آموزش مدیریت استراتژیک- قسمت دهم

تکنیک های عملی موفقیت در هزاره ی سوم


1-    برای تامین نیازمندی های خود از بهترین منابع استفاده کنید

2-    حیطه تامین فعالیت تجاری خود را محدود کرده و بر روی یک زمینه تمرکز کنید.

3-    با به کارگیری اطلاعات طراحی می توانید به نحوه موثر و کارآمدی،  محصولات بهتر تولید کنید.

4-    شرکای تجاری را بر روی اینترنت گرد هم آورید و به جای محکم تر کردن زنجیره تامین وجودی یک web تامین یکپارچه خلق کنید.

5-    خود را برای عصر اطلاعات آماده کنید.

6-    طراحی ها را بر مبنای ارتباطات انجام دهید.

7-    برای دستیابی به موفقیت خود، دانایی پیشه کنید.

8-    با دلتان مدیریت کنید.

 

مدیریت استراتژیک IT

فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر ساختار تحولات اجتماعی و فرهنگی به شکل روزافزونی در حال توسعه است به گونه ای که استفاده از این فناوری و همراهی با آن به عنوان یکی از پیش فرض های اصلی در برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها محسوب می شود.

 

استراتژی IT

محیء های کاری به طور انکار ناپذیری دستخوش تغییرات اساسی است و ریشه اصلی آن ورود به عصر اطلاعات، افزایش ارزش اطلاعات، سرعت دسترسی به اطلاعات و سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی است. واضح است که در چنین شرایطی می باید قبل از هر چیز اقدام به اتخاذ استراتژی اطلاعاتی لازم نمود که این استراتژی در عصر حاضر تبدیل به استراتژی IT گردیده است.

 

ضرورت اتخاذ استراتژی IT برای سازمان ها

1-   افزایش تعاملات و اهمیت تعامل پذبری(Interco portability):

منظور از تعامل پذیری، توانایی برقراری ارتباط با عوامل محیطی موثر بر سازمان است.

2-   افزایش اهمیت مقیاس پذیری(Scalability):

منظور از مقیاس پذیری قابلیت تطابق با تغییرات است که از یک سو با مطالعه جهت گیری های استراتژیک سازمان و از سوی دیگر به پیش بینی های انتظارات آتی و نیز فناوری های نوظهور باز می گردد.

 

نقش IT در کسب و کار

استراتژی انتقال تجارتی مبتنی بر IT


آقای ونکا برامن با پذیرفتن پتانسیل استراتژیک It مدلی به نام طراحی مجدد کسب وکار منتج از IT ارائه داده است که به مدیران کمک می کند نقش IT را در کسب وکار خود مجددا تعریف کرده پتانسیل های بالقوه ی آن را شناسایی کرده و عملیات پیش روی خود را برای به کارگیری IT به منظور متمایز سازی از رقبا به انجام برساند.



در سطح دوم فعالیت ها، فرآیندها و وظایف اتوماسیون شده ی سطح اول، یکپارچه می شود. این کار از طریق توسعه ی یک زیر ساختار الکترونیکی درونی صورت می گیرد تنها در صورت یکپارچه سازی درونی فعالیت های تجاری مبتی بر IT است که می توان از مزایای بالقوه و فرصت های بالفعل ایجاد شده توسط سیستم های اتوماسیون یکپارچه بهره برد.

سطوح 3،4 و 5 مربوط به دوران پس از استقرار زیر ساخت الکترونیکی در سازمان می باشد. سطوح 1و 2و 3  مروبوط به درون سازمان بوده و بر فرآیندهای تجاری درونی  اعمال می شود. در صورتی که سطوح 4و 5 مربوط به تغییرات روابط ویژه با مشتریان، تامین کنندگان و ... هستند.


عناصر مورد لزوم جهت اتخاذ استراتزی IT

از دیدگاه وفکا ترامن:

1- استراتژی تجاری

2- زیر ساختار وفرآیندهای محوری

3- استراتژی IT

4- زیر ساخت ها و فرآیند های IT

 

 

از دیدگاه ارل:

1- استراتژی سازمانی

2-    استراتژیIT

3-    استراتژی مدیریت اطلاعات

4-    استراتژی سیستم های اطلاعاتی

 

مراحل کلیدی موفقیت اجرای استراتژیIT

از دیدگاه Cash , Mc.Kenny , Mc.Farlen :

1-    مرحله ی کلیدی نوآوری

2-    مرحله ی کلیدی فراگیری

3-    مرحله ی کلیدی منطق گرایی

4 -مرحله ی کلیدی پختگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد