X
تبلیغات
نماشا
رایتل
دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388

آموزش مدیریت استراتژیک -قسمت هشتم

مقایسه تفکر استراتژیک با تفکر غیر استراتژیک



برنامه ریزی استراتژیک:

-  نوعی برنامه ریزی بلند مدت است که به سازمان به عنوان یک کل می نگرد

-  مجموعه ای از ابزار و متدولوژی های لازم برای تحقق استراتژی حاصل از تفکر استراتژیک است.

 

مدیریت استراتژیک:

- مدیریت استراتژیک مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات مدیریتی است که کیفیت عملکرد سازمان را در بلند مدت رقم می زند.

- مدیریت استراتژیک گرفتن تصمیمات امروز با توجه به شرایط محیطی و از دیدگاه عملیاتی برای رسیدن به نتایج فردا است.

 


فرآیندمدیریت استراتژیک

1- تجزیه و تحلیل

2- پایه گذاری جهت گیری های سازمان: عناصر این مرحله عبارتند از:

 الف) ماموریت سازمان

ب) چشم انداز

ج) ارزش های سازمانی

این سه عنصر به منزله ی اتصال دهنده ی عناصر سازمانی بوده بیانگر ماهیت چگونگی و راستای جهت گیری های سازمانی هستند . ماموریت فلسفه ی وجود، ارزش ها به منزله ی اصول اعتقادی و چشم انداز، حکم تصویر زنده ی سازمان در آینده ای تعریف شده را دارد.

 

3- هدف گذاری

4- تعیین و تدوین استراتژی

5- بسته سازی و اجرای استراتژی ها

6- کنترل استراتژی ها

 

5 فعالیت اساسی مدیریت استراتژیک:

1- تعیین رسالت و اهداف سازمان

2- بررسی محیط درونی و بیرونی سازمان

3- فورموله کردن استراتژی

4- اجرای استراتژی

5- ارزیابی و کنترل


 

چشم انداز(Vision)

چشم انداز به منزله ی جلوبرنده ی سازمان بوده، در راستای هدف بزرگ، دشوار و بلند پروازانه در مدت زمان 30-10 سال و توصیف زنده ی سازمان در پایان دوره ی برنامه ریزی استراتژیک می باشد.

 

ارزش آفرینی در سازمان(Values )

ارزش آفرینی در سازمان اصول اعتقادی پویا و اساسی یک سازمان است. این ارزش ها به عنوان اصول راهنمای جاویدان به هیچ توجیهی نیاز ندارند و برای افراد درون سازمان ارزش و اهمیت ذاتی دارند. معمولا جنبه های اصلی ارزش ها به صورت زیر است:

1- ارزش حیاتی

2- ارزش احساسی

3- ارزش عالی

 

*نکته: معمولا ماموریت و چشم انداز در قالب بیانیه(statement) منتشر می شوند و ارزش های محوری در قالب شعار.

I.B.M:« Solution for a Small Planet»

Compaq: « Compaq, Better Answers»

PeopleSoft: « We Work in Your World»

 

استراتژی و محیط های کسب و کار

سازمان ها باید در بستر برنامه های جاری خود ساز و کارهایی هم برای بررسی و ارزیابی محیط و کشف فرصت های استراتژیک داشته باشند. فرصت ها مستمرا در محیط به وجود می آیند و از بین می روند و درک و تفسیر آن ها نیازمند بررسی و فهم محیط سازمان و قواعد حاکم بر آن است. رفتار موفق مدیران استراتژیک سرشار از توجه به محیط، تشخیص به موقع فرصت ها و جهت گیری در راستای بهره گیری از آن است.


 
نظرات (1)
رضا صائب
سه‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:33 ق.ظ
با سلام خدمت شما
لطفا آدرس اینترنتی ما را که با عنوان طراحی سایت در وبلاگتان قرار دهید اصلاح نمایید.http://tamweb.ir
امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد