سطوح استراتژی
استراتژی کلان:
- جهت گیری های کلی که تمام منابع بنگاه براساس آن ها آرایش می یابند.
- مرتبط با اقداماتی فراتر از سطح یک واحد سازمانی
- تصمیماتی هستند که باعث می شوند ارزش تولید شده توسط مجموعه، بیش از مجموع ارزش های تک تک شرکت های زیر مجموعه باشد.
- پاسخ بخ سوالاتی در رابطه با دامنه ی فعالیت بنگاه بازارهایی که باید وارد شده یا از آن خارج شود و سبک کلی مدیریت فعالیت ها.
مثال: شرکت جنرال الکتریک
1- تمرکز بر فناوری
2- توسعه منابع انسانی
3- توسعه ی بازارها به بازارهای غیر بومی
4- افزایش سودآوری از طریق نوآوری در محصولات
استراتژی کسب وکار(رقابتی)
- مجموعه ای کاملا هماهنگ ار اقدامات اجرایی است که تضمین کننده ی موفقیت سازمان در عرصه ی رقابت است.
- استراتژی کسب وکار علامت جهت دهنده ی بهره گیری از فرصتهای بازار برای سازمان است.
- کاهش هزینه
- ارائه ی نوارهای رایگان
- اجازه ی تولید کامپیوترهای سازگار
استراتژی های عملیاتی:
جهت گیری های کلان بخش های مختلف سازمان که همراستا و پشتیبانی کننده ی استراتژی کلان و رقابتی سازمان باشد. این استراتژی ها در حوزه هایی مانند تولید، بازاریابی، منابع سازمانی و ... مطرح می شود.
تفکر استراتژیک
(( مهم دیدن چیزی است که دیگران نمی بینند.))
- شیوه ی خاصی برای اندیشیدن است که می توان آن را مهارت معماری استراتژی نیز دانست.(Hamel & Parahold)
- مبنایی برای خلق استراتژی ها ی قاعده شکن یعنی کاری که فرآیندهای برنامه ریزی قادر به آن نیستند. (مینزبرگ)
- مبنایی برای خلق استراتژی ها ی نو که قادر است قواعد رقابت را تغییر دهد و چشم اندازی کاملا متفاوت از وضع موجود را ترسیم کند. ( جین لیدکا)
ویژگی های تفکر استراتژیک از دیدگاه لیدکا:
1- نگرش سیستمی
2- تمرکز بر هدف
3- فرصت جویی هوشمندانه
4- تفکر در زمان
5- فرضیه سازی
سلام وبلاگ قشنگی داری معلومه روش کار کردی بهت تبریک میگم
راستی من یه فروشگاه زدم دیدن بکنی بد نیست اجناس ارزونه با پست سفارشی
همه چی میتونی پیدا بکنی توش همه رقم جنس
راستی خواستی تبادل لینک بکنیم راستی به ایمیلم اسم لینکتو بفرست ممنون میشم
عجب مدیریتی میشه.... این مدیریت