح مختلف مدیریت سازمان را در تعیین اهداف ، هدایت و راهنمایی می کند.
2- شناسایی و پاسخگویی به موج تغییرات، فرصتهای جدید و تهدیدات در حال ظهور را تسهیل می کند.
3- منطق مدیریت را در ارزیابی نیاز به سرمایه و نیروی کار تقویت می سازد.
4-کلیه تصمیم گیریهای مدیران در زمینه‌ استراتژی را در کل سازمان هماهنگ می نماید.
5- سازمان را قادر می سازد که موقعیت واکنشی (Reactive)خود را به وضعیت کنشی وآینده ساز (Proactive) تبدیل کند.
مزایای فوق به سازمانها توانایی آن را می بخشد که به جای آن که صرفاً پاسخگوی نیروهای رقابتی بوده و در مقابل شرایط متغیر حاکم بر خود واکنش نشان دهند ، خود بر آنها تأثیر گذارند

ادامه مطلب ...