سیستم تولید ناب-۳

کنترل کیفیت و تولید ناب

کنترل کیفیت در انتهای خط تولید اصولا مفهومی ندارد. یعنی وظیفه اصلی واحد کنترل کیفی یا QC، کنترل فرآیند تولید است، نه کنترل کفیت و محصولات. مثلا سیستمی که در شرکت تویوتا اجرا می شود، اجازه تولید محصول نامرغوب را نمی دهد. یعنی دستگاه ها و سیستم های کنترل کننده ای در طول خط نصب می شود که اگر کارگر بخواهد اشتباهی مرتکب شود، سیستم به وی اجازه نمی دهد. در یک نظام تولید ناب، سازنده نیازی به موجودی اضافی برای قطعات معیوب ندارد و این ویژگی او را مجبور می کند که مشکلات کیفیتی خود را حل کند. بنابراین سازنده موظف است نخست دریک برنامه کنترل کیفیت فراگیر(TQC) اقدامات اصلاحی را اجرا نماید تا صد در صد محصولات منطبق با مشکلات باشند. از این روست که یک برنامه TQC برای پیاده سازی موفقیت آمیز نظام تولید ناب شرطی اساسی است.

 

برنامه اجرایی کنترل کیفیت فراگیر(TQC)

گام اول در ایجاد یک برنامه (TQC) مسئولیت ها برای کیفیت است. این مسئولیت ها در داخل سازمان تعریف شده و نقش واحد ها روشن می شود. بخشی از این مسئولیت ها را می توان به شرح زیر بیان کرد:

-         واحد تولید، مسئولیت کیفیت محصول حمل شده به مشتری است.

-         واحد کنترل کیفیت، مسئول ممیزی برنامه تامین کننده برای حذف بازرسی در هنگام دریافت است.

-         واحد کنترل کیفیت، مسئول تعیین استانداردهای کیفیت برای تولید و سیستم کنترل فرآیند است.

-         واحد مهندسی محصول، مسئول طراحی کیفیت و قابلیت اطمینان در محصول است.

-         و ....

 

یک برنامه (TQC) مسئولیت اصلی کنترل کیفی را به کارکنان اختصاص می دهد. یک گام مهم برای این کار توقف بهره گیری از بازرسان کیفیت در فرآیند تولید است و برای این کار، مسئولیت کنترل کار، به خود کارکنان واگذار می شود.

پیش از آن که کنترل کیفیت بازرسان را از خط کنار بگذارد، این واحد باید یک سیستم کنترل فرآیند را راه اندازی نموده و استانداردهای کیفیت را در هر ایستگاه کاری فرآیند اندازه گیری نماید. این استانداردها باید ساده بوده و به اندازه کافی دقیق باشند که سوال برای کارگران باقی نماند؛ آن گاه پس از یک برنامه آموزشی، بازرسان کنترل کیفیت به شغل های خود بازمی گردند.

 

اجرای تولید ناب در ایران و مشکلات و موانع موجود در برابر آن

حال این امر را بررسی می کنیم که آیا تولید ناب برای به اجرا در آمدن به بستر و فضایی خاص نیاز دارد؟ به طور قطع نیاز به برنامه ریزی وجود دارد و کارآسانی نمی باشد؛ یعنی شمانمی توانید یکباره تصمیم بگیرید که این مسئله را از امروز در سازمان حاکم کنید و مطابق با آن عمل کنید. پس اجرای سیستم تولید ناب بایدبه نحوی امکان سنجی شود و اسباب و مقدمات آن فراهم شود. درباره ایران، آن چه مطرح می باشد این است که قیمت ها نوسان زیادی دارد و مواد اولیه کم است ؛ صد درصد ایرادی در کار موجود است . در ایالات متحده، قیمت مصالح یا مواد اولیه به صورت هفتگی بالا نمی رود، پس احتیاجی به انبار کردن مواد نیست. در ایران اگر قصد اجرا کردن تولید ناب را داشته باشیم ، ابتدا باید ترتیبی داد تا فلسفه مذکور مورد پذیرش طرفین مسئول قرار گیرد، یعنی بین تولید کننده و مصرف کننده و بین دولت و وارد کننده تفاهم برقرار شود و هر دوطرف، قرارداد شراکت را بپذیرند. با توجه به آن چه گفته شد، به نظر می رسد برای اجرای موفق سیستم تولید ناب در ایران باید موانع زیادی را پشت سر گذاشت. مشکل مواد اولیه وجود دارد که باید از قبل سفارش داده شود. بخش قابل توجهی از سرمایه هم درگیر مواد اولیه می شود و راکد می ماند. در مورد ماشین آلات، حمل ونقل و حتی کیفیت هم علی رقم وجود بازرسی های متعدد، با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم.

بنابراین در کل باید گفت، تغییر یک سیستم و اجرای سیستم تولید ناب در یک شرکت در واقع یک انقلاب است. کل نظام فکری افراد یک سازمان و به تبع آن، خود سازمان دچار تحول می شود. یک تعهد خاص ایجاد می شود یا باید بشود. دیگر نمی توان جنس را با هر کیفیتی دست مشتری داد، حتی اگر تنها تولید کننده موجود باشیم ، چون نوعی تعهد احساس می کنیم، این تعهد در کل جامعه شکل می گیرد، اگر غیر از این باشد، تولید کننده الزامی برای تولید کالای مرغوب احساس نمی کند. اگر مشتری تعهدی نداشته باشد که جنس را تنها در زمان نیاز خریداری کند، انبار تولید کننده را تخلیه می کند و او را ناچار به تولید انبوه می کند. پس تعهد دوجانبه است، همان طور که در بالا اشاره شد.

در مقام مقایسه ایران با آمریکا و ژاپن و ... که تولید ناب در آن مکان ها اجرا می شود، باید گفت که در ایران اتلاف منابع کاملا مشهود است. سیستم های مورد استفاده در ایران، نسبت به سیستم های ژاپنی در حد پایین تری از سیستم کارآیی قرار دارد. نیروی انسانی بیش از حد لازم در سازمان ها مستقر می شود. واحد زمان در ژاپن ثانیه است در حالی که در ایران این واحد روز و ماه در نظر گرفته می شود! پس به این نتیجه می رسیم که اجرای موفق سیستم تولید ناب باید موانعی از قبیل مشکلات ذکر شده را ازسر راه برداریم و این محتاج یک برنامه ریزی درازمدت درایران است.

 

منابع:

-         نگاهی به تولید به هنگام(JIT) و رابطه آن با کنترل کیفیت جامع(TQC)، نوشته سعید فاضل و جلال کسایی

-         تولید ناب، نوشته دکتر مرتضی موسی خانی و دکتر ناصر فقهی فرهمند و سعید پناهی

-         فرآیند پیاده سازی کانبان و سنکرون در ایران خودرو،نوشته سید عبدالرضا عظیمی

-         کارکردها و مولفه های بنیادین تولید ناب، نوشته محمدرضا اسماعیلی گیوی

نظرات 6 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 05:46 ب.ظ http://eshghooolaneh.pib.ir

سلام
><(((>
><(((>
><(((>
من اولین کسی بودم که برای تو ماهی عید فرستادم.
سال نورو پیشاپیش تبریک میگم
__________________________--
امام حسن عسکری علیه السلام:
کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را رها سازد . / تحف العقول صفحه 489

ایزبان پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:13 ب.ظ http://www.ezaban.com/

با سلام.
وبلاگ خوبی دارید.
از سایت ما هم بازدید کنید و در صورت امکان با ما تبادل لینک کنید, از اونجایی که page rank ایزبان در حال حاضر 4 است, مطمئنا تبادل لینک با ما برایتان بسیار سودمند خواهد بود. در صورت تمایل مقاله ی زیر را مطالعه کنید:

http://www.ezaban.com/content/view/39/170
با تشکر

ایزبان سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:46 ب.ظ http://www.ezaban.com/

با سلام.
وبلاگ خوبی دارید
از سایت ما هم بازدید کنید و در صورت امکان با ما تبادل لینک کنید, از اونجایی که page rank ایزبان در حال حاضر 4 است, مطمئنا تبادل لینک با ما برایتان بسیار سودمند خواهد بود. تبادل لینک مهمترین عامل موثر برای ظاهر شدن در صفحه اول موتورهای جستجو مانند(گوگل) است. به طوری که هر لینکی که در سایتهای متفاوت به سایتی ارتباط داده شده باشد به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گوگل مطرح میشود. حال اگر Page Rank سایتی که لینک شما در آن قرار دارد بیشتر باشد این امتیاز بالاتر و با ارزشتر خواهد بود.
در صورت تمایل بخش زیر را مطالعه کنید:

http://www.ezaban.com/index.php/component/option,com_linx/Itemid,172/
با تشکر

[ بدون نام ] شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:38 ق.ظ http://www.ictpro.blogfa.com

سلام
آیا دوست دارید که جهان گسترده فناوری اطلاعات وارتباطات را در چند صفحه بپمایید به وبلاگ تخصصی ما سر بزنید:
موبایل و گوشی موبایل , صوت وتصویر, مخابرات , شبکه های کامیوتری , رایانه , امنیت شبکه, تجارت الکترونیک و... همه وهمه فقط در:
وبلاگ مهندسی فناوری اطلاعات وارتباطات
ارایه خدمات فناوری اطلاعات وارتباطات

واقعا وبلاگ قشنگی دارید تبریک عرض می کنم.
اگر دوست داشتید ووبلاگ ما را مفید دانستید لینک کنید.

meysam یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:53 ق.ظ http://www.meysam-mt.blogfa.com

با سلام به دوست گرامی
آیا شما مایل هستید با وبلاگ من لینک کنید

محمود شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:30 ق.ظ http://it86s.blogfa.com

سلام
لینک شما هم اضافه شد
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد