هیچ نظام مراقبت بهداشتی همچون جزیره ای تنها نیست-قسمت دوم

در کارهای اضطراری توان واکنش آنی به وجودآورید

بیش از هشتاد شرکت خدمات اتش نشانی و آمبولانس در شش کشور، به کمک نظام رایانه های شخصی و اینترنت، توان بازتاب پیام ها و نجات جان مردم را در حد چشمگیری بالا برده اند. با یاریGPS که ماهواره ای است، آمبولانسی که در نزدیک ترین پایگاه به خانه بیمار است، از روی نقشه و کوتاهترین مسیر، به سوی او اعزام می گردد. دو شرکت بزرگ خدمات سراسری در ایلات متحده – امریکن مدیکال ریسپانسAMR  و رورال مترو آمبولانس سرویس با بهره گیری از شبکه و رایانه های شخصی می توانند که نزدیک ترین جانشین را برای آمبولانس هایی که پیشتر به ماموریت رفته اند ،معرفی نمایند. واحد رورال مترو در سان دیاگو می تواند از میان 500 دستگاه خودرو اتش نشانی، مناسب ترین آن ها را برای هر آتش سوزی بفرستد – ممکنست که در یک مکان به پله های بلند نیاز باشد، در جایی دیگر و در کارخانه ای به دلیل نشت مواد شیمیایی، ابزار رویارویی با مواد خطرناک برده شود، و ....

شاید هیچ سازمان خدمات اضطراری در کشور به اندازه" آکادین آمبولانس اند ایر مد سرویس(Acadian Ambulance & Air Med Service)" رایانه و فناوری های نوین را به گستردگی د رخدمت نگرفته باشد؛ این سازمان که مرکزش در شهر لافابت – لویزیانا است با 1200 نفر نیروی انسانی و 90 میلیون دلار سرمایه، بزرگترین شرکت خصوصی خدمات آمبولانسی در ایالات متحده است. این شرکت از تنها مرکز خود در لافایت، 26 بخش جغرافیای گسترده در 44030 کیلومتر مربع(17000 مایل مربع) شامل شهر ها ، شهرک ها ، کشتزارهای برنج و نیشکر، و منطقه آبی در جنوب ایالت را زیر پوشش دارد. بار این مرکز در روزهای عادی500 تا 600 اعزام آمبولانس و بالگرد است.

کاربران نظام فوریت های رایانه ای دریافت پیام و پاسخ آن را در 60تا90 ثانیه انجام می دهند. در کار نجات جانها که هر ثانیه ارزش ویژه ای دارد ، این معیار پیشرفت شایسته ای است. از این گذشته، افراد خبره نجات در راه رسیدن به یاری خواه و نیز هنگامی که در صحنه هستند، می توانند همواره راهنمایی ها و دستورهای سودمند برای حفظ جان او به خودش و یا همراهان بدهند. نظام حتی به ماموران پایگاه یاداوری می کند تا بپرسندکه ایا در محل سکونت یاری خواه، سگ نگهبان و یا دیگر موارد خطرناک احتمالی برای گروه نجات وجود دارد یا خیر؟

یک رایانه کیفی ساخت فوجیتسو به نرم افزار تازه به نام نمودار قلمی ویژه آمبولانس مجهز شده است که کارکنان گروه نجات را در سیدگی و کمک به بیمار راهنمایی می کند. در یک نقشه گرافیکی ، بدن انسان به هفت بخش شده است. یاریگر به آن بخش از نقشه که بیمارش احساس درد می کند، انگشت می فشارد. رایانه با توجه به وضعیت ، زخم شدید، ناراحتی قلبی ، و مانند آن ، راهنمایی ها ی شایسته ای برای مراقبت و درمان ابتدایی عرضه می دارد.

به جای نظام درمانده کاغذی پیشین ، نمودار قلمی، می تواند بی درنگ پرونده تازه و کاملی برای بیمار تشکیل دهد. این نظام دست خط های کارکنان گروه نجات و بیمارستان را نیز به حروف چاپی تبدیل میکند تا استاندارد و خوانا باشند. چنان چه یار یخواه عضو ثبت نام شده آکادین باشد، نظام نمودار قلمی بی درنگ همه رخدادهای تازه و نتیجه آن را هم به پرونده الکترونیکی او که در حافظه رایانه کیفی موجود است ، می افزاید.

پاره ای از درمان ها و تزریق های درون سیاه رگی نیاز به اجازه ویژه و امضای پزشک دارند. پیش از ورود آمبولانس به بیمارستان چنین نسخه ها و اجازه ها از پزشک گرفته می شود- او با دیدن وضعیت از شبکه رایانه، با قلم ویژه ای نسخه او را الکترونیکی امضا و به پرونده بیمار وارد می کند. چنان چه پس از ان، نسخه دیگری صادر شود، دوباره به همین روش تایید و امضا می گردد.

پس از تکمیل هر مورد، تمام جریان و پیامدها به صورت الکترونیکی و ارسال از راه دور به شبکه اصلی وارد و ذخیره می شود که هر ان دوباره قابل دسترسی است. نظام نمودار قلمی میزان درستی گزارش ها را از 60 درصد به 90 درصد رسانده است. آکادین در پی بهسازی و گسترش نظام نمودار قلمی است تا جایی که اقدام های گروه نجات به جای وارد شدن مقدماتی به رایانه کیفی ، بی واسطه به پایگاه داده پردازی شرکت منتقل و ثبت شود. این همه پیشرفت های عملیاتی تنها بخشی از داستان است. نظام داده ای اکادین بسیار هوشمندانه به درمان بیماران هم کمک می کند. چنان چه گروه نجات به خاطر بدی هوا یا علت های دیگر با تاخیر ورود روبه رو باشد، نظام نمودار قلمی و ضعیت بیمار و داده ها را تجزیه و تحلیل می کند و با کسب امضای پزشک از راه دور ، اجازه تزریق درون سیاه رگی را به گروه نجات می دهد.

در نظام کاغذی، این گونه تجزیه و تحلیل ها و اقدام ها به راستی ناشدنی است. آکادین با گردآوری داده های محلی، توان همه گونه یاری رساندن به نیازمندان اضطراری را دارد. بنابراین، دیگر نیازی به انتظار کشیدن برای دریافت نتیجه پژوهش های کشوری را ندارد. این شرکت و دیگر سازمان های پیشرفته خدمات آمبولانس، یک گام دیگر هم پیش نهاده و همه تاریخچه و پیشینه بیماران را همراه با ایشان به هر بیمارستانی که خواهد رفت منتقل می نماید.

در بیرمنگام، ایالت آلاباما، ده بیمارستان محلی نرم افزار و شبکه ای به نام تراومانت(TraumaNet) را به خدمت گرفته اند که می تواند همه اقدام های پیرا پزشکی را بی واسطه و به صورت الکترونیکی از آمبولانس ها دریافت کند. هدف این است که یک تصویر کلی و روشن از وضع بیماران پیش از ورود به بیمارستان آماده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد