X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387

نقلا‌ب الکترونیک در دنیای دگرگون شونده‌

نویسنده : هانس ویدن

با ‌پانصد ‌سال ‌تغییر ‌چندانی ‌در ‌صنعت ‌چاپ ‌رخ ‌نداد. ‌اما ‌حالا ‌همه ‌چیز ‌به ‌سرعت ‌در ‌حال ‌تغییر ‌است! ‌این ‌امر ‌به ‌ویژه ‌در ‌عرصه ‌بسته‌بندی ‌که ‌تکنولوژی‌های ‌نوین، ‌بازارهای ‌جدید ‌و ‌رقابت ‌در ‌آن ‌به ‌پرسش‌های ‌تازه ‌دامن ‌زده‌اند، ‌بیشتر ‌صدق ‌می‌کند. ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌در ‌آینده ‌در ‌اختیار ‌که ‌خواهد ‌بود ‌و ‌آنچه ‌چاپ ‌می‌شود، ‌چه ‌خواهد ‌بود؟ بسته‌بندی ‌یک ‌بازار ‌بزرگ ‌چاپی ‌است ‌و ‌برخلاف ‌اکثر ‌بخش‌های ‌تجاری ‌چاپ، ‌به ‌گونه‌ای ‌یکنواخت ‌سالیانه ‌با ‌رشدی ‌معادل ‌پنج ‌درصد ‌همراه ‌بوده ‌است. ‌بنابراین ‌جای ‌شگفتی ‌نیست ‌که ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌ناجی ‌بالقوه ‌سایر ‌بخش‌های ‌رقابت ‌زده ‌به ‌شمار ‌می‌آید ‌و ‌منطقه‌ای ‌عاری ‌از ‌ریسک ‌برای ‌صنایع ‌تبدیلی ‌به ‌شمار ‌می‌آید. اما ‌آیا ‌بسته‌بندی ‌راه ‌آسان ‌برون ‌رفت ‌برای ‌چاپکاران ‌تجاری ‌است ‌که ‌عاجزانه ‌در ‌جست‌وجوی ‌کار ‌بیشتر ‌با ‌درآمد ‌بالاتر ‌هستند؟

با ‌پانصد ‌سال ‌تغییر ‌چندانی ‌در ‌صنعت ‌چاپ ‌رخ ‌نداد. ‌اما ‌حالا ‌همه ‌چیز ‌به ‌سرعت ‌در ‌حال ‌تغییر ‌است! ‌این ‌امر ‌به ‌ویژه ‌در ‌عرصه ‌بسته‌بندی ‌که ‌تکنولوژی‌های ‌نوین، ‌بازارهای ‌جدید ‌و ‌رقابت ‌در ‌آن ‌به ‌پرسش‌های ‌تازه ‌دامن ‌زده‌اند، ‌بیشتر ‌صدق ‌می‌کند. ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌در ‌آینده ‌در ‌اختیار ‌که ‌خواهد ‌بود ‌و ‌آنچه ‌چاپ ‌می‌شود، ‌چه ‌خواهد ‌بود؟

بسته‌بندی ‌یک ‌بازار ‌بزرگ ‌چاپی ‌است ‌و ‌برخلاف ‌اکثر ‌بخش‌های ‌تجاری ‌چاپ، ‌به ‌گونه‌ای ‌یکنواخت ‌سالیانه ‌با ‌رشدی ‌معادل ‌پنج ‌درصد ‌همراه ‌بوده ‌است. ‌بنابراین ‌جای ‌شگفتی ‌نیست ‌که ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌ناجی ‌بالقوه ‌سایر ‌بخش‌های ‌رقابت ‌زده ‌به ‌شمار ‌می‌آید ‌و ‌منطقه‌ای ‌عاری ‌از ‌ریسک ‌برای ‌صنایع ‌تبدیلی ‌به ‌شمار ‌می‌آید.
اما ‌آیا ‌بسته‌بندی ‌راه ‌آسان ‌برون ‌رفت ‌برای ‌چاپکاران ‌تجاری ‌است ‌که ‌عاجزانه ‌در ‌جست‌وجوی ‌کار ‌بیشتر ‌با ‌درآمد ‌بالاتر ‌هستند؟

● بازار ‌بزرگ ‌

‌خب، ‌این ‌بازاری ‌بزرگ ‌است ‌و ‌آنقدر ‌بزرگ ‌که ‌هنوز ‌اکثر ‌سازمان‌های ‌پژوهشی، ‌خصوصی ‌و ‌دولت‌های ‌سراسر ‌جهان ‌بر ‌سر ‌حجم ‌آن ‌توافق ‌ندارند.
تفاوت ‌برآوردها ‌تا ‌پنجاه ‌درصد ‌است ‌(!) ‌و ‌علت ‌امر ‌نیز ‌این ‌است ‌که ‌در ‌واقع ‌بر ‌سر ‌محصولاتی ‌که ‌می‌توانند ‌بسته‌بندی ‌به ‌حساب ‌آیند، ‌اتفاق ‌نظر ‌و ‌وحدت ‌رویه ‌وجود ‌ندارد. اما ‌طبق ‌نظر ‌پایرا، ‌این ‌شرکت ‌بین‌المللی ‌بزرگ ‌پژوهشی ‌که ‌به ‌تازگی ‌نیز ‌یکی ‌از ‌بزرگ‌ترین ‌پژوهش‌های ‌موجود ‌در ‌عرصه ‌بسته‌بندی ‌را ‌ارایه ‌کرد، ‌بازار ‌جهانی ‌بسته‌بندی ‌بدون ‌در ‌نظر ‌گرفتن ‌لیبل ‌چیزی ‌حدود ‌۴۷۷ ‌میلیارد ‌دلار ‌در ‌سال ‌۲۰۰۵ ‌بوده ‌است ‌(برآورد ‌بازار ‌جهانی ‌لیبل ‌به ‌دلیل ‌اینکه ‌به ‌جای ‌پول ‌به ‌میزان ‌متر ‌مربع ‌تبدیلی، ‌استوار ‌است،‌دشوار ‌می‌باشد. ‌اما ‌به ‌هر ‌حال ‌میانگین ‌این ‌بازار ‌را ‌می‌توان ‌تا ‌حدود ‌۷۰ ‌میلیارد ‌دلار ‌به ‌حساب ‌آورد.)

● رشد ‌بسته‌بندی ‌

‌بله. ‌بسته‌بندی ‌در ‌حال ‌رشد ‌هم ‌هست. ‌از ‌سال ‌۲۰۰۴ ‌به ‌بعد ‌رشد ‌سالیانه ‌جهانی ‌این ‌صنعت ‌۳/۴درصد ‌بوده ‌است ‌و ‌این ‌پیش‌بینی ‌وجود ‌دارد ‌که ‌تا ‌سال ‌۲۰۱۱ ‌به ‌۵ ‌درصد ‌برسد. ‌اما ‌همه ‌اینها ‌بالاخره ‌معدل ‌هستند ‌و ‌مناطق ‌جغرافیایی ‌خاص ‌نظیر ‌چین، ‌هند ‌و ‌بخش‌هایی ‌از ‌شرق ‌اروپا ‌از ‌این ‌میزان ‌حتی ‌تا ‌سقفی ‌فراتر ‌از ‌۱۰۰درصد ‌خواهند ‌رفت.
و ‌البته ‌اینها ‌خبرهای ‌مهمی ‌برای ‌چاپکاران ‌تشنه ‌رشد ‌به ‌حساب ‌می‌آید ‌چرا ‌که ‌بسته‌بندی ‌و ‌صنایع ‌تبدیلی ‌در ‌کل ‌وابسته ‌به ‌چاپ ‌هستند.
رشد ‌بسته‌بندی ‌سریع ‌بوده ‌و ‌سریع ‌هم ‌خواهد ‌ماند ‌و ‌این ‌سرعت ‌برابر ‌با ‌نیازهای ‌فزاینده ‌خدمات ‌چاپی ‌است.

● ۱۵ ‌میلیارد ‌دلار ‌در ‌سال ‌

‌نگاهی ‌به ‌چاپ ‌برای ‌بازار ‌بسته‌بندی ‌در ‌سطح ‌جهانی ‌حکایت ‌از ‌این ‌موارد ‌دارد.
در ‌سال ‌۲۰۰۵ ‌ارزش ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌در ‌سطح ‌جهانی ‌۲۱۶ ‌میلیارد ‌دلار ‌بود. پیش‌بینی‌های ‌موجود ‌درباره ‌این ‌بازار ‌تا ‌سال ‌۲۰۱۱ ‌این ‌است ‌که ‌ارزش ‌آن ‌به ‌۲۹۱ ‌میلیارد ‌دلار ‌برسد ‌که ‌در ‌واقع ‌یک ‌میزان ‌۵ ‌درصدی ‌است ‌و ‌باز ‌در ‌این ‌زمینه، ‌لیبل‌ها ‌لحاظ ‌نشده‌اند ‌و ‌اگر ‌آن ‌را ‌در ‌این ‌ارزیابی‌ها ‌لحاظ ‌کنیم، ‌بازار ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌در ‌سطح ‌جهانی ‌احتمالا ‌به ‌ارزشی ‌حدود ‌۳۰۰ ‌میلیارد ‌دلار ‌در ‌سال ‌جاری ‌خواهد ‌رسید ‌و ‌برای ‌سال ‌بعدی ‌نیز ‌۱۵ ‌میلیارد ‌دلار ‌خواهد ‌بود ‌و ‌این ‌خبر ‌خوبی ‌است.

اما ‌خبر ‌بد ‌این ‌است ‌که ‌این ‌میلیاردها ‌را ‌هر ‌کسی ‌نمی‌تواند ‌به ‌چنگ ‌آورد. ‌چاپ ‌یکی ‌از ‌پررقابت‌ترین ‌تجارت‌هایی ‌است ‌که ‌می‌توان ‌به ‌آن ‌ورود ‌کرد. ‌

اول ‌از ‌همه ‌باید ‌گفت ‌که ‌این ‌ارقام ‌خوب ‌مربوط ‌به ‌رشد ‌در ‌اروپا ‌و ‌امریکا ‌پدیدار ‌نخواهد ‌شد. ‌بازار ‌اروپا ‌علی‌رغم ‌بزرگی‌اش، ‌یکی ‌از ‌کندترین ‌بازارهای ‌بسته‌بندی ‌در ‌جهان ‌طی ‌چند ‌دهه ‌آینده ‌خواهد ‌بود(!)
صنایع ‌تبدیلی ‌در ‌اروپا ‌برای ‌حفظ ‌سهم ‌خود ‌از ‌بازار ‌باید ‌به ‌طرز ‌شدیدی ‌تلاش ‌کند. ‌بنابراین ‌فرصت‌های ‌واقعی ‌رشد ‌در ‌مناطق ‌دیگری ‌پدیدار ‌خواهد ‌شد ‌و ‌این ‌مکان‌ها ‌جایی ‌جز ‌مناطقی ‌که ‌از ‌تولید ‌ملی ‌ناخالص ‌سریع ‌برخوردارند، ‌نخواهد ‌بود.

و ‌برای ‌اینکه ‌از ‌حجم ‌واقعی ‌اتفاق ‌مطلع ‌باشید ‌باید ‌در ‌آن ‌مناطق ‌حضور ‌یابید. ‌اما ‌از ‌جهت ‌دیگر ‌برای ‌حضور ‌در ‌بازارهای ‌تخصصی ‌که ‌به ‌شدت ‌از ‌رشد ‌بالقوه ‌برخوردارند، ‌باید ‌در ‌اروپا ‌و ‌آمریکا ‌باشید.
مصرف ‌بسته‌بندی ‌دقیقا ‌با ‌سرانه ‌تولید ‌ناخالص ‌ملی ‌در ‌ارتباط ‌است ‌و ‌نقش ‌بازارهای ‌رو ‌به ‌ظهور ‌در ‌اقتصاد ‌جهانی ‌با ‌گام‌های ‌بلند ‌ایفا ‌خواهد ‌شد. ‌طبق ‌برآورد ‌اکونومیست ‌برونداد ‌کل ‌اقتصادهای ‌رو ‌به ‌ظهور، ‌بیش ‌از ‌نیمی ‌از ‌کل ‌تولید ‌ناخالص ‌ملی ‌جهان ‌خواهد ‌بود ‌و ‌از ‌دیگر ‌سو، ‌طبق ‌برآورد ‌بانک ‌جهانی ‌در ‌دهه ‌گذشته ‌تنها ‌در ‌چین ‌سرانه ‌تولید ‌ناخالص ‌ملی ‌سه ‌برابر ‌شده ‌است. ‌

منابع ‌متعدد ‌پیش‌بینی ‌می‌کنند ‌که ‌تولید ‌ناخالص ‌ملی ‌در ‌بخش‌هایی ‌از ‌هند ‌طی ‌۱۰ ‌تا ‌۱۵ ‌سال ‌آینده ‌به ‌طرز ‌خیره‌کننده‌ای ‌رشد ‌خواهد ‌داشت. ‌

ورود ‌به ‌بازاری ‌که ‌در ‌آن ‌برای ‌به ‌دست ‌آوردن ‌سهم، ‌یک ‌جنگ ‌تمام ‌عیار ‌برپاست، ‌شجاعت، ‌درایت، ‌دانش ‌و ‌سرمایه ‌می‌خواهد، ‌اما ‌وظیفه‌ای ‌محال ‌نیست. ‌

اگر ‌نخواهید ‌از ‌صفر ‌شروع ‌کنید ‌واسیر ‌تکنولوژی ‌نامناسب ‌و ‌غیرقابل ‌انعطاف ‌نباشید، ‌تکنولوژی ‌مناسب ‌قابلیت ‌ورود ‌به ‌بازار ‌جهانی ‌بسته‌بندی ‌را ‌دارد، ‌قابلیت ‌ورود ‌به ‌بازاری ‌که ‌در ‌حال ‌تجربه ‌تغییرات ‌شتابنده ‌تکنولوژیک ‌است.

البته ‌از ‌نظر ‌فکری ‌باید ‌کارتان ‌را ‌از ‌صفر ‌آغاز ‌کنید. ‌یا ‌به ‌عبارت ‌بهتر ‌باید ‌شروع ‌دوباره‌ا‌ی ‌داشته ‌باشید- ‌هیچ ‌چیز ‌شبیه ‌گذشته ‌نخواهد ‌بود ‌و ‌اتفاقا ‌همان ‌چیزی ‌است ‌که ‌باید ‌به ‌آن ‌عادت ‌کنید.
هزینه‌های ‌سرمایه‌گذاری ‌در ‌مسیر ‌تعقیب ‌خریداران ‌بسته‌بندی ‌در ‌اطراف ‌و ‌اکناف ‌جهان ‌بحث ‌ابعاد ‌را ‌در ‌میان ‌دست‌اندرکاران ‌چاپ ‌و ‌صنایع ‌تبدیلی ‌مطرح ‌خواهد ‌ساخت.

فراموش ‌نکنید ‌که ‌سرمایه‌گذاری ‌در ‌زمینه ‌تکنولوژی‌های ‌چاپی ‌و ‌صنایع ‌تبدیلی، ‌زنجیره‌ای ‌از ‌واکنش‌های ‌مالی ‌را ‌به ‌وجود ‌می‌آورد، ‌چرا ‌که ‌روند ‌نیل ‌به ‌سوی ‌فرمت‌های ‌بزرگ ‌چاپی ‌در ‌فعالیت‌های ‌چاپ ‌و ‌پس ‌از ‌چاپ ‌مشهود ‌است ‌و ‌این ‌امر ‌به ‌نیاز ‌فوری ‌به ‌تکنولوژی‌های ‌مناسب ‌فرصت ‌بزرگ ‌دامن ‌می‌زند. ‌

به ‌عنوان ‌مثال ‌ماشین ‌چاپ ‌بزرگ ‌به ‌دایکات ‌بزرگ ‌نیاز ‌دارد. ‌انتظار ‌بروز ‌بازیگران ‌رقیب ‌و ‌حتی ‌غیرقابل ‌انتظار ‌را ‌در ‌بین ‌دست‌اندرکاران ‌صنایع ‌تبدیلی ‌در ‌عرصه ‌جهانی ‌داشته ‌باشید. ‌آنها ‌ظهور ‌می‌کنند ‌چون ‌قدرت ‌سرمایه‌گذاری ‌لازم ‌را ‌دارند ‌و ‌علاوه ‌بر ‌این ‌می‌توانند ‌مواد ‌خام ‌را ‌به ‌گونه‌ ‌امن ‌و ‌بلندمدت ‌وارد ‌بازار ‌کنند. ‌اما ‌دلیل ‌اصلی‌تر ‌ورود ‌آنها ‌به ‌بازار ‌جهانی ‌بسته‌بندی، ‌قدرت ‌بصیرت ‌آنها ‌در ‌انطباق ‌سریع ‌با ‌تکنولوژی‌های ‌نوین ‌مطرح ‌در ‌صنایع ‌تبدیلی ‌است ‌که ‌پتانسیل ‌نهفته ‌بسیار ‌بالایی ‌دارند.

اما ‌بالاتر ‌از ‌همه، ‌این ‌قدرت ‌برندهای ‌بین‌المللی ‌است ‌که ‌تقریبا ‌هر ‌حرکتی ‌را ‌کم ‌و ‌بیش ‌به ‌چاپکاران ‌دیکته ‌می‌کند، ‌حتی ‌اگر ‌این ‌امر ‌به ‌معنی ‌تولید ‌تجهیزات ‌تبدیلی ‌برای ‌چاپکاران ‌باشد ‌و ‌یا ‌تغییر ‌دانش ‌آنها ‌در ‌کمترین ‌زمان ‌ممکن.

● با ‌مشتری ‌حرکت ‌کن، ‌سریع!

برای ‌موفقیت ‌در ‌عرصه ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌باید ‌با ‌سرعت ‌مشتری ‌حرکت ‌کرد ‌و ‌در ‌نظر ‌داشت ‌که ‌مشتریان ‌با ‌سرعت ‌نور ‌حرکت ‌می‌کنند. ‌این ‌حرکت ‌شما، ‌علاوه ‌بر ‌این ‌هم ‌معنی ‌تکنولوژیک ‌دارد ‌و ‌هم ‌معنی ‌جغرافیایی.
این ‌کافی ‌نیست ‌که ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌شما ‌با ‌امکانات ‌کلاسیک ‌تولیدی‌تان ‌دنبال ‌شود. ‌اگر ‌می‌خواهید ‌در ‌عرصه ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌موفق ‌باشید ‌باید ‌در ‌شبکه‌ای ‌از ‌همکاران،‌ ‌خریداران ‌و ‌مالکان ‌به ‌گونه‌ای ‌همگرایانه ‌حرکت ‌کنید. ‌شما ‌باید ‌از ‌جنبه‌ ‌آنلاین ‌کاملا ‌انعطاف‌پذیر ‌باشید. ‌

این ‌مقوله ‌باید ‌در ‌تحویل ‌درست ‌و ‌به ‌موقع ‌سفارشات، ‌در ‌مقوله ‌مدیریت ‌خدمات ‌توزیع ‌محصولات ‌که ‌نامتان ‌را ‌در ‌قالب ‌مطرح ‌می‌کند، ‌هم ‌قابل ‌اجرا ‌باشد. ‌مالکان ‌برندهای ‌بزرگ ‌ترجیح ‌می‌دهند ‌شما ‌برایشان ‌راه‌حل ‌بیافزایید ‌نه ‌این ‌که ‌آنها ‌را ‌درگیر ‌شغل ‌خودتان ‌کنید.

‌این ‌نوع ‌برخورد ‌به ‌طور ‌معمول ‌روند ‌خطوط ‌تولیدی ‌چاپخانه ‌را ‌تغییر ‌می‌دهد ‌و ‌حتی ‌بر ‌نوع ‌استخدام ‌پرسنل ‌تاثیر ‌می‌گذارد ‌و حتی ‌می‌توان ‌گفت ‌داشتن ‌یک ‌فرد ‌ماهر ‌در ‌عرصه ‌تجارت، ‌مهم‌تر ‌از ‌مهارت‌های ‌چاپی ‌است. ‌با ‌همه ‌تفاصیل، ‌شما ‌باز ‌هم ‌به ‌کار ‌چاپ ‌خواهید ‌پرداخت ‌و ‌تنها ‌مساله ‌این ‌است ‌که ‌شما ‌به ‌تدریج ‌سهم ‌کوچک‌تری ‌از ‌گردش ‌مالی‌تان ‌را ‌به ‌جریان ‌می‌اندازید ‌و ‌خطوط ‌تولید ‌شما ‌به ‌واحدهای ‌تبدیلی ‌پیچیده‌تری ‌تغییر ‌می‌کند ‌که ‌به ‌گونه‌ای ‌مستقل‌تر ‌کار ‌می‌کنند، ‌سفارشات ‌را ‌از ‌مشتریان ‌به ‌صورت ‌آنلاین ‌می‌گیرند ‌و ‌برنامه‌های ‌تولیدی ‌خودتنظیم ‌دارند.
همه ‌این ‌امور ‌در ‌صورتی ‌متحقق ‌می‌شود ‌که ‌شما ‌مبتکرانه‌تر، ‌قابل ‌انکارتر، ‌کیفی‌تر ‌و ‌مقرون ‌به ‌صرفه‌تر ‌از ‌رقبایتان ‌عمل ‌‌کنید. ‌در ‌چنین ‌شرایطی ‌می‌توانید ‌روز ‌به ‌روز ‌میزان ‌رقابت ‌همه ‌جانبه‌تان ‌را ‌اندازه ‌بگیرید. ‌به ‌این ‌ترتیب ‌شما ‌در ‌فهرست ‌عرضه‌کنندگان ‌در ‌جایگاهی ‌همیشه ‌سبز ‌قرار ‌خواهید ‌داشت.

● دروپا ‌جواب ‌دارد ‌یا ‌پرسش‌آفرین ‌است؟

‌بسیاری ‌از ‌راه‌حل‌هایی ‌که ‌می‌توانید ‌از ‌آنها ‌متنفع ‌شوید ‌در ‌دروپای ‌۲۰۰۸ ‌که ‌بزرگ‌ترین ‌نمایشگاه ‌جهانی ‌صنایع ‌چاپ ‌است، ‌وجود ‌دارد. ‌دروپا ‌در ‌مقایسه ‌با ‌اینترپک، ‌در ‌ارایه ‌تکنولوژی‌های ‌جدید ‌چاپ ‌بسته‌بندی، ‌بهتر ‌است. ‌به ‌دروپا ‌بروید ‌تا ‌به ‌هر ‌آنچه ‌که ‌فرآوری ‌بهتری ‌در ‌اختیارتان ‌می‌گذارد، ‌‌دست ‌یابید. ‌این ‌امر ‌مستلزم ‌داشتن ‌نگاه ‌دقیق ‌به ‌تولیدکنندگان ‌پیشتاز ‌افست ‌ورقی ‌است. ‌نکته ‌مهم ‌در ‌اینجا ‌این ‌است ‌که ‌سایز ‌ورق‌ها ‌تا ‌حدود ‌۳ ‌متر ‌مربع ‌رسیده ‌است ‌و ‌این ‌می‌تواند ‌فرصت‌آفرین ‌باشد. ‌

از ‌سیستم‌های ‌اتوماتیک ‌تعویض ‌زینک ‌استفاده ‌کنید ‌تا ‌هم ‌رنگ‌های ‌ویژه ‌داشته ‌باشید ‌و ‌هم ‌به ‌راه‌حل‌های ‌بهتری ‌در ‌صنایع ‌تبدیلی ‌دست ‌یابید. ‌استفاده ‌از ‌چاپ ‌استاندارد ‌در ‌فرم‌های ‌گوناگون ‌برای ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌یک ‌<باید> ‌است ‌که ‌پیوستگی ‌جامع ‌رنگ ‌را ‌تضمین ‌می‌کند. ‌رنگ ‌در ‌بسته‌بندی ‌یک ‌برند ‌است.

در ‌نظر ‌داشته ‌باشید ‌که ‌تکنولوژی ‌چاپ ‌دیجیتال ‌چگونه ‌به ‌طرز ‌چشمگیری ‌بر ‌سرعت ‌افزوده ‌و ‌ظرفیت ‌و ‌کیفیت ‌چاپ ‌را ‌بالا ‌برده ‌است. ‌در ‌عین ‌حال ‌فراموش ‌نکنید ‌که ‌نگاه ‌دقیق‌تری ‌هم ‌به ‌تولیدکنندگان ‌ماشین‌های ‌افست ‌و ‌فلکسو ‌داشته ‌باشید ‌تا ‌ببینید ‌چطور ‌توانسته‌اند ‌به ‌چاپ‌های ‌کم‌تیراژ ‌جنبه ‌اقتصادی ‌بدهند. ‌کارهای ‌آنها ‌شگفت‌زده‌تان ‌خواهد ‌کرد.

سیستم‌های ‌تبادل ‌داده‌ها ‌که ‌امکان ‌ JDF‌داشتند، ‌حالا ‌می‌توانند ‌ماشین ‌چاپ ‌شما ‌را ‌به ‌جهان ‌متصل ‌کنند. ‌آنها ‌را ‌هم ‌زیر ‌نظر ‌بگیرید ‌تا ‌ببینید ‌چطور ‌امکان ‌قبول ‌یا ‌رد ‌سفارش ‌را ‌از ‌سراسر ‌جهان ‌به ‌شمار ‌می‌دهند ‌و ‌این ‌کار ‌را ‌۲۴ ‌ساعته ‌عملیاتی ‌می‌کنند.

در ‌ضمن ‌به ‌دنبال ‌ابزارهایی ‌باشید ‌که ‌محاسبات ‌مربوط ‌به ‌شغل‌تان ‌را ‌به ‌طرزی ‌کاملا ‌دقیق ‌صورت ‌می‌دهند. ‌این ‌ابزارها ‌به ‌شما ‌می‌گویند ‌که ‌چه ‌کارهایی ‌منجر ‌به ‌سود ‌و ‌کدام ‌کارتان ‌باعث ‌ضرر ‌می‌شود.

● کاستن ‌از ‌ضایعات- ‌صرفه‌جویی ‌در ‌پول ‌

‌تکنولوژی‌های ‌کاستن ‌از ‌هزینه‌ها، ‌بخش ‌مهمی ‌از ‌دروپا ‌۲۰۰۸ ‌را ‌تشکیل ‌می‌دهند. ‌چندین ‌پژوهش ‌تازه ‌نشان ‌داده ‌است ‌که ‌چاپکاران ‌پول‌هایشان ‌را ‌هدر ‌می‌دهند! ‌حجم ‌ضایعات ‌در ‌بسیاری ‌از ‌چاپخانه‌های ‌افست ‌به ‌مرز ‌۵ ‌تا ‌۷ ‌درصد ‌رسیده ‌است ‌که ‌فی‌نفسه ‌بیانگر ‌تفاوت ‌سودآوری ‌و ‌ضرردهی ‌بین ‌اکثر ‌چاپکاران ‌است. ‌چنین ‌سطحی ‌از ‌ضایعات ‌در ‌هیچ ‌صنعتی ‌قابل ‌پذیرش ‌نیست.

تعقیب ‌جدی ‌تکنولوژی‌هایی ‌که ‌از ‌ضایعات ‌به ‌طرز ‌چشمگیری ‌می‌کاهند، ‌یک ‌اقدام ‌منطقی ‌است. ‌وقتی ‌عملیات ‌تولیدی ‌کوتاه ‌و ‌عملیات ‌آماده‌سازی ‌نیز ‌کوتاه‌تر ‌می‌شود، ‌خطر ‌بروز ‌ضایعات ‌برای ‌چاپکارانی ‌که ‌نمی‌توانند ‌این ‌فرایندها ‌را ‌به ‌گونه‌ای ‌درست ‌انجام ‌دهند، ‌بیشتر ‌می‌شود.

علی ‌القاعده ‌داشتن ‌باطله ‌و ‌ضایعات ‌برای ‌کارهایی ‌که ‌ظرف ‌چند ‌ثانیه ‌آماده ‌می‌شود ‌پذیرفتنی ‌نیست.
تکنولوژی‌ ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌هیبرید ‌شاید ‌نویدبخش‌ترین ‌راه ‌ارتقای ‌بهره‌وری ‌در ‌چاپخانه‌ها ‌باشد، ‌آنها ‌امکان ‌کارهای ‌پیچیده‌تر ‌را ‌در ‌یک ‌زمان ‌فراهم ‌می‌سازند. ‌ماشین‌های ‌هیبرید ‌امروزی ‌می‌توانند ‌دو ‌شیوه ‌چاپ ‌را ‌ترکیب ‌کنند ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌می‌توان ‌شاهد ‌کار ‌ماشین‌های ‌هیبرید ‌با ‌طیفی ‌از ‌ایستگاه‌های ‌چاپی ‌بود. ‌آنها ‌می‌توانند ‌به ‌عنوان ‌مثال ‌مزایای ‌افست، ‌اسکرین، ‌فلکسوگرافی، ‌گراور ‌و ‌سایر ‌تکنولوژ‌ی‌ها ‌را ‌با ‌کیفیت ‌عالی ‌اینک‌جت ‌داشته ‌باشند. ‌تکنولوژی ‌خشک‌کن ‌آنها ‌نیز ‌موثرتر ‌است. ‌

اما ‌اینها ‌همه ‌شاید ‌آغاز ‌داستان ‌ماشین‌های ‌هیبرید ‌باشد. ‌ماشین‌های ‌آینده ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌-که ‌بهتر ‌است ‌آنها ‌را ‌واحدهای ‌تبدیلی ‌بسته‌بندی ‌پیوسته ‌بنامیم- ‌می‌توانند ‌بر ‌اساس ‌تقاضا ‌به ‌چاپ ‌سطوح ‌چاپ‌پذیر ‌مختلف ‌بپردازند. ‌آنها ‌می‌توانند ‌همه ‌چیز ‌را ‌از ‌مقوای ‌ضخیم ‌تا ‌فیلم‌های ‌نازک ‌پلاستیکی ‌یا ‌فویل‌های ‌فلزی ‌چاپ ‌کنند، ‌آنها ‌می‌توانند ‌لمینیت ‌کنند، ‌لاک ‌بزنند ‌و ‌طلاکوبی ‌سرد ‌و ‌گرم ‌انجام ‌دهند، ‌برجسته‌سازی ‌کنند، ‌می‌توانند ‌دایکات ‌کنند، ‌می‌توانند ‌خط ‌زنی ‌کنند، ‌تازنی ‌کنند ‌و ‌بسته‌ ‌چسب ‌زنی ‌و ‌نهایی ‌کنند ‌و ‌حتی ‌در ‌دسته‌های ‌منطبق ‌با ‌سفارش ‌ارسال ‌کنند.
حتی ‌برخی ‌از ‌تحلیلگران ‌بر ‌این ‌باورند ‌که ‌ماشین‌های ‌هیبرید ‌در ‌آینده ‌قادر ‌خواهند ‌بود ‌محصولات ‌غیرغذایی ‌را ‌پر ‌کنند ‌و ‌درزبندی ‌کنند.
زیبایی ‌کار ‌ماشین‌های ‌هیبرید ‌در ‌این ‌است ‌که ‌اجازه ‌نهایت ‌فرآوری ‌و ‌نهایت ‌انعطاف‌ ‌را ‌همزمان ‌می‌دهند.
تکنولوژی ‌موتورهای ‌خودتنظیم ‌مستقیم ‌و ‌روش‌های ‌کنترل ‌کیفیت ‌آنلاین ‌می‌توانند ‌تقریبا ‌اکثر ‌کارها ‌را ‌بدون ‌اتلاف ‌وقت ‌به ‌انجام ‌برسانند ‌و ‌قادرند ‌جوابگوی ‌تحویل ‌درست ‌و ‌به ‌موقع ‌باشند.
استفاده ‌از ‌چنین ‌تکنولوژ‌ی‌هایی ‌باعث ‌کاستن ‌از ‌پدیده ‌تعویض ‌ماشین‌ها ‌شده ‌و ‌هم‌زمان ‌کار ‌مفید ‌را ‌افزایش ‌می‌دهد.

● اولین ‌متفاوت ‌باش‌

‌اما ‌برای ‌اینکه ‌واقعا ‌در ‌بسته‌بندی ‌موفق ‌شوید، ‌باید ‌مدام ‌به ‌فکر ‌طرح‌های ‌تازه ‌باشید ‌و ‌سعی ‌کنید ‌جزو ‌نخستین ‌افرادی ‌باشید ‌که ‌خود ‌را ‌با ‌شرایط ‌تازه ‌انطباق ‌می‌‌دهند ‌و ‌تکنولوژی‌های ‌نوین ‌را ‌درک ‌می‌کنند.
تکنولوژی‌های ‌جدید ‌می‌توانند ‌مثل ‌موشک ‌در ‌جهان ‌بسته‌بندی ‌شلیک ‌شوند! ‌در ‌جهانی ‌که ‌واقعا ‌تشنه ‌نوآوری ‌و ‌راه‌حل ‌است. ‌تکنولوژی‌های ‌جدید ‌می‌توانند ‌به ‌ساخت ‌ماشین ‌با ‌توجه ‌به ‌نیاز ‌چاپکار ‌میدان ‌دهند.
اما ‌مهم‌ترین ‌نکته ‌این ‌است ‌که ‌شما ‌باید ‌از ‌طریق ‌تجهیزات ‌موجود ‌به ‌ارزش ‌افزوده ‌بالاتر ‌برسید. ‌شما ‌غالبا ‌بارکد ‌چاپ ‌می‌کنید، ‌چرا ‌نمی‌خواهید ‌شیوه ‌چاپ ‌سایر ‌کدها ‌را ‌هم ‌فرا ‌بگیرید، ‌مثلا ‌کدهای ‌مخفی ‌امنیتی، ‌کدهای ‌ماتریس ‌و ‌سایر ‌حامل‌های ‌دوبعدی ‌داده‌ها ‌را ‌که ‌می‌توانند ‌ارزش ‌افزوده ‌بیاورند، ‌تجربه ‌کنید.
چرا ‌نمی‌خواهید ‌جذابیت‌های ‌ترام‌گذاری‌های ‌دوگانه، ‌چاپ ‌بریل ‌و ‌سایر ‌کدها ‌و ‌مرکب‌های ‌ویژه ‌دیگر ‌را ‌تجربه ‌کنید، ‌مرکب‌هایی ‌که ‌می‌توانند ‌علیه ‌جعل ‌عمل ‌کنند.

● چاپ ‌الکترونیک ‌همه ‌چیز ‌را ‌تغییر ‌می‌دهد

‌مرحله ‌بعدی، ‌چاپ ‌الکترونیک ‌است. ‌دنیای ‌بسته‌بندی ‌به ‌زودی ‌وارد ‌مرحله ‌اقلام ‌دارای ‌ RFID‌می‌شود. ‌طبق ‌برآوردهای ‌‌ IDTECHEXتا ‌سال ‌۲۰۱۵ ‌حدود ‌۴۰۰ ‌میلیارد ‌لیبل ‌ RFID‌برای ‌کالاهای ‌مصرفی ‌تولید ‌خواهد ‌شد ‌که ‌ارزش ‌بازار ‌جهانی ‌آن ‌معادل ‌۲۵ ‌میلیارد ‌دلار ‌خواهد ‌بود. ‌در ‌واقع ‌لیبل‌های ‌ RFID‌در ‌آینده ‌نزدیک ‌بر ‌روی ‌اکثر ‌کالاها ‌در ‌سوپرمارکت‌ها ‌نصب ‌خواهد ‌شد.
اقلام ‌دارای ‌ RFID‌از ‌هزینه‌های ‌دارندگان ‌برندها ‌خواهند ‌کاست ‌و ‌کار ‌کنترل ‌محصولات ‌موجود ‌را ‌سریع‌تر ‌خواهند ‌کرد.

تریلیاردها ‌تگ ‌در ‌همه ‌جا ‌به ‌کار ‌گرفته ‌خواهد ‌شد ‌و ‌در ‌واقع ‌هر ‌کالایی ‌بر ‌روی ‌خود ‌آنتن ‌خواهد ‌داشت ‌که ‌یا ‌بر ‌روی ‌بسته ‌لمینیت ‌شده ‌و ‌یا ‌با ‌جوهرهای ‌هادی ‌بر ‌روی ‌بسته‌ ‌چاپ ‌شده ‌است. ‌استفاده ‌از ‌تکنیک ‌موسوم ‌به ‌مایکرو ‌اینک ‌جت ‌هم ‌برای ‌کاربرد ‌مدارهای ‌ RFID‌رایج ‌خواهد ‌شد.
کدهای ‌پنهان ‌چاپی ‌موجود ‌بر ‌روی ‌محصولات ‌می‌توانند ‌قیمت‌ها ‌را ‌بر ‌مبنای ‌زمان، ‌هوا ‌و ‌درخواست ‌تغییر ‌دهند ‌و ‌اینها ‌فقط ‌آغازی ‌بر ‌عصر ‌جدید ‌بسته‌بندی ‌است. ‌حتی ‌اسکرین‌های ‌چاپی ‌قابل ‌انعطاف ‌می‌توانند ‌نحوه ‌استفاده ‌از ‌محصول ‌را ‌به ‌صورت ‌فیلم ‌نمایش ‌دهند ‌و ‌حتی ‌تبلیغات ‌را ‌به ‌همراه ‌صدا ‌به ‌نمایش ‌درآورند.
قابلیت ‌ردیابی، ‌شناسایی ‌و ‌ضد ‌جعل ‌بودن ‌نیز ‌می‌تواند ‌جزو ‌ارمغان‌های ‌تکنولوژی‌های ‌جدید ‌برای ‌دست‌اندرکاران ‌چاپ ‌و ‌بسته‌بندی ‌باشد. ‌

///////////////////////////////
نویسنده: هانس ویدن
مترجم: دکتر یونس شکرخواه
هانس ‌ویدن (Hans‌ widen) ‌مدیر ‌خبرگزاری ‌صنعتی ‌بیزنس ‌نیوز ‌سوئد ‌است. ‌او ‌پیش ‌از ‌این ‌مدیر ‌تحریریه ‌گروه ‌اسکاندیناویایی ‌مجلات ‌تجارت ‌منتور ‌کامیونیکیشنز(Mentor communications) بوده ‌است. ‌او ‌همچنین ‌بنیانگذار ‌و ‌سردبیر ‌مجله بسته‌بندی ‌ Packmarknaden‌اسکاندیناوی ‌هم ‌بوده ‌است.
هانس ‌ویدن ‌عضو ‌سازمان ‌بین‌المللی ‌چاپ ‌و ‌بسته‌بندی‌ (IPPO) هم ‌هست


منبع:www.itpaper.ir

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد