آینده در یک نگاه

ترجمه: سید علیرضا حجازی

مجله آینده پژوهی فیوچریست در هر شماره خود بخشی را با عنوان Tomorrow In Brief در نظر می گیرد که به معرفی آخرین دستاوردهای دانش و فناوری برای جهان آینده اختصاص دارد. آنچه در پی می آید ترجمه این بخش در جدیدترین شماره نشریه (ژانویه و فوریه 2008) است:

 

 

 

 

هنر مصاحبه‏ سایبرنتیک

اگر بیشتر کارهای ما در فضای سایبر انجام می‏شود، این انتظار وجود دارد که مصاحبه‏ی شغلی شما نیز به شکل برخط (آنلاین) انجام شود و به این ترتیب، ارزیابی بهتری در اختیار کارفرمایان شما قرار خواهد گرفت، زیرا مهارت شما در معرض دید خودتان قرار می‏گیرد و توانمندی‏هایی که برای کار، آن هم در یک فضای مجازی دارید یکی از معیارهای استخدام شما خواهد بود.

فناوری تازه‏ای که ”مصاحبه‏ مصنوعی“ نامیده می‏شود، از سوی پژوهشگران دانشگاه هاریسبورگ و دانشگاه کارنگی ملون توسعه یافته است و به داوطلبان کار یا متقاضیان دوره‏های کارآموزی امکان می‏دهد پروژه‏ها، الگوها، بازی‏ها و دیگر فعالیت‏های برخط خود را به کارفرمایان نشان دهند. جویندگان کار پاسخ‏های خود به پرسش‏های رایج در مصاحبه‏های شغلی را ضبط می‏کنند و هنگامی که استخدام کننده از داوطلب مجازی پرسشی را می‏پرسد، این فناوری به کاوش در پایگاه داده‏ی متصل به خود می‏پردازد و پاسخ مناسب را یافته، آن را پخش می‏کند.

منبع: www.harrisburgu.net

فضاپیمای خود اصلاح‏گر

یک ماده‏ی ترکیبی ”خود تعمیر کننده“ که هنگام وارد آمدن آسیب به پوشش سطحی فضاپیما فعال می‏شود، امید به انجام ماموریت‏های طولانی‏تر فضایی را زنده کرده است و امکان ساختن فضاپیماهایی با عمر طولانی‏تر را پدید آورده است. پژوهشگران دانشگاه بریستول با الگو گرفتن از شیوه‏ی کارکرد خون هنگام وارد آمدن جراحت بر پوست بدن انسان، یک ماده‏‏ی ترکیبی را ساخته‏اند که دربردارنده‏ی رشته‏های شیشه‏ای است و با آزادکردن مواد پرکننده‏ی شکاف‏ها فعال شده و از یک عامل شیمیایی برای سفت و سخت ساختن سطحی که بر روی آن قرار دارد، استفاده می‏کند. هنگامی که سطح یک فضاپیما آسیب می‏بیند، رشته‏های شیشه‏ای شکسته شده و ماده‏ی پرکننده‏ی شکاف را آزاد می‏کنند و با کمک مواد شیمیایی سفت شونده، سطح آسیب دیده را مرمت می‏کنند. با در اختیار داشتن فضاپیماهای بادوام‏تر، امید به انجام ماموریت‏های فضایی طولانی‏تر وجود دارد و هزینه‏های انجام این ماموریت‏ها به نصف میزان کنونی کاهش می‏یابد. این اظهارنظر پژوهشگران دست‏اندرکار این پروژه‏ی کاربردی است.

منبع: www.bristol.ac.uk

محافظت از گونه‏های گیاهی آینده

پروژه‏ی بانک دانه‏ی هزاره‏ در انگلیس با افزودن یک دانه‏ی دیگر به این بانک به رقم یک میلیارد دانه رسید. این پروژه با هدف حفاظت از حیات گیاهی در برابر نابودی دانه‏های گونه‏های گیاهی را ذخیره می‏کند. رییس این پروژه، پل اسمیت می‏گوید، پروژه او را به یاد کشتی نوح می‏اندازد. اسمیت می‏افزاید: ما هزار بار سریع‏تر از نرخ طبیعی انقراض گونه‏های گیاهی، در حال از دست دادن گیاهان و نباتات هستیم.  در این پروژه، دانه‏ها تمیز شده و در شیشه‏های نمونه نگهداری می‏شوند و سپس جزییات آن‏ها در یک پایگاه داده ذخیره می‏شود و درون یک مخزن زیرزمینی گیاهان نگهداری می‏شود. دانشمندان برای گونه‏هایی است که منقرض می‏شوند یا در آستانه‏ی انقراض قرار دارند، می‏توانند دانه‏های ذخیره شده‏ را کشت داده و گونه‏های آن‏ها را احیا کنند. این پروژه امیدوار است بتواند تا سال 2020 حدود 25 درصد از گونه‏های گیاهی جهان را ذخیره‏سازی کند.

منبع: www.kew.org/msbp

جایگزین‏هایی برای پادزیست‏ها

پادزیست‏ها (آنتی‏بیوتیک‏ها) جان افراد بسیاری را نجات داده‏اند، اما باکتری‏هایی که در برابر با آن‏ها می‏جنگند، نبرد شدیدتری را آغاز کرده‏اند و حلقه‏های تازه و مقاوم‏تری را در برابر داروها و ترکیبات دارویی ایجاد می‏کنند. فشار فزاینده برای پرهیز از تجویز بیش از اندازه‏ی پادزیست‏ها، پزشکان را به سوی راه‏های جایگزین برای جانشین ساختن پادزیست‏ها با داروهای دیگر هدایت کرده است. دوره‏های طولانی درمان با پادزیست‏ها برای متداول‏ترین بیماری‏های پوستی و استفاده از ژل‏ها از سوی یک شرکت انگلیسی به نام سینتاپیکس به نوآوری‏ها در این بخش افزوده است. این شرکت امیدوار است عوامل پادزیست برای دیگر بیماری‏ها نیز بسازد.

منبع: www.syntopix.com

 

منبع اصلی: http://www.wfs.org/Dec-janfiles/Tibs.htm
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد