مبانى e-Training

اگر به دنبال راه حلى مى گردید تا همکاران و یا مشتریان خود را به امر آموزش متقاعد کنید، بیش از این پیش نروید ! سال گذشته آموزش بیش از 500 شرکت بازرگانى در آمریکا توسط انجمن آموزش و گسترش آمریکا انجام گرفت. بررسى هاى انجام شده نشان داد، شرکت هایى که آموزش دیده بودند داراى موفقیت نسبى دو برابر در مقایسه رقباى خود کسب کرده بودند.
این استدلال، ضرورت ارتقا سطح علمى کارمندان را مى رساند، اما سئوال مهم این است که چگونه به هدف خود دسترسى پیدا کنید.على رغم اینکه کلاسهاى آموزشى سنتى، ارزش خود را دارا مى باشند، ولى آموزش مبتنى بر وب، مکانیزم قدرتمندى را به وجود مى آورد که علاوه بر کاهش هزینه، کارایى بیشترى خواهد داشت.

اگر به دنبال راه حلى مى گردید تا همکاران و یا مشتریان خود را به امر آموزش متقاعد کنید، بیش از این پیش نروید ! سال گذشته آموزش بیش از 500 شرکت بازرگانى در آمریکا توسط انجمن آموزش و گسترش آمریکا انجام گرفت. بررسى هاى انجام شده نشان داد، شرکت هایى که آموزش دیده بودند داراى موفقیت نسبى دو برابر در مقایسه رقباى خود کسب کرده بودند.
این استدلال، ضرورت ارتقا سطح علمى کارمندان را مى رساند، اما سئوال مهم این است که چگونه به هدف خود دسترسى پیدا کنید.على رغم اینکه کلاسهاى آموزشى سنتى، ارزش خود را دارا مى باشند، ولى آموزش مبتنى بر وب، مکانیزم قدرتمندى را به وجود مى آورد که علاوه بر کاهش هزینه، کارایى بیشترى خواهد داشت.فواید آن عبارتند از :

صرفه جویى اقتصادى : متخصصین صنعت معتقد هستند، جایگزینى سیستم هاى آموزشى مبتنى بر تکنولوژى به جاى انواع سنتى آنها باعث کاهش چشمگیر هزینه ها در حدود 40 تا 60 درصد مى شود، قسمت عمده این موضوع به عدم لزوم جا به جایى براى دبیر یا دانشجو بر مى گردد.
صرفه جویى در زمان : محقق امور آموزشى Brandon Hall معتقد است، کارمندان نیمى از مدتى که براى آموزشهاى سنتى وقت مى گذارند، براى آموزش تحت سیستم هاى نوین احتیاج به زمان دارند و لذا مدت زمان بیشترى را مى توانند به کارهاى معمول خود اختصاص دهند.
انعطاف پذیرى در برنامه ریزى : توانایى تقسیم کلاس هاى مبتنى بر وب به جلسات کوتاه تر، تقسیم آنها در طول روزها و هفته ها و ایجاد دسترسى 24 ساعته در 7 روز هفته، به کارمندان این توانایى را مى دهد تا بتوانند احتیاجات آموزشى خود را مرتفع کنند. ضمن اینکه مى توانند تحصیلات خود را بدون ایجاد وقفه در کار خود، ادامه دهند.
یادگیرى بهتر : با انتقال درسها در قسمتهاى کوچک، به کارمندان امکان مى دهد تا درسها را به موقع و با هر کیفیتى که علاقه مند هستند آموزش ببینند. این آموزش پیشرفت چشمگیر 25 تا 60 درصدى را در یادگیرى نشان داده است.

این فواید تنها به مجمع هاى حقوقى بسنده نمى شود. سازمان جهانى داده پیش بینى کرده است، e-Learning در آمریکا از 2.2 بیلیون دلار در سال 2000 به 11.4 بیلیون دلار در سال 2003 خواهد رسید. در 2004 پیش بینى مى شود درصد آموزش سنتى به آموزش نوین به حدود 35 درصد به 75 درصد برسد.
معولا آموزش دروس به صورت Online بهترین شیوه درسى به حساب مى آیند، اما ممکن است این سئوال مطرح شود که آموزش Online باید چه ویژگى هایى داشته باشد :

مطالب درسى باید به قسمت هاى کوچک تقسیم شوند تا یادگیرى هر قسمت درس بیشتر از 30 دقیقه وقت نخواهد.
دروس باید توسط تصاویر متحرک جذاب، آموزش داده شوند تا باعث ایجاد انگیزه نزد دانشجو شود و دروس آسانتر فراگیرى شوند.
برگذارى امتحان قبل از شروع درس باعث ارزیابى دانش قبلى محصل از مبحث مى شود.امتحانات پس از درس، باعث درک بهتر دانشجو و سنجش او خواهد شد و باید در سطح هاى مختلف برگذار گردند.
در حال حاضر در ایران چند شرکت معتبر به دنبال ایجاد سیستم هاى مناسب e-Training مى باشند و به نظر مى آید بعضى از دانشگاه هاى ایران هم به سمت ایجاد دانشگاه مجازى که بسترى مناسب براى سیستم هاى e-Training مى باشند، گام برداشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد