درباره شرکت سامسونگ الکترونیک |
|
شرکت سامسونگ الکترونیک در سال 1969 میلادی تاسیس شد و از آن زمان به عنوان یک پیشرو در صنعت الکترونیک شناخته میشود.
در حال حاضر محصولات سامسونگ در ۲۵ واحد صنعتی بزرگ تولید میشوند و حدود ۱۲۳ هزار نفر را در ۹۳ دفتر در ۴۸ کشور جهان به خدمت گرفته است. فروش این شرکت در سال میلادی ۲۰۰۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار و درآمد خالص حاصل از آن بالغ بر ۱۰/۳ میلیارد دلار بوده و بنا بر رتبه بندی مجلهی Business Week در رتبه بیست و پنجم بزرگترین شرکت های دنیا قرار دارد.
حیطه فعالیت سامسونگ به ۸ منطقه بزرگ تقسیم میشود : آمریکای شمالی، اروپا، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، خاورمیانه، چین، جمهوریهای مشترکالمنافع و آمریکای لاتین. با توجه به هدف سامسونگ که همان یکپارچهسازی دیجیتال است، فعالیت سامسونگ در چهار بخش عمده تمرکز یافته: شبکههای خانگی، شبکههای اداری، شبکههای موبایل و قطعات کامپیوتری؛ که در بخش آخر سامسونگ نوآورترین محصولات را در دنیا تولید میکند.
سامسونگ دارای یکی از سریعترین نرخهای رشد نامهای تجاری (Brand) در جهان است و در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده تلویزیونهای رنگی، نمایشگرهای رایانه، تراشههای حافظه و صفحات نمایش LCD در دنیا قلمداد میشود.
بیشترین معروفیت سامسونگ به خاطر موفقیتی است که در بازار حافظههای نیمههادی دارد. از سال ۱۹۹۲ میلادی تا کنون، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده DRAM در جهان شناخته میشود.
همچنین سامسونگ بزرگترین سهم بازار را در تلفنهای موبایل CDMA در اختیار دارد و به عنوان سومین فروشنده بزرگ تلفنهای موبایل در دنیا شناخته میشود.
شرکت سامسونگ الکترونیک در سال 1969 میلادی تاسیس شد و از آن زمان به عنوان یک پیشرو در صنعت الکترونیک شناخته میشود.
در حال حاضر محصولات سامسونگ در ۲۵ واحد صنعتی بزرگ تولید میشوند و حدود ۱۲۳ هزار نفر را در ۹۳ دفتر در ۴۸ کشور جهان به خدمت گرفته است. فروش این شرکت در سال میلادی ۲۰۰۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار و درآمد خالص حاصل از آن بالغ بر ۱۰/۳ میلیارد دلار بوده و بنا بر رتبه بندی مجلهی Business Week در رتبه بیست و پنجم بزرگترین شرکت های دنیا قرار دارد.
حیطه فعالیت سامسونگ به ۸ منطقه بزرگ تقسیم میشود : آمریکای شمالی، اروپا، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، خاورمیانه، چین، جمهوریهای مشترکالمنافع و آمریکای لاتین. با توجه به هدف سامسونگ که همان یکپارچهسازی دیجیتال است، فعالیت سامسونگ در چهار بخش عمده تمرکز یافته: شبکههای خانگی، شبکههای اداری، شبکههای موبایل و قطعات کامپیوتری؛ که در بخش آخر سامسونگ نوآورترین محصولات را در دنیا تولید میکند.
سامسونگ دارای یکی از سریعترین نرخهای رشد نامهای تجاری (Brand) در جهان است و در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده تلویزیونهای رنگی، نمایشگرهای رایانه، تراشههای حافظه و صفحات نمایش LCD در دنیا قلمداد میشود.
بیشترین معروفیت سامسونگ به خاطر موفقیتی است که در بازار حافظههای نیمههادی دارد. از سال ۱۹۹۲ میلادی تا کنون، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده DRAM در جهان شناخته میشود.
همچنین سامسونگ بزرگترین سهم بازار را در تلفنهای موبایل CDMA در اختیار دارد و به عنوان سومین فروشنده بزرگ تلفنهای موبایل در دنیا شناخته میشود.
در سال 1939 این دو کمپانی تقریبا معروف استراتژیکهای خود را نزدیک یافته و رهبران آنها تصمیم به ادغام گرفتند .بدین ترتیب آنها به یک کارخانجات مجتمع تجهیزات الکتریکی بدل شدند با نام محلی Tokio Shibaura Denki co یا همان توکیو شیبورا الکتریک .این شرکت بزرگ به زودی تحت عنوان Toshiba مشهور شد و "توشیبا" در سال 1978 نام رسمی این شرکت شد .برای آگاهی از تحولات صنعتی توشیبا روی جدول تحولات شرکت توشیبا کلیک کنید .
بیش از3/1 گوشیهای همراه سراسر جهان را نوکیا تولید می کند تقریباً 60هزار نفر از کارمندان نوکیا در 120 کشور و 5 قاره پراکنده شده اند . ما در بررسی رقیبان امروزی نوکیا انضباط محسوسی می بینیم ، تمامی آنها با یک برنامه توسعه منظم شروع به تولید گوشی همراه میکنند اما نوکیا متفاوت با سایر شرکتها است و این طرح کاری را رد می کند .
این شرکت بیش از 100 سال کاغذ و چکمه های پلاستیکی تولید میکرده است و تنها از حدود 10سال قبل به سوی فن و تکنیک تلفن سوق داده شده است. حدود یک دهه پیش این احتمال می رفت که نوکیا از راس تجارت جهانی کنار برود این مطلب در تجارت تلفن مساله جدیدی بود و اریکسون (Ericsson) قصد تصاحب آنرا داشت اما نوکیا کنار نرفت و هم اکنون موقعیت آن حتی از اریکسون هم بهتر می باشد .
کاغذ به عنوان یک شروع
نوکیا در سال 1864 در فنلاند در حوالی رودخانه نوکیا بنا شد جنگلها ، رودخانه ها و دریاچه های فراوانی وجود داشت ، این مساله افتخار ملی فنلاند محسوب می شود . بنا براین تحت چنین شرایطی صنعت کاغذ روی کار آمد . فردریک آدستوم(Fredrik Idestam) مهندس فنلاندی یکی از تاجران این صنعت شد . متاسفانه او تجربه کافی در این زمینه تجاری را نداشت . بنابراین این تکنولوژی را از آلمانی ها فرا گرفت . او از یک کارخانه تولید کاغذ در آلمان دیدن کرد . مالک ان کارخانه این صنعت را برای مدت چند سالی توسعه و آنرا به عنوان یک راز بزرگ پنهان کرده بود . اما آدستوم کارگران را متقاعد به نشان دادن کارخانه کرد . آنها یک نمایشگاه واقعی را به مهندس فنلاندی ارائه کردند . زمانی که صاحب کارخانه این مساله را مشاهده کرد عاجز شد و مهمانش را بیرون کرد اما این مساله اهمیت نداشت زیرا آدستوم آنچه را که می خواست دیده بود .
زمانیکه آدستوم به فنلاند برگشت کارخانه تولید کاغذ خودش را بنا کرد . بعد از گذشت چند سال در سال 1867 او اختراعش یعنی خمیر چوب را در نمایشگاه چوب پاریس عرضه کرد ویک مدال برنز جایزه گرفت . بعد از این مساله همه نوکیا را می شناختند . بنابراین آدستوم به تمامی محصولات برچسب نوکیا زد . وزمانی که بعد از چند سال این شرکت شروع به ارائه محصولات جدیدی کرد آدستوم هنوز همین برچسب را روی همه محصولات می زد . بازاریان امروزی این ابتکار آدستوم را نیز به نظامنامه افزودند .
اما تمام عملکردهای آدستوم خیلی هم ابتکاری نبودند . زمانی که دامادش گستاف فوگلهوم (Gustaf Fogelholm) ( اودر سال 1895رئیس شرکت نوکیا شد ) تصمیم به راه اندازی شرکت تولید نیرو گرفت فردریک تنها مخالفش بود اما گستاف در برابر پدر زنش پیروز شد و اولین کارخانه تولید نیرو را در سال 1903 و دومین کارخانه اش را در سال 1913 بنا کرد .
کارخانه پلاستیک سازی :
تولیدات کارخانه پلاستیک سازی فنلاندی (FRW) سرآمد محصولات پلاستیکی فنلاند بودند روزی رییسان این کارخانه به خارج ازهلسینکی (Helsinki) رفتند . انها قصد داشتند کارخانه جدیدی در کنار همان رودخانه نوکیا نزدیک کارخانه نوکیا بسازاند.
در اغاز قرن 20 نوکیا به دنبال سهام دارانی میگشت . همسایه نوکیا ، FRW بزرگترین سهام دار آن شد . در طی جنگ جهانی تجارت کاغذ نوکیا افت زیادی کرد اما صنعت لاستیک سازی FRW پیشرفت زیادی داشت . تعدادی کاتالوگ قدیمی در دست می باشد ، این شرکت 250 مدل چکمه های پلاستیکی را به بازار عرضه کرده بود . امروزه کارخانه های بزرگ قادر به ارائه چنین اقسام مختلفی از یک نوع محصول نمی باشند . بنابر این شریک نوکیا اقتدار بیشتری کسب نمود و سهام های آنرا بدست آورد . نوکیا تنها قسمتی از یک شرکت بزرگ شد . در سال 1922 کارخانه کابل سازی فنلاندی به آنها ملحق شد . این مساله جالب است اما کاغذ و پلاستیک و کابل برق با همان برچسب نوکیا فروخته می شدند .
اما رئیسان هر سه شرکت مخالف یکی شدن شرکتها بودند . این پیوند فقط در سال 1967 ایجاد شد . یک پیمان ( گروه نوکیا ) در یک صنعت ، کاغذ پلاستیک و کابل . آخرین مورد و مهمترین بخش صنعت علم الکترونیک صنعتی بود .
جرقه های الکتریکی :
نوکیا با روسیه ارتباط کاملاٌ محسوسی داشت . بعد از جنگ جهانی دوم متحد آلمان یعنی فنلاند مجبور به پرداخت غرامت به اتحادیه جماهیر شوروی تا سال 1952 شد . این غرامتها شامل کابل های برقی بود که به وسیله کارخانه کابل سازی فنلاندی تولید می شدند . این شرکت مجبور بود دو برابر کابلی را که قادر به تولیدش بود را فراهم کند . تنها دلیل انجام این کار حس وظیفه و وطن پرستی این شرکت بود . بعداز پرداخت تمامی غرامتها، اتحادیه جماهیر شوروی اصلی ترین شریک گروه نوکیا شد . در میان دهه 60 نوکیا حدود 20% تولیداتش را به شوروی صادر می کرد . علی رغم نظرات مثبت در مورد شریک نوکیا جورن وسترلند ( Bjorn Westerland) رئیس جمهور تمام مدت حس بدی داشت او بیان می کرد : اگر روزی کرملین ( Kremlin) بگوید نه ما کل صنعتمان را از دست خواهیم داد . اما کسی مایل نبود این آینده نگری بدبینانه را بشنود .
در سال 1977 کاری کایرامو (Kari Kairamo) رئیس شرکت نوکیا شد . کایرامو در همکاریش با آمریکا تجربه زیادی کسب کرده بود و بر خلاف پیشینیانش به اتحادیه شوروی تکیه نکرد او کاملاً غربی بود . او مایل بود مسائل را در طی جلسات غیر رسمی به صورت کاملاً اتفاقی اداره کند و ارتباطات شخصی برایش بسیار حائز اهمیت بودند . اودر مقایسه با پیشینیانش در میان جمع مهربانتر بود .در طی دوره او بر روی تولید نیرو والکترونیک تاکید بیشتری می شد .
الکترونیک مصرفی اصلی ترین حرفه شرکت نوکیا در سال 1987 بود کایرامو تلاش زیادی برای بین المللی کردن شرکت نمود و توجه اش به سمت اروپا متمرکز شد . نوکیا در دوره ریاست کایرامو چند محصول بزرگ ( تلویزیون و کامپیوتر ) تولید کرد که به هر حال در زمان تولید احتمال خطر کردن هم وجود داشت .
در سال 1986 کایرامو با ارائه دفترچه های جدید راهنمای داخلی که خودش مسئول آن بود در سرپرستی این صنف تغییری ایجاد کرد . او مدیری دلسوز و خوش برخورد بود که به ارتباط برقرار کردن با دیگران علاقه داشت . به هر حال از اقتدار زیاد او در سال 1988 یعنی زمانیکه نوکیا به علت عدم تولید و موارد کاری مختلف به سمت رکود مالی می رفت کاسته شد .
مدیر کنونی نوکیا :
در سال 1986 کایرامو جورما اولیلا (Jorma Ollila) را به عنوان مدیر اجرایی جدید نوکیا منصوب نمود . اولیلا در سالهای 1986 تا 1989 سمت معاونت رئیس را به عهده داشت . بعد از این دوره او به عنوان مدیر بخش گوشی همراه مشغول به کار شد . او در سال 1992 مدیر اجرایی نوکیا شد .
در سال 1981 نوکیا با مدیریت کایرامو استاندارد NMT گوشی همراه را ارائه کرد که در روسیه و اروپای شمالی بسیار مورد توجه واقع شد . در سال 1987 نوکیا تولید اولین گوشی NMT (Mobira City man) را آغاز نمود .
گام بعدی راه اندازی شبکه GSM بود . در سال 1989 نوکیا اولین شبکه GSM را به شرکت فنلاندی رادیو لینجا (Radio Linja) فرستاد . رئیس جمهور فنلاند در سال 1991 اولین تماس GSM را برقرار کرد . نوکیا در سال 1992نسلهای قبل تمامی گوشیهای GSM جدید خودش را چنین معرفی نمود : نوکیا 1011
بنابراین تجارت اصلی نوکیا تولید گوشیهای همراه شد و همانطور که قبلاً ذکر نمودیم جرما اولیلا به عنوان مدیر اجرایی آن منصوب شد .
نیازی به توضیح زیادی در مورد گوشیهای نوکیا نمی باشد این گوشیها محبوب ترین گوشیها در تمام دنیا می باشند . نوکیا تنها در ایالت متحده بعد از موتورولا (Motorola) دومین جایگاه را به خود اختصاص داد . اما این مساله اهمیت چندانی ندارد زیرا نوکیا امروزه 38% از بازار جهانی گوشی تلفن همراه را در اختیار دارد .
تولیدات نوکیا تنها به گوشیهای همراه ختم نمی شوند : اکثر محصولاتش به همراه یکسری وسایل اضافی می با شند . نوکیا اولین شرکتی بود که چنین قطعات طراحی شده را به عنوان قابهای قابل تعویض ارائه می کرد تولید کنندگان دیگر بعد از نوکیا اقدام به این کار کردند . همچنین این شرکت دارای نوع آوری ها ی دیگری نیز می باشد برای مثال آخرین نوع آوری آن 5140 اولین گوشی GSM با قابلیت صحبت کردن تنها با یک حرکت است .
بنابراین حقیقتاً نوکیا در راس ارتباطات تلفنی قرار داشت و حضور آن در بازار همچنان پررنگتر می شد . نمیتوان چنین پیشن بینی کرد که این موقعیت در آینده ثابت بماند اما هم اکنون چنین به نظر می رسد که نوکیا توانایی جذب درصد بیشتری از بازار را دارد . اما متاسفانه هیچکس نمی داند که چنین خواهد شد یا نه
پاور پوینت برای نخستین بار در سال 1987 توسط شرکت «فورتات» در سانی ویل کالیفرنیا با نام Presenterجهت ویندوز 2 طراحی شد. مایکروسافت توانست شرکت فورتات را در سال 1998 خریداری و امتیاز آن را ازآن خود کند. در همان سال آلدوس شرکت دیگر سازنده نرم افزارهای گرافیکی مستقر در کالیفرنیا Presentation 1.0 نرم افزار طراحی اسلاید مخصوص کامپیوترهای مکینتاش را به بازار فرستاد. هاروارد گرافیکس، ای بی ام فری لنس و پلیگانس از دیگر رقبای مایکروسافت بودند.
در ماه می 1988 مایکروسافت نام نرم افزار را به پاور پوینت نسخه 2 تغییر داد و سپس دو سال بعد در می 1990 اولین تولید پاور پوینت برای ویندوز 3 و در فوریه 1994 نسخه 7 را آماده تولید کرد. در این زمان مایکروسافت در تلاش برای بازاریابی نرم افزار خود با نام آفیس برنامه پاور پوینت را هم در آن گنجانید. در سال 1997 نسخه 97 و سرانجام در ماه جون سال 1999 آفیس 2000 توسط مایکروسافت به خریداران عرضه شد. پاور پوینت در آفیس 2000 و اکس پی هم قرار دارد و از نرم افزارهای محبوب مردم و مراکز کسب و کار است .
روش قدیمی نشان دادن اسلاید، نشان دادن دست نوشته ها و عکسهای غیر متحرکی بود که به ترتیب با دست و با استفاده از پروژکتور Overhead تعویض میشدند. نمایش اسلاید در گردهمایی، سخنرانی و سمینارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قدرت پاورپوینت در جلب توجه شرکت کنندگان و شنوندگان به موضوع سخنرانی، ارائه آمار، ارقام و عکسها است که در طول اجرای برنامه نظر سخنران به راحتی به حضار تفهیم شده و به آنان انتقال پیدا میکند.
علاوه بر استفاده از پاور پوینت در سمینارها و سخنرانیها، این نرم افزار در منازل هم مورد استفاده قرار دارد. تهیه شجره نامه خانوادگی، نشان دادن مراحل رشد، تکامل و بزرگ شدن کودکان و حتی خلق اسلایدهای خاطره انگیز مانند سالگرد ازدواج و تولد را میتوان از میان آنها برشمرد.
کارمندان و نمایندگان فروش بیمه، صاحبان، مشاوران و دلالان آژانسهای خرید و فروش املاک که به ضرورت شغلی با خود کامپیوتر حمل میکنند و نیاز به تبلیغ و ارائه سرویس حضوری دارند هم میتوانند جهت نمایش خدمات خود بجای نشان دادن عکس و آمارهای چاپی یک بعدی از امکانات بیشمار پاور پوینت سود برند.
به دلیل مطابقت نرم افزارها مایکروسافت آفیس با خطوط فارسی تهیه اسلایدهای موثر به زبان فارسی هم وجود دارد. اشخاصی که با طرز کار مایکروسافت ورد و اکسل آشنا هستند نیاز چندانی به فراگیری و شرکت در کلاسهای آموزشی ندارند زیرا بسیار از کارآییهای پاور پوینت با دیگر نرمافزارهای آفیس مشترک است. بهره گیری از امکانات وسیع آفیس مانند غلط یاب املایی و گرامری و AutoCorrect در پاور پوینت هم گنجانیده شده است.
استفاده از ویژگی Style Checker علاوه بر بررسی و رفع اشتباهات تایپی به تصحیح شفافیت و وضوح رنگها و همچنین نقطه گذاری، علائم دستوری آخر جمله و نکات گرامری نیز کمک میکند.
بخش PowerPoint Central وظیفه ارتباط مستقیم کامپیوتر با ایستگاههای اینترنت را بر عهده دارد و سبب میشود استفاده کننده پس از تماس با اینترنت به منابعی مملو از عکس، صدا و ویدیوهای گوناگون هدایت شود.
ساده ترین روش دریافت اطلاعات و کمک از برنامه جهت تهیه اسلاید در هر مرحله فشار دادن دکمه F1 است تا بلافاصله پس از تایپ سئوال به صورت جمله ای کوتاه و ساده تکنولوژی مایکروسافت به نام InteliSense natural language فعال شده و راهنمایی و اطلاعات کافی دریافت گردد.
پس از شروع برنامه پاور پوینت تهیه اسلاید به 3 طریق زیر انجام میگیرد:
1ــ Auto Content Wizard در این روش استفاده کننده با دادن اطلاعاتی مانند نوع اسلاید، مشخصات تهیه کننده و هدف از تهیه آن، نرم افزار قدم به قدم مراحل خلق اسلاید را نشان میدهد.
2ــ Blank Presentation پاور پوینت با در اختیار قرار دادن یک اسلاید سفید و خالی اجازه میدهد تا اسلایدها طبق نظر و سلیقه شخصی تهیه شوند.
3ــ Template آسانترین راه طراحی اسلاید با استفاده از تمپلیت انجام میشود زیرا پاور پوینت با در اختیار
قرار دادن شکلها، عناوین و زمینه های رنگی از قبل آماده شده تهیه اسلاید را سهل و آسان میکند.
اولین اسلاید Title یا موضوع آن است. در این اسلاید دو محل جهت تایپ تیتر اصلی و تیتر دوم وجود دارد که با کلیک ماوس در هر بخش میتوان عناوین را تایپ کرد. پاور پوینت مانند دیگر نرم افزارهای آفیس از امکانات جلوه های ویژه گرافیکی، تعویض نوع خط و اندازه آن برخوردار است.
اسلاید دوم معمولاً به صورت لیست یک New Slide انتخاب میشود. ازستونی و یا دو ستونی Bulleted List از منوی Insert محاسن اینگونه اسلایدها کوتاه کردن مطلب و ارائه توضیحات بیشتر توسط سخنران است.
اسلایدهای تصویری، ویدیویی، چارتهای سازمانی، نمودارهای گرافیکی پیشرفت کار، نشان دادن مقدار فروش و سود و زیان از انواع دیگر اسلایدهای از پیش تهیه شده در نرم افزار پاور پوینت است.
چارت و نمودار و ارائه آمار و ارقام در هنگام نمایش اسلاید نقش مهمی را ایفا میکنند. نمودارهای پاور پوینت در شکلهای ساده و 3 بعدی و در فرمهای مختلف مانند دایره، استوانه، هرم و مخروط میتوانند نشان داده شوند.
سخنران قادر است در هر بخش از متن و نوشته، عکس و ویدیو با اضافه کردن صدا و موزیک به اسلاید نظر بینندگان و شنوندگان را بیشتر به موضوع سخنرانی جلب کند. متحرک کردن متون و نوشته ها در 3 مرحله ورود به صحنه، Custom تاکید و جلب نظر مخاطب و خروج از اسلاید با استفاده از منوی Slide Show Animation انجام میگیرد و از دیگر بخشهای چشمگیر پاور پوینت است. در مرحله انیمیشن میتوان متن را به حرف، کلمه و جمله تجزیه کرد و آن را به پرواز درآورد، چرخانید و یا محو کرد. انیمیشن علاوه بر نوشته در چارت، عکس و ویدیو هم قابل استفاده است.
اضافه کردن عکس و یا گرافیک به اسلایدهای خالی با کمک دکمه سمت راست ماوس انجام میشود. با انتخاب Background و باز کردن فولدر عکسها تصویر انتخاب شده وارد پس زمینه اسلاید خواهد شد.
هنگام سخنرانی معطوف کردن توجه حضار به یک موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. در زمان نمایش فشار دادن دکمه سمت راست ماوس به هر نقطه اسلاید منوی Pointer Options را باز میکند (راه میانبر استفاده همزمان از دکمه های کنترل و P است) سخنران با انتخاب Pen میتواند بر روی اسلاید خط و شکل کشیده و آن را پاک کند.
نگهداری و بایگانی اسلاید مانند دیگر نرم افزارهای ویندوز انجام میگیرد و فایلهای پاور پوینت با دنباله .PPT قابل شناسایی هستند. از فرمتهای مختلفی که پاور پوینت در بایگانی کردن اسلاید از آن استفاده میکند فرمت اینترنت HTML است و قابلیت ارسال اسلاید را به شبکه جهانی فراهم میکند. اسلایدها همچنین در فرمتهای گوناگون با دنباله JPEG, WMF, EPS,PICT و GIF نیز بایگانی میشوند. در این حالت اسلاید به عکس تبدیل شده و خصوصیات نمایشی و انیمیشن خود را از دست میدهد.
تغییر زمان پخش و کم و زیاد کردن مدت نمایش به دو صورت اتوماتیک و یا با قید مدت تاخیر در شروع اسلاید بعدی با کلیک ماوس (شبیه نقشه های هواشناسی در برنامه اعلام وضعیت جوی و پیش بینی هوا در اخبار تلویزیون) انجام میگیرد.
پس از اتمام طراحی حذف، جابجایی و ترتیب نمایش اسلاید نیز امکان دارد. در هر زمان با مراجعه به منوی Slide Show, View Slides میتوان اسلایدها را در مانیتور به نمایش گذاشت و ایراد آنها را رفع کرد. در فاصله بین دو اسلاید هم قرار دادن جلوه های گرافیکی ویژه ای که Slide Transition نام دارد سبب میشود در فاصله نمایش بین دو اسلاید یک حرکت گرافیکی و متحرک پخش شود.
چاپ اسلاید بر روی کاغذ و طلق جهت نمایش از از پروژکتور هم امکان پذیر است. در این نوع چاپ پرینترهای قدیمی لیزری و مرکبی به دلیل تولید گرمای بیش از حد قادر نیستند اسلاید را بر روی طلق چاپ کنند. پرینترها در حالت عادی و بدون انجام تغییر در تنظیم آن فقط نوشته ها، گرافیک و عکس را چاپ میکنند.
برای چاپ زمینه اسلاید باید در بخش Print, Options که در منوی Tools قرار دارد از کامپیوتر خواست تا طرح و رنگهای پس زمینه را نیز چاپ کند.
بیل گیتس در دوران کودکی هوش و استعداد ویژهای از خود نشان داد. وی به ویژه در علوم و ریاضی قدرت فکری درخشانی داشت. با توجه به این امر، والدینش او را به مدرسهای خصوصی که از لحاظ فضای آکادمیک، زبانزد بود فرستادند. این مدرسه "لیک ساید" نام داشت و همانجا بود که بیل گیتس با کامپیوتر آشنا شد و متوجه علاقه و استعداد خود در زمینه برنامه نویسی شد.
بهار سال 1968 بود که مسئولان مدرسه "لیک ساید" تصمیم به آشنا کردن دانشآموزان با دنیای کامپیوتر گرفتند. اما مشکلی که سر راه این مدرسه خصوصی بود، بزرگ و گران قیمت بودن کامپیوترهای آن زمان بود.
بنابراین مدیر مدرسه تصمیم گرفت بخشی از زمان کاری یک کامپیوتر DEC PDP_10 متعلق به شرکت "جنرال الکتریک" را با بستن قراردادی به ارزش چند هزار دلار، و به مدت دو سال، اجاره کند. اما مسئولان مدرسه در برگزاری این کلاس در یک مورد دچار اشتباه شده بودند، و آن میزان علاقه دانشآموزان به کامپیوتر بود.
بیل گیتس که در آن زمان 13 سال داشت و دوست و همکلاسی مشهورش "پل آلن" (همان کسی که در کنار بیل گیتس، مایکروسافت را تاسیس و تبدیل به یک امپراطوری نمودند) و چند تن از دانشآموزان مدرسه (که تعدادی از آنها بعدها نخستین برنامه نویسان مایکروسافت لقب گرفتند)، به زودی شیفته کامپیوتر شدند. آنها شب و روز وقت خود را در اتاق کامپیوتر، به یادگیری مفاهیم کامپیوتری میپرداختند. این وضعیت حاد، بغرنج و غیرقابل پیشبینی، باعث شد گیتس و دیگر همکلاسیهایش برای مدرسه مشکل ساز شوند، به طوری که تکالیف مدرسه را دیر انجام میدادند و به موقع سرکلاس حاضر نمیشدند، تا هر چه بیشتر وقت خود را در اتاق کامپیوتر بگذرانند. در واقع، به این صورت، کل زمان و اعتبار اجاره شده را در کمتر از چند هفته تمام کردند.
در پاییز همان سال (1968)، یک مرکز کامپیوتری در سیاتل برای مصارف تجاری تاسیس شد که زمان کار با کامپیوترها را با قیمتی مناسب ارائه میداد. فرزند یکی از برنامه نویسان این مرکز در مدرسه "لیک ساید" درس میخواند. بنابراین با تـــوجه به شــــــــور و شــــوق مهارناپذیر بیل و پل و چند تن دیگر از دانشآموزان، مدرسه اقدام به بستن قرارداد با این مرکز، برای استفاده دانشآموزان کرد.
باز هم بیل و دوستانش شب و روز خود را صرف کار با کامپیوترهای جدیدتر در این مرکز نمودند. اما این گروه دست به کارهای خرابکارانه هم زدند!
هکرهای کوچک مدرسه لیک ساید، سیستم امنیتی کامپیوترها را بارها از کار انداختند و موجب Crash کردن چند باره سیستمها شدند. آنها حتی فایلهای حاوی میزان استفاده کاربران را تغییر دادند تا مدت زمان بیشتری از کامپیوترها استفاده کنند.
اما سرانجام هکرها شناسایی شده و گیر افتادند و شرکت از دسترسی آنها به کامپیوترها، به مدت چند هفته ممانعت کرد. اواخر همان سال بیل و آلن و دو هکر دیگر، از مدرسه لیک ساید، گروه برنامه نویسان لیک ساید را تشکیل دادند. آنها قصد داشتند مهارتهای کامپیوتری خود را عملاً به کار بگیرند و اولین امکان کار برای آنها، در محلی فراهم شد که حتی به فکرشان هم نمیرسید.
همان شرکتی که آنها را بیرون کرده بود (شرکت مرکز کامپیوتر)، هکرهای جوان را برای رفع ضعفهای امنیتی و Crashهای متعدد سیستمهایشان که شرکت را عذاب میداد، استخدام کرد. هکرهای جوان، وظیفه یافتن باگهای سیستم را بر عهده گرفتند و در عوض شرکت این فرصت را در اختیار آنان قرار داد تا به صورت نامحدود از کامپیوترها استفاده کنند.
بیل و دوستانش که به هیچ وجه نمیخواستند این فرصت را از دست دهند، شروع به کار کردند. روزها و شبها در میان کامپیوترها میلولیدند و میآموختند. شدت کار به حدی رسید که این دو نوجوان حتی برای خود کارمند و دستیار هم گرفتند. شاید همین جا بود که بیل گیتس و پل آلن، ایده ایجاد شرکتی را که بعدها مایکروسافت نام گرفت، در ذهن خود پروراندند. در حقیقت مدت زیادی از کار بیل و دوستانش در شرکت مرکزی نگذشته بود، که شرکت در اواخر سال 1969 با مسکلات مالی مواجه شد و در سال 1970 کلاً از گردونه بازار خارج شد.
گروه برنامه نویسان تشنه کامپیوتر لیک ساید نیز به ناچار باید راه حل دیگری را برای استفاده از کامپیوتر مییافتند. از قضا پدر پل آلن در کمپ دانشجویی دانشگاه واشنگتن مشغول به کار بود. بدین طریق گروه از این طریق توانست به کامپیوترهای این مرکز دسترسی داشته باشد، اما کماکان گروه به دنبال فرصتهای جدید و جدیتر کاری بود. فرصت بعدی در شرکت علوم و اطلاعات Information Sciences فراهم شد. این شرکت برای نوشتن برنامه پرداختهای خود، گروه را به خدمت گرفت و باز هم به جای پول، زمانی را برای استفاده از کامپیوتر در اختیار آنها قرار داد. البته قرار بر این شد که چنانچه برنامههای آنها به فروش میرسید، بخشی کوچکی از درآمد فروش، به گروه میرسید. برای انعقاد این قرارداد، گروه باید شرکتی قانونی ثبت میکرد. گیتس و آلن در همین رابطه و چندی بعد، شرکتی را با نام Traf -O- Data تاسیس کردند. آنها موفق به ساختن کامپیوتر کوچک و تک کاربریای شدند که در سنجش میزان ترافیک کاربرد داشت. این پروژه درآمدی بالغ بر 20 هزار دلار نصیب آنان کرد.
اکنون گیتس سالهای میانی مدرسه لیک ساید را میگذارند و در واقع دوره دبیرستان را طی میکرد که با پیشنهاد کامپیوتری شدن برنامهریزی درسی مدرسه، توسط مدیریت مدرسه موجه شد و در تابستان همان سال، گیتس و پل آلن را به مدد خواست و آنها برنامه را در تابستان همان سال نوشته و تحویل دادند. گیتس و آلن که همچنان به دنبال فرصت کسب درآمد بودند، این بار شانسی از طرف یک شرکت دفاعی به نام TRW به آنها رو کرد و برای رفع باگهای سیستم شرکت استخدام شدند. آنها گرچه موفق به رفع این مشکل نشدند، اما در همان TRW بود که گیتس به صورت برنامهنویس حرفهای درآمد و آلن و گیتس به طور جدی، در مورد تشکیل شرکت نرمافزاریشان به بحث پرداختند.
در پاییز سال 1973 بود که گیتس وارد دانشگاه هاروارد شد و در رشته حقوق مشغول به تحصیل شد، اما او همچنان علاقه چندانی به این دروس نداشت و به سرعت مرکز کامپیوتر دانشگاه را یافت و در آن غرق شد. شبها تا صبح پای کامپیوتر مینشست و به صفحه سیاه و حروف سبز رنگش خیره میشد، و روزها در کلاس میخوابید.
گیتس و پل آلن همچنان با هم در تماس بودند و اغلب در مورد ایدهها و پروژههای آیندهشان به تبادل نظر میپرداختند. در پایان اولین سال تحصیلی گیتس در هاروارد بود که پل آلن به محلی نزدیک به دانشگاه نقل مکان کرد تا هر دو بتوانند ایدههای خلاق خود را به طور جدی دنبال کنند. در تابستان همان سال، دو یار علاقهمند به نرمافزار (با اینکه پل آلن همچنان اصرار داشت هر چه سریعتر شرکتی را تاسیس کنند، و گیتس هنوز نتقاعد نشده بود)، در شرکت "هانی ول" مشغول به کار شدند.
مایکرو سافت متولد شد:
دسامبر سال 1974 را میتوان ماه شکلگیری صنعت نرمافزار نام نهاد. در یکی از روزهای همین ماه بود که پل آلن قدم زنان به سمت خوابگاه بیل گیتس میرفت، که بین راه، یک نسخه از یک مجله الکترونیکی نظرش را جلب کرد. روی جلد این مجله، تصویر یک کامپیوتر Altair 8080 با تیتر و عنوان "نخستین کیت میکرو کامپیوتر جهان قابل رقابت با مدلهای تجاری" نقش بسته بود.
آلن یک جلد از آن مجله را خرید و به سوی بیل شتافت. گیتس و آلن دریافتند که این یک فرصت استثنایی است، و بازار فروش کامپیوترهای خانگی روبه شکلگیری است و کسی باید برای این کامپیوترها نرمافزار بنویسد.
چند روز بعد گیتس با شرکت سازنده کامپیوتر Altair 8080 تماس گرفت و گفت که اخیراً یک روایت (نسخه) از برنامه مترجم BASIC را نوشته است و میتواند آن را روی کامپیوتر آن شرکت اجرا کند؛ اما او دروغ گفته بود. آنها حتی یک خط از برنامه را ننوشته بودند. در واقع گیتس و آلن حتی یک بار هم کامپیوتر Altair 8080 را به چشم ندیده بودند، پس چگونه میتوانستند با چشم بسته و بدون اطلاع از معماری آن، چنین کاری انجام دهند. البته شرکت MITS بدون بررسی دقیق این موضوع پذیرفت که برنامهشان را امتحان کند. آنها باید ادعایشان را ثابت میکردند. پس دست به کار شدند و در حالی که گیتس شبانه روز مشغول کدنویسی بود (مانند رانندگی با چشم بسته)، آلن نیز در پی راهی میگشت که Altair را روی دستگاه PDP _10 شبیه سازی کند. پس از حدود 8 هفته، آلن برنامه را برداشت و به شرکت MITS بُرد. لحظات حساسی بود و اگر حتی یک اشکال کوچک در اجرای برنامه دیده میشد، کل آینده این دو ممکن بود به شکلگیری رقم بخورد. اما این چنین نشد و برنامه کاملاً درست کار کرد. قرارداد بسته شد و حقوق BASIC به MITS منتقل شد.
گیتس که حالا شکلگیری سریع بازار نرمافزار را به چشم میدید و از آیندهنگری قابل توجهی نیز برخوردار بود، علیرغم مخالف و هشدارهای والدین و بسیاری از دوستانش، از دانشگاه هاروارد انصراف داد (کاری که در آمریکا از هر 1 میلیون نفر، فقط یک نفر جرات انجام آن را دارد)، و بدین ترتیب مایکروسافت متولد شد.
تعریف تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است . امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانه باشد. نشریات ، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان از زوایای متفاوت به بررسی مقوله فوق می پردازند.شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی تجارت الکترونیکی سازمان خود در این زمینه می باشند. تجارت قبل از بررسی " تجارت الکترونیکی "، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائه نمائیم .
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الکترونیکی ومزایای تجارت الکترونیکی " نیز آشنا خواهیم شد. برای واژه "تجارت" در اکثر واژه نامه ها تعاریف زیر ارائه شده است : مبادلات اجتماعی : تبادل ایده ها ، عقاید و تمایلات ( خواسته ها ) مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از نقطه به نقطه دیگر است. در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت همچنین تجارت الکترونیکی در ساده ترین نگاه ، مبادله کالا و خدمات بمنظور کسب درآمد ( پول ) است . زندگی انسان مملو از فرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشریت نمود پیدا کرده است . زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه تامین و خریداری می نمائید ، در تجارت شریک و در فرآیندهای آن درگیر شده اید.در صورتیکه در شرکتی مشغول بکار هستید که کالائی را تولید می نماید ، درگیر یکی دیگر از زنجیره های تجارت شده اید.
تمام جلوه های تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای خصایص زیر می باشند : خریداران . افرادیکه با استفاده از پول خود قصد خرید یک کالا و یا خدمات را دارند. فروشندگان . افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسیم می گردند : خرده فروشان ، که کالا و یا خدماتی را مستقیما" در اختیار متقاضیان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، که کالا و خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری می نمایند. تولیدکنندگان . افرادیکه کالا و یا خدماتی را ایجاد تا فروشندگان آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به شرایط تجارت و ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود. تولیدکنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و یا مستقیما" به مصرف کننده گان می فروشند. همانگونه که مشاهده می گردد ، "تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی " از زاویه فوق دارای مفاهیم ساده ای است . تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی از خرید یک محصول ساده نظیر " بستنی " تا موارد پیچیده ای نظیر اجاره ماهواره را شامل می گردد. تمام جلوه های تجارت و تجارت الکترونیکی از ساده ترین سطح تا پیچیده ترین حالت آن ، بر مقولاتی همچون : خریداران و خریداینترنتی ، فروشندگان و فروش اینترنتی و تولیدکنندگان متمرکز خواهد بود. عناصر تجارت و تجارت الکترونیکی زمانیکه قصد معرفی عناصر ذیربط در تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی و فعالیت های تجاری وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدلیل درگیر شدن با جزئیات پیچیده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذیل تمام المان های ذیربط در یک فعالیت تجاری معمولی ودر بعضی موارد تجارت الکترونیکی را تشریح می نماید. در این حالت ، فعالیت شامل فروش برخی محصولات توسط یک خرده فروش به مصرف کننده است :
* در صورت تمایل شرکت در تجارت الکترونیکی و فروش محصول و یا محصولاتی به یک مصرف کننده ، مسئله اساسی داشتن کالا و یا خدماتی خاص برای عرضه است . کالا می تواند هر چیزی را شامل گردد. .فروشنده ، ممکن است کالای خود را مستقیما" از تولید کننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کرده باشد. در برخی حالات تجارت الکترونیکی ممکن است فروشنده ، خود کالائی را تولید و به فروش برساند.
* فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات در زمینه تجارت و تجارت الکترونیکی می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظر می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد.
انواع تجارت الکترونیکی
دلایل استفاده سازمان ها از تجارت الکترونیکی چارچوب ارزش های تجاری مبتنی برتجارت الکترونیکی: یک روش معمول برای ارزیابی تأثیر ?وب? در تجارت الکترونیکی، اندازه گیری فروش محصولات اطلاعات به صورت onlineتنها درصد کمی از کل فروشالکترونیکی انجام شده است. ( در سال 1995 60 میلیون دلار کل فروشالکترونیکی بوده که تنها 20 میلیون دلار آن به طور onlineصورت گرفته است بنابراین با محاسبه فروش الکترونیکی نمی توان تجارت الکترونیکی را مورد ارزیابی قرارداد. ترفیع محصول نخستین استفاده تجارت الکترونیک در جهت ارائه اطلاعات صحیح در ارتباط با محصولات و فروش الکترونیکیبه مشتریان است. این امر از یک دید به عنوان فعالیت بازاریابی جهت کسب مشتری و فروشالکترونیکی بیشتر به حساب می آید. تجارتالکترونیکی از این جهت که اطلاعات مربوطه به محصول و فروش الکترونیکی را درهر زمان ودر هر مکان به هر شخصی ارائه می کند موجب? ترفیع محصول? می شود. علاوه بر آن تجارت الکترونیکی محیط تعاملی را ایجاد می کند که مشتری قادر خواهد بود نیاز خود را به صورت ?سفارش? اعلان کند. همچنین تجارت الکترونیکی برای جلب توجه مشتریان از شیوه های مختلف فروش الکترونیکی بهره می گیرد. به طور مثال یک سوپر مارکت الکترونیکی برای فروش الکترونیکی محصولات به 3 بخش کودکان، نوجوانان و زنان خانه دار می تواند به طور متفاوت عمل کند به عنوان مثال برای فروش الکترونیکیمحصولات مربوط به کودکان از تصاویر اسباب بازیهای جالب یا برای فروش الکترونیکی محصولات مربوط به نوجوانان و زنان خانه دار در صفحه اینترنت خود می تواند به ترتیب از تصاویر مربوط به آرتیست ها یا خوانندگان و جواهر آلات قیمتی استفاده کند. تمامی این موارد نوعی تبلیغات در جهت جلب مشتری و فروش الکترونیکی بیشتربه حساب می آید. این روش تحت عنوان بازاریابی خرد یا بازاریابی یک به یک معرفی می گردد که هر نوع مشتری را با نیاز خاص خوددر زمینه فروش الکترونیکی مخاطب قرار می دهد. بالاخره این که در دنیایی از محصولات مشابه با دوره عمر پایین و با توجه به این که مشتریان زمان کمی برای انتخاب دارند ?تجارت الکترونیکی?و فروش الکترونیکی یک فرصت برای ارائه استراتژیهای جدید ترفیع برای افزایش کیفیت محصول ارائه می کند. فروشنده کالا. * فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات فروشگاه اینترنتی می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظربرای فروشگاه اینترنتی می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود ازفروشگاه اینترنتی خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد. |
آیا رابرت اسکابل بلاگر معروف مایکروسافت، منادى مرگ روابطعمومى سنتى است؟
رابرت اسکابل که در فضاى مجازى وبلاگ نویسى به SCOBLEIZER معروف است، یک پدیده است نه فقط به این دلیل که او یک شغل عجیب و غیر معمول دارند، بلکه به این دلیل که وى مثال و نمونهاى است که ممکن است آغاز پایان <ارتباطات> را علامت بزند. اسکابل اول از همه یک بلاگر است، مردى که نشریه آنلاین (که بلاگ یا وب لاگ) نامیده مىشود را اداره مىکند که در آن، وى تفکرات و لینکها و ارتباطهاى اینترنتى را از طریق فرستادن روى وبلاگ منعکس مىکند. اما آقاى اسکابل کارمند مایکروسافت بزرگترین کمپانى نرمافزار جهان است که عنوان رسمى شغل او مبلغ یا کشیش تکنولوژى نام دارد. این دو نقش در وى در هم تنیده شدهاند. این وبلاگ نویسى شجاعانه او بود که باعث شد که او این شغل را به دست بیاورد که بخش اعظم آن وبلاگنویسى است.
به نظر مىرسد آقاى اسکابل لایق و سزاوار حقوقى که دریافت مىکند، باشد. او در حال حاضر در میان امپراتورهاى این صنعت یک آدم نسبتا معروف است که وبلاگ خود را با تقدس تمام مىخواند. او موفق به شکست اشکال متعارف روابط عمومى که سالهاست ناتوان هستند، گردید، او همچنین به مایکروسافت با همه سوابق انحصار گرایانهاش، چهره خوبى (کمتر شرور) براى جهان خارج بخشید، به ویژه براى توسعه دهندگان مستقل نرمافزار که خوانندگان اصلى بلاگ او هستند. روسا و کارمندان روابط عمومى سایر کمپانىها هم به وبلاگ او توجه مىکنند.
اسکابل وبلاگ نویسى را از چهار سال قبل آغاز کرد. در آن هنگام وى در یک کمپانى ژاپنى به نام NEC کار مىکرد. حوزه تخصصى اسکابل، کامپیوترهاى لپ تاپ بود که به کاربران اجازه مىداد تا یادداشتهاى خود را همواره تایپ کنند و این یک کار معمولى است. اما آقاى اسکابل از وبلاگ خود براى گفتوگو با مشتریان NEC استفاده مىکرد، به آنها حمایتهاى فنى مىداد و پاسخهایشان را به دقت ملاحظه مىکرد، با چنین صداقت
خلع سلاحکنندهاى بود که خواندن وبلاگ او براى عاشقان تکنولوژى به یک ضرورت که باید آن را مطالعه کنند، تبدیل شد.
این موضوع توجه لن پریور که مدیر تبلیغات مایکروسافت بود، را به خود جلب کرد. از آن به بعد به قول پریور مایکروسافت عمدتا تبلیغ فرد به فرد را دنبال کرد. اما پریور یک فکر انقلابى در سر داشت.
به دلیل ترس از پرواز آقاى پریور خلبانى را ملاقات کرده بود و با او مشکل خود را در میان گذاشته بود، آن خلبان به او گفته بود از جایى که در هواپیما مىنشیند از طریق کانال9 به گفتوگوهاى خلبان با برج مراقبت گوش دهد.
پریور این کار را کرد و به قول خود وى، ترس او از پرواز از بین رفت. او کارهایى انجام داد تا سخنان واقعى مردم را بشنود. بنابر این او گمان مىکرد که مایکروسافت باید <کانال9> خود را براى شنیدن صداى مردم داشته باشد و وبلاگنویسى داخلى باید بخش مهمى از این کار باشد.
بدین ترتیب آقاى پریور دریافت کرد که شیوه صادقانه و صریح آقاى اسکابل مىتواند <کانال9> مایکروسافت را به آنها بدهد و او را استخدام کردند.
وبلاگهاى اسکابل که خارج از کامپیوترهاى مایکروسافت نگهدارى مىشد، تا پاسى از شب کار مىکرد و پاسخ خوانندگان خود را مىدهد، در واقع او وبلاگ خود را مانند <سرچشمهاى از آگاهى> مىخواند. خواننده به راحتى مىتواند در جریان مسائل آقاى اسکابل قرار گیرد مثلا بفهمند که همسر جدید آقاى اسکابل به تازگى حق شهروندى آمریکا را دریافت کرده است. او هر یک از پستهایش را با این جمله آغاز مىکند، یک وبلاگ خوب به شما اجازه مىدهد تا آشفتگىها و مسائل پشتپرده را ببینید.
اما آقاى اسکابل وقتى درباره تکنولوژى مایکروسافت اظهار عقیده مىکند تمام تلاش خود را مىکند. وقتى گوگل، اپل یا هر کمپانى دیگرى محصول بهتر مىسازد، او حتما در بلاگ خود درباره آن محصول مىنویسد. خود او معتقد است که من درباره مایکروسافت سالهاست تعصب دارم. این موضوع به وى اعتبار و قدرت مىدهد. اگر شخصى از هر کجا به مایکروسافت ضربهاى بزند، داد و هوار او بالا مىرود و خوانندگان وى نیز او را محق مىدانند.
با الهام از موفقیتهاى آقاى اسکابل، دیگر کمپانىها به ویژه در بخش تکنولوژى در حال راهاندازى وبلانگ هستند. معروفترین آنها جاناتان شوارتز از یک کمپانى سازنده کامپیوتر به نام Sun است که عقاید خود را درباره ادغام احتمالى در این صنعت و مسائل دیگرى درباره رقباى خود را در وبلاگ خود مىنویسد. بروس لارى رییس روابط عمومى کمپانى نوول نیز وبلاگ راه انداخته است. مطبوعات کسل کننده قدیمى در زمانى که همگان در پى گذراندن وقت بیشترى با خانواده خود هستند در انزوا قرار گرفتهاند. مىتوان تصور کرد که وبلاگ در 10 سال آینده به طور کلى جایگزین مطبوعات چاپى شود.
آقاى اسکابل بسیار محتاط است که در این باره پیشبینى قاطعى نکند.
او معتقد است که همواره جایى براى روابط عمومى سنتى وجود دارد. مدیر روابط عمومى کمپانى مایکروسافت هم از اظهارنظر در این باره پرهیز مىکند. به هر حال این موضوع به زمان نیاز دارد.
آقاى اسکابل از سوال درباره آینده نشریات چاپى متنفر است اما به نظر مىرسد به نظر کمپانى وخود وى جدال اتفاق خواهد افتاد اما کاملا آشکار نیست که چه اتفاقى خواهد افتاد. آیا او فقط از چیزهاى کوچک انتقاد خواهد کرد و در مورد مسائل بزرگ خاموش خواهند ماند؟
قضاوت را براى او در صفحه نظرات وبلاگش که دیگر خیلى مشهور است، دشوار مىکند زیرا او واهمه دارد که هر آینه خوانندگانش را از دست بدهد.
شبکههای نسل آینده آمیزهای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی (پیاستیان) و شبکهی عمومی دادههای (پی اس دی ان) هستند که انعطاف پذیری را به گونهای چشمگیر افزایش میدهند.
با توجه به آن که روند مقرراتزدایی و آزادسازی در بازار مخابرات به رقابت دامنزده است ،قیمتها کاهش یافته است و نوآوریها اوج گرفتهاند. شبکهی نسل آینده نیز یکی از این نوآوریها است. با همگرایی خدمات صوتی و دادهای، شبکهی "پی اس تی ان" در معرض دگرگونی شگرفی قرار گرفته است. شبکهی جدیدی در حال سر برآوردن است که خاستگاهاش فناوریها نو، تقاضاهای نو و شدتگیری رقابت است.
این دگرگونی همسانیهای بسیاری با تحولی داردکه طی دههی گذشته در قلمرو پردازش اطلاعات رخ داد. شبکههای بزرگ متکی به بزرگ رایانههای متمرکز و گران قیمت و پایانههای دست و پا گیر جای خود را به شبکههای گستردهی کنونی داد که استخوانبندیشان را رایانههای رومیزی ارزان و کوچک و متصل به هم تشکیل میدهند. به لطف این تحول بود که پیوند نزدیکتری میان کاربر نهایی و برنامههای کاربری برقرار شد، هزینهی کلی کاهش یافت و انعطافپذیری و قابلیت کاربرد سامانهها به گونهای چشمگیر افزایش یافت.
به بیان دیگر نسل جدید شبکههای ارزان قابلیت آن را دارند که همان تحول را در بازار خدمات مخابراتی پدید آورند که رایانهای شخصی رومیزی در بازار خدمات پردازش رایانهای پدید آوردند. سوییچهای بزرگ و متمرکز همچنان نقش مهمی در شبکه خواهند داشت اما سوییچهای برنامهپذیر و توزیع شده نیز در تغییر چشمانداز شبکه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
حلقهی گمشده
معماری نسل آینده شبکه، نقش بسیار مهمی در شکلگیری این تحول دارد و در واقع حلقهی گمشدهی بین شبکههای "پی اس دی ان" است.
معماری سویچینگ نسل آینده،رهیافتی کاملاً نو به دست میدهد که خدمات زیر را فراهم می آورد:
*ارائهی کارکردهای سوییچی با هزینهای بسیار کمتر از سوییچهای متعارف
* توزیع کارکرد سوییچی در لبههای شبکه نه در مرکزیت آن
* حفظ سرمایه گذاریهای موجود از طریق پشتیبانی از تمام استانداردهای موجود شبکههای آنالوگ و دیجیتال، واسطها، خطوط انتقال و عناصر خدمات
*کاستن از شمار عناصر شبکه از طریق ترکیب مجموعهای از کارکردهای تحول خدمات، برنامههای کاربردی و خدمات تلفن.
* فراهم آوردن امکان ایجاد خدمات جدید از طریق واسطهای برنامهپذیر و انعطافپذیر.
* افزایش چشمگیر میزان پذیری برای آن که بهرهبرداران شبکه بتوانند شمار مشترکین خود را به سرعت و به گونهای مقرون به صرفه افزایش دهند.
*افزایش گسترش پذیری شبکه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفتهای آینده در قلمرو فناوریها
* بازنگری در طراحی شبکه به گونهای که قابلیت پایداری در برابر ایرادهای به حداکثر برسد و اوقات از کار افتادگی به صفر برسد.
* کاستن از هزینههای بهرهبرداری با استفاده از قابلیتهای پیشرفتهی نگهداری و عیبیابی از راه دور.
* افزایش در آمدها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، کاستن از هزینههای بالاسری و ارائه ی قابلیتهای مدیریت از راه دور.
سوییچهای نسل آینده
سوییچهای نسل آینده انعطاف پذیرترین کار پایههای (پلاتفورم) موجود هستند. سوییچهای نسل آینده آمیزهای از میزانپذیری قوی، محیط باز برای ایجاد خدمات، عیبیابی و مدیریت از راه دور و بالاترین دسترسپذیری به دست میدهند و گذار از معماری امروزی سوییچها به سوی معماری مقرون به صرفهتر و کارآمدتر شبکههای نسل آینده را میسر میکنند.
میزان پذیری قوی:
سوییچها نسل آینده به گونهای ساخته شدهاند که برای برآورده سازی نیاز هر تعداد مشترک میزان پذیرند. این سامانهها را به گونهای طراحی کردهاند که هزینهی راهاندازی و آغاز به کار با آنها اندک باشد و به مرور و با گسترش کار به تدریج افزایش یابد به این ترتیب شرکتهای مخابراتی بهتر میتوانند از سرمایههای خود استفاده کنندو به میزانی که شبکهاشان نیاز دارند به خرید ظرفیت اقدام کنند. همین که به ظرفیت بیشتری نیاز افتاد میتوان کارتهای بیشتری نصب کرد.
محیط ایجاد خدمات:
برای عقب نماندن و پیروزی در محیطی رقابتی، شرکتها چاره ای ندارند جز ارائهی خدمات پیشرفته و در آمدزا. یکی از مزیتها سوییچهای نسل آینده همین محیط ایجاد خدمات است. محیط ایجاد خدمات در سوییچهای نسل آینده به طور معمول به صورت یک واسط کاربری گرافیکی است و شرکتهای مخابراتی میتوانند همان مقدار که مشتریانشان نیاز دارند خدمات ایجاد کنند و بابت آن پول خرج کنند. شرکتهای مخابراتی دیگر لازم نیست که
چشم به راه ارتقاء نرم افزارها توسط فروشندگان سوییچ بمانند. در عوض میتوانند به سرعت و به گونهای مقرون به صرفه به تولید نرمافزارهای اختصاصی خود بپردازند و در این راه از خدمات شرکتهای کوچک ثالث استفاده کنند. این کار یک حسن دیگر هم دارد، هر شرکت مخابراتی برنامهی کاربردی خاص خود را دارد بنابر این توانایی رقبا برای ارئه خدمات مشابه محدود میشود.
مدیریت و عیبیابی از راه دور:
شرکتهای مخابراتی میتوانند با استفاده از سوییچهای نسل آینده شبکهای گسترده از سوییچهای هوشمند ایجاد کنند اما در قلمرو مدیریت با یک سوییچ مجازی سرو کار داشته باشند. در کنار این شبکه یک واسط کاربری گرافیکی بسیار کارآمد هم وجود دارد که به شرکتهای مخابراتی امکان میدهد شبکهاشان را از راه دور اداره کنند. سوییچهای نسل آینده به شرکتهای مخابراتی امکان میدهند از طریق رایانهی میزبان متصل به شبکهی نسل آینده به منابع روی هر کارت دسترسی یابد. این قابلیت به گونهای چشمگیر هزینههای بهرهبرداری از شبکه را کاهش میدهد.
بالاترین دسترس پذیری:
در سوییچهای نسل آینده میزان از کار افتادگی به صفر میرسد و این به لطف نرمافزارهایی است که در برابر بروز ایراد بسیار مقاوماند و در حین کار میتوان آنها را تنظیم کرد. در این کارپایه برای ارتقا نرم افزار نیازی به خواباندن سامانه یا قرار دادن آن در حالت کار کرد ساده نیست. یعنی در حین کار سوییچ میتوان به بارگذاری و فعال سازی نرم افزار پرداخت. حتی وقتی که مکالمهها در حال انجام هستند نیز میتوان بدون وقفهای عمل ارتقاء به نرمافزار جدید را انجام داد. شرکتهای مخابراتی با استفاده از سوییچهای نسل آینده میتوانند خدمات و قابلیتهای جدید را به صورت بیدرنگ عرضه کنند و نیازی نیست که منتظر بمانند تا ترافیک شبکه به حداقل برسد.
انعطاف پذیری کارکردی
سوییچهای نسل آینده را میتوان در کاربردهای شبکهای گوناگون به کار گرفت که برخی از آنها عبارتند از:
* جانشین سوییچهای متعارف
* به کارگیری در کارپایههای خدمات پیشرفته
* استفاده در سوییچهای دسترسی محلی بیسیم و کنترل کنندههای ایستگاه پایه
مزیت اقتصادی
آشکارترین مزیت سوییچهای نسل آینده پایین بودن هزینهی آن ها است. در سوییچهای نسل آینده در مقایسه با سوییچهای متعارف میزان سرمایه گذاری اولیهی کمتری لازم است و میزانپذیری آن ها بسیار کم هزینهتر و بسیار خطیتر است. پیامدهای اقتصادی این مزیتهای هزینهای آشکار است. حتی شرکتهای مخابراتی کوچک هم میتوانند با استفاده سوییچهای نسل آینده وارد بازارشوندوبه به سودآوری برسند. همین که این شرکتهای نوپا سهمی از بازار را به دست آوردند میتوانند به سرعت و به گونهای مقرون به صرفه خود را با افزایش تقاضا هماهنگ کنند.
مزیت خدماتی
اما کاهش هزینه فقط بخشی از معادلهی رقابت است. امروزه مشترکین در پی خدماتی ابتکاریاند که به ارزش ارتباطات شخصی آنها بیافزاید. ایجاد و ارائهی خدماتی مشتریپسند و پاسخگوی نیازهای مشترکین برای دست یافتن به سود و عقب نماندن در گردونهی رقابت ضروری است.
برنامهپذیری انعطافپذیر یکی از مزیتهای سوییچهای نسل آینده است و برنامههای خدمات پیشرفته نیز درون معماری سوییچ تعبیه شده است. بنابراین در بیشتر موارد نیاز به کارپایهی جداگانهای برای خدمات پیشرفته نیست و این هزینههای اولیه را باز هم کاهش میدهد. باز بودن معماری نرمافزاری امکان میدهد که به سرعت بتوان خدمات و امکانات جدید را به اجرا در آورد و از شرکتهای ثالث برای تولید برنامههای کاربردی بهره گرفت.
این انعطافپذیری در کنار پایین بودن هزینه و ماهیت نامتمرکز و گستردهی سوییچهای نسل سوم به بهره برداران شبکه امکان میدهد خدماتی مطابق پسند و نیاز گروههای مختلف مشترکین ارائه دهند، حتی اگر شمار مشترکین هر گروه بسیار اندک باشد. از آن جا که در سوییچهای نسل آینده، یکپارچهسازی قابلیتهای شبکه بینظیر است میتوان خدمات صوتی، خدمات دادهای، خدمات اینترنتی، خدمات پیشرفته و غیره را با هم ترکیب کرد و در قالب مجموعههایی منحصر به فرد ارائه کرد. در محیطی رقابتی چنین قابلیتی برای بهرهبرداران شبکه مزیت چشمگیری به شمار میآید.
دگرگونیهای بخش چند میلیارد دلاری مخابرات چنان شتابان است که دشوار بتوان رویدادها را پیش بینی کرد. در سدهی آینده آن دسته از بهرهبرداران شبکه میتوانند رقابت کنند و برنده شوند که آیندهنگرو بسیار انعطاف پذیر باشند. شبکههای پیشرفتهی نسل آینده، مزیتهای مهمی به دست میدهند:
* کاهش هزینه و پیچیدگی بهرهبرداری شبکه از طریق انتقال کارکردهای سوییچی به لبهی شبکهها
*همگرا کردن صوت و داده و انعطاف پذیر کردن بهرهبرداران شبکه برای برخورداری از مزیت استانداردها و فناوریهای نو
* حفظ سرمایهگذاریهای موجود شبکه و ایجاد قابلیت ارائهی مقرون به صرفهی خدمات جدید در بازار های جدید برای بهرهبرداران شبکه
سوییچهای نسل آینده راهی برای گذار از شبکههای امروزی به شبکههای همگرای آینده به دست میدهند. این سوییچها یکپارچهسازی شبکههای "پی اس تی ان" و پی بسترهای دادهای "آی پی" و "ای تی ام" را میسر میکنند. برنامهپذیری باز سوییچهای نسل آینده امکان میدهد تا بتوان به گروههای مختلف مشترکین خدمات پیشرفته و مشتریپسند عرضه کرد.