وینتون سرف، پدر اینترنت


وینتون گری سرف، دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتر است که پروتکل‌های تشکیل دهنده TCP/IP و استانداردی که امروزه به‌عنوان اینترنت شناخته می‌شود را با همکار خود یعنی رابرت کان ایجاد کرد و  لقب یکی از «پدران اینترنت» را به خود اختصاص داد. سرف در سال 1943 در نیوهیون امریکا متولد شد و در لس‌آنجلس پرورش یافت. او دانش آموزی با استعداد در رشته ریاضیات بود که اغلب اوقات با ژاکت، کراوات و لباسی غیرمعمولی نسبت به بچه‌های هم‌سن خود در مدرسه ظاهر می‌شد و همچنان نیز برای این نوع پوشش خود معروف است. وینتون دوران دبیرستان خود را به مدرسه‌ای رفت که جان پاستل و استیو کروکر (که هر دو نقش موثری در ایجاد اینترنت داشته‌اند) نیز در آنجا تحصیل می‌کردند. او پس از تکمیل مقطع کارشناسی در رشته ریاضیات از دانشگاه استنفورد، در شرکت IBM  به‌عنوان مهندس سیستم‌ها برای مدت کمتر از دو سال استخدام شد. سرف سپس IBM را به قصد ادامه تحصیل ترک کرد و در سال 1972 موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه UCLA شد.

او در دوران تحصیل در UCLA همکاری خود را با گروه بسته‌بندی دیتا در شبکه پروفسور لیونارد کلین راک ،که اولین دو نود (گره) آرپانت را به‌هم متصل کردند  آغاز  و همانجا رابرت کان که مشغول کار در بخش معماری سخت افزار آرپانت بود را ملاقات کرد. در پایان سال 1968 ، یک گروه کوچک از دانشجویان فارغ‌التحصیل از چهار دانشگاه UCL، استنفورد، یوتا و سانتا باربارا که نامزد انتخاب به‌عنوان اولین چهار گره در آرپانت بودند، تلاش خود را در زمینه یافتن راهی برای ارسال داده از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر آغاز کردند و  نام خود را گروه کاری شبکه (NWG) گذاشتند. در سال 1970 تحقیقات آن‌ها نتیجه داد و اولین پروتکل خود را با نام  NCP م(Network Control Protocol) ارایه کرده و توانستند اتصال بین دو کامپیوتر را برقرار کنند.


پایان نامه سرف بر اساس کار او در پروژه ARPA درباره «ابر کامپیوتر» بود، که برای کنترل از راه دور اجرای برنامه‌ها از یک کامپیوتر در کامپیوتر دیگری طراحی شده بود. پس از دریافت مدرک دکترا او به مدت چهار سال به عنوان استادیار در دانشگاه استنفورد ، مشغول به کار شد . سرف به همراه رابرت کان تحقیقات روی طرحی را آغاز کرد که قرار بود دیتا را در ابتدا به اجزای کوچک‌تری تقسیم کرده و در مقصد دوباره آن‌ها را به حالت اولیه برگرداند و خطای سیستم را یافته و در نهایت به‌عنوان استاندارد ارتباط اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد. او در عین حال روی پروتکل TCP/IP کار می‌کرد.


در سال 1976، سرف کار خود را به‌عنوان مدیر برنامه در DARPA ، یک آژانس آمریکایی مسئول توسعه تکنولوژی‌های جدید برای استفاده‌های نظامی، آغاز کرد و پس از شش سال، در 1982، به‌عنوان معاون اول سرویس‌های اطلاعات دیجیتال در شرکت MCI (دومین شرکت مخابرات و تلفن از راه دور جهان) مشغول به کار شد و اولین سرویس نامه الکترونیکی تجاری در اینترنت را راه‌اندازی کرد. از سپـــــتامبر سال 2005 ، وی به‌عنــــوان معاون اول و همچنین  Technology Evangelist در گوگل مشــــغول به کار شد و به‌خاطر پیش‌بینی‌هایش در رابطه با تاثیر تکنولوژی در جوامع آینده، در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست‌شناسی، ورود و گسترش IPv6، تغییر شکل صنعت تلویزیون و مدل انتقال آن بسیار مشهور شد .


سرف یکی از افراد موثر برای سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری ICANN، سازمان نام‌گذاری نام‌های اینترنتی بود و از سال 1999  تا 2007 به‌عنوان مدیرعامل این سازمان خدمت کرد .سرف و همکارش رابرت کان در سال 1997 ، مدال ملی تکنولوژی ایالات متحده  را برای یافتن و توسعه اینترنت، جایزه تورینگ را در سال 2004 برای فعالیت روی پروتکل‌های اینترنت و در سال 2005 مدال آزادی ایالات متحده را دریافت کرده‌اند. همچنین سرف دارای چندین دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله دانشگاه ETH سوئیس، بروکلین، دانشگاه پلی تکنیک مادرید، دانشگاه جورج میسون، کالج کاپیتول و بسیاری از موارد دیگر است. در میان کتاب‌های فراوانی که توسط سرف تالیف شده‌اند می‌توان به «اینترنت برای همه»، «نمایی از قرن 21» و «پروتکل‌های انتقال داده» اشاره کرد.


وینتون سرف از سال 2010 تاکنون، به‌عنوان نماینده کمیسیون پهنای باند برای توسعه دیجیتال و یکی از اعضای سازمان ملل متحد برای کمک به گسترش هرچه بیشتر تکنولوژی اینترنت مشغول به فعالیت بوده است. او در سال 1966 با سیگریت ازدواج کرد و دارای دو فرزند پسر به نام‌های دیوید و بنت است. یکی از علایق اصلی او مطالعه داستان‌های علمی تخیلی است. به گفته وینتون سرف «تو دنیای خودت را ایجاد می‌کنی و خالق آن می‌شوی. کامپیوتر کاری را انجام می‌دهد که تو آن را برای هدف خود برنامه‌ریزی کرده‌ای ! این یک سطل ماسه باور نکردنی است که هر دانه شن آن تحت کنترل شما خواهد بود».

 


منبع: ماهنامه شبکه

نظرات 1 + ارسال نظر
سینا دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:14 ب.ظ http://mohajergraphic.ir

سلام دوست عزیز...اگه مایل به تبادل لینک با ما هستی لطفا منو با نام (گالری بزرگ عکسدونی)لینک کن بعد خبر بده تا لینکت کنم.باتشکر

www.mohajergraphic.ir

با سلام خدمت آقا سینا

من سعی می کنم در وبلاگم لینک سایت های مرتبط با فناوری اطلاعات رو قرار بدم....به هر حال سایت شما مخاطب خودش رو داره امیدورام موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد