یک طرح تجاری نوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و ... است. این طرح کارآفرینان را آماده می کند تا تمام عوامل داخلی (بازار، فنی و تکنولوژیک، اقتصادی، مالی و ...) و خارجی (اجتماع، قوانین، محیط و ...)درگیر در یک کسب و کاریا فعالیت کارآفرینانه پویا را بررسی نماید. این طرح که همانند یک نقشه راه در طول مسیر تجاری سازی یک ایده نوآورانه کارآفرین را راهنمایی می نماید. در مورد طرحهای تکنولوژیک و به ویژه تکنولوژیهای نوین نظیر نانو ، هدف اصلی از تدوین طرح تجاری، تبیین چشم انداز آینده کسب و کار High-Tech و بررسی جنبه های مختلف موضوع در طول تدوین طرح تجاری است. امروزه همه سرمایه گذاران و حامیان مالی طرحهای نوآورانه ، قضاوت در مورد سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری و حمایت یا عدم حمایت از طرحها را منوط به بررسی دقیق طرحهای تجاری تدوین شده توسط صاحبان آنها نمی نمایند. یکی از مهمترین اهداف این مسابقه ایجاد انگیزه برای تدوین طرحهای تجاری نانو در کشور و آماده¬سازی زمینه برای مشارکت مالی و حمایت دولت و بخش خصوصی تا مرحله تجاری سازی ایده هاست.