شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی

ترجمه: زینب مهدوی‌فر
این روزها نام شبکه اجتماعی یا همان Social Network زیاد به گوشمان می‌خورد.

شبکه اجتماعی یک پدیده اینترنتی است که از دو جهت مورد استقبال قرار می‌گیرد. یکی اینکه راهی برای انتشار طرح‌های موفق ایجاد می‌کند و دیگر اینکه سرویس‌های متنوعی به کاربرانش ارایه می‌دهد. این شبکه‌ها اندکی بعد از جا افتادن پدیده اینترنت، با کمک لیست و فهرست کریگ (Craige) راه‌اندازی شدند. شبکه کریگ در ابتدا تنها شامل لیستی از اتفاقات و حوادث جالب در منطقه سانفرانسیسکو بود که بعدها به وب‌سایت تبدیل شد.

هر کسی می توانست جزییات رویدادهای رخ‌داده را به این سایت بفرستد و در ادامه مطالب ارسالی تحت مدیریت واحد منظم می‌شدند.اندکی بعد این سایت به محلی برای آگهی فروش یا اجاره اموال،‌ تبلیغات دوست‌یابی و غیره تغییر ماهیت داد. لیست کریگ به یک پدیده‌ جهانی با صفحات بومی تبدیل شد که اکثر شهرهای مهم دنیا را تحت پوشش قرار می‌داد. در آن زمان،‌ کریگ یکی از ارزشمند‌ترین سایت‌های اینترنت بود، در حالی که موسس آن، جز یک سرویس رایگان عمومی تلقی دیگری از آن نداشت.در حال حاضر سایت کریگ با توجه به گستردگی آن تنها توسط 20 نفر مدیریت می‌شود که البته این جمع، تولید‌کننده مطالب پربار سایت نیستند بلکه کاربران کریگ همه بار مسوولیت را بر دوش می‌کشند.هر یک از اعضای سایت نیز به تنهایی کار چندانی انجام نمی‌دهند، اما با تلاش همگانی منبعی غنی برای استفاده عمومی حاصل می‌شود. بنیاد شبکه‌های اجتماعی نیز بر اساس کنترل حجم بالای مطالب طرح‌ریزی شده است.با بررسی چند شبکه اجتماعی می‌توان به ارزش این ایده و سودی که برای صاحبانش به ارمغان می‌آورد، پی برد. در ادامه از چند شبکه اجتماعی نام برده می‌شود که برای‌تان آشنا خواهد بود، ضمن‌آنکه باید یادآور شد که اغلب این سرویس‌ها بیش از ده‌ها میلیون کاربر دارند. ویکی پدیا (Wikipedia): بدون شک ویکی پدیا با بیش از 5/1 میلیون مطلب تولیدی کاربران، بهترین دایره‌المعارف جهان محسوب می‌شود و در یک کلام،‌ جمع مناسبی از متخصصان را گلچین کرده است. مای‌ اسپیس (My Space): این سایت امکان اشتراک عقاید و اطلاعات را در قالب شبکه‌ای از دوستان و همکاران فراهم می‌کند. طرز کار سایت مانند درخت انگوری است که به شاخه‌های مختلف تقسیم شده و گسترش می‌یابد. در مقابل ویکی‌پدیا که مجموعه‌ای کامل از حوزه‌های مختلف علمی است، مای‌‌اسپیس در برگیرنده عقاید و سلیقه‌های متنوع و گوناگون است. مطالب اشتراکی می‌تواند شامل موسیقی و فیلم‌های دلخواه و سایر سرگرمی‌ها و موارد مورد نظر در زندگی‌تان باشد در حال حاضر مای‌اسپیس محبوب‌ترین سایت در ایالات متحده است.یوتیوب (you Tube): یوتیوب به عنوان شبکه تصویری مردم شناخته می‌شود که به همه افراد امکان فرستادن فیلم دلخواهشان را می‌دهد. این سایت در فوریه سال 2005 توسط سه مرد جوان طراحی شد که پرسن‌ و سال‌ترین آنها در سال 1995 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود. چندی پیش گوگل این سایت را به قیمت 65/1 میلیارد دلار خریداری کرد.بیت تورنت (BitTorrent) ، اسکایپ (Skype) و سایر سرویس‌های P2P: در تمام این سرویس‌ها می‌توانید مطالبی را برای سایر افراد بفرستید. در سایت‌های P2P هدف جمع‌آوری کلکسیونی از اطلاعات اشتراکی است، در حالی که در سایت اسکایپ فقط ارتباطات تحت VOIP مقدور است.eBay: هدف بنیانگذاران eBay ایجاد یک شبکه اجتماعی نبوده است اما در واقع آنها ناخود‌آگاه دست به چنین کاری زده‌اند. eBay راه‌های جدیدی برای کسب درآمد ایجاد کرده است. مثلا شاید به ذهن کسی نرسد که هنوز خریداری برای اولین نسخه CDهای AOL پیدا شود.

اما این ویژگی منحصر به فرد eBayبه شمار می‌رود. تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر در سطح جهان از طریق این سایت زندگی‌شان را می‌گذرانند که برنامه و طرح‌های اغلب آنها بسیار ابتکاری هستند. در کالاهای حراجی سایت، اعضای بدن و یا برف جلوی خانه نیز به چشم می‌خورد.

Del.icio.us ، Stumbleupon، Digg:

این سه سرویس تقریبا مشابه‌اند اما یکی نیستند، کار هر سه آنها جمع‌آوری عقاید است. هر سه حاوی لینک‌های جالب و با کیفیتی هستند که توسط بینندگان به رای گذاشته می‌شوند.

Del.icio.us ، Digg:

از سرویس‌های بلادرنگ و فوری برخوردارند، ضمن آنکه Del.icio.us قابلیت جست‌و‌جو با کیفیت بالا را نیز ارایه می‌دهد و مکملی مناسب برای گوگل به حساب می‌آید. گوگل یک موتور ناکارآمد و غیرهوشمند در مواقعی است که در پی یک مورد خاص می‌گردید. بررسی‌های گوگل در وب گسترده است اما اصلا هوشمند نیست. در مقابل Del.icio.us تنها بر کیفیت تاکید می‌کند. به عبارت دیگر، جست‌و‌جوی گوگل تنها به صورت قاعده‌ای و یا Syntax است ولی Del.icio.us به صورت معنایی به جست‌وجو می‌پردازد. طرز کار Digg مانند پشتیبانی خبرگزاری رویتر از اخبار جالب است Stumbelupon نیز منبعی مناسب برای یافتن صفحات جالب و جذاب در وب به شمار می‌رود.Second Life: یک دنیای مجازی سه بعدی است که به دلیل امکان خرید و فروش مجازی با پول و دارایی‌هایی مجازی بسیار معروف شده است.بسیاری از شرکت‌های معروف در Second Life شعبه دارند و رویتر نیز در آن خبرگزاری تاسیس کرده است.

Freecycle.org:

این سایت نوعی سرویس بازیابی ارایه می‌دهد که راهی برای خرید و فروش لوازم دست دوم پیش‌پای کاربران می‌گذارد. در این سایت، افراد موارد مورد نیاز و یا مازاد را به صورت ایمیل اعلام می‌کنند. در صورتی که در کالاهای سایت چیزی لازم داشته باشید تنها کافی‌ا‌ست با کسی که این کالا را دارد ارتباط برقرار کنید. به همین روال نیز می‌توانید دریافتن کالایی به دیگران کمک کنید.

در این سایت دو اصل پایه وجود دارد: هزینه حمل و نقل به عهده خریدار است و اجناس فروخته شده از شبکه حذف می‌شوند که بدین‌ترتیب از هر نوع واسطه‌گری و دلالی در سایت جلوگیری می‌شود.

دنیای جنگ (World of Warcraft):

دنیای جنگ محبوب‌ترین سایت بازی‌های چند نفری آنلاین است که بیش از یک میلیون کاربر دارد. این شبکه موفق‌ترین دنیای مجازی در اینترنت محسوب می‌شود ضمن آنکه یک شبکه اجتماعی قدرتمند است که از نظر مالی نیز به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. در جامع بودن دنیای جنگ هیچ شکی نیست اما نباید تنوع سرویس‌های آن را از یاد برد.انتشار مطالب، سرگرمی، آموزش، سرویس‌های اطلاعاتی و فعالیت‌های انسان دوستانه، تنها جزیی از خدمات سایت محسوب می‌شود.ایده اصلی این سایت اصلا پیچیده نیست. همکاری هر کاربر به صورت جداگانه انجام می‌شود و در پایان فعالیت‌های مختلف مدیریت شده و به صورت مطالبی ارزشمند و طبقه‌بندی شده درمی‌آیند.جالب آنکه کاربران در زمان همکاری اصلا احساس نمی‌کنند مشغول انجام کار خاص و مشکلی هستند. تنها کارشان چند کلیک ساده و وارد کردن اطلاعاتی جزیی است.سرمایه لازم برای ایجاد یک سایت اجتماعی با منابع بسیار محدود هم خیلی هنگفت نخواهد بود و در مقابل سود حاصل از اینکار در خور توجه است بنابراین همه سازمان‌هایی که تحت وب تجارت می‌کنند، می‌توانند از سایت‌های اجتماعی به عنوان فرصت استفاده کنند و از مزایای آن بهره ببرند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد