X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386

آموزش مدیریت استراتژیک- قسمت پنجم

محیط عملیاتی

محیط عملیاتی سطح یاز محیط بیرون سازمان است که شامل مولفه های خاص و صریح برای مدیریت سازمان می باشد. مولفه ای اصلی این سطح عبارتند از: مشتری، عوامل رقابتی، نیروی کار، تامین کنندگان و عوامل بین المللی.

 

محیط درونی

محیط درونی عبارت است از سطحی از محیط سازمان که در داخل سازمان بوده و معمولا مفاهیمی خاص و صریح از مدیریت سازمان ارائه می دهد. این مفاهیم می تواند شامل منابع مالی، ساختار سازمانی، قابلیت های سازمانی، سیستم ها و روش ها باشد.

 

محیط های کسب وکار رقابتی و پیدایش بنگاههای دیجیتالی(Digital Firms)

چهار تغییر عمده و قدرتمند جهانی باعث تغییر محیط کسب وکار گردیده است:

1-    پیدایش اقتصاد جهانی

2-    دگرگونی موسسات تجاری

3-    پیدایش بنگاههای دیجیتالی

4-    دگرگونی اقتصاد صنعتی

 

موفقیت بنگاه ها امروز و آینده به توانایی آنها برای عمل کردن در سطح جهان بستگی دارد. جهانی شدن و IT هم چنین تهدید های تازه ای برای بنگاه های کسب کار داخلی به بار می آورند. برا ی این که بنگا ه ها در بازارهای بین المللی شرکای رقابت آمیز می باشند به سیستم های اطلاعاتی و ارتباطات قدرتمندی نیاز دارند.

 

اقتصادهای صنعتی د رحال تبدیل شدن به اقتصادهای خدمات دانایی و اطلاعات هستند در حالی که تولیدات صنعتی به کشورهایی منتقل شده اند که دستمزدها د رآن جا پایین است.  در یک اقتصاد مبتنی بر دانایی اجزای کلیدی تولید ثروت هستند.

 

بنگاه های کسب وکار سنتی یک چیدمان سلسله مراتبی، متمرکز، ساخت یافته شامل متخصصانی بود که به طور نمونه بر  مجموعه ی ثابتی از رویه های عملیاتی استاندارد تکیه داشت تا یک کالا یا خدمت تولید شده ی انبوه را تولید دهد. سبک جدید بنگاه های کسب وکار، چیدمان مسطح، غیر متمرکز، انعطاف پذیر و متشکل از نیروهای همه فن حریف است که برای تحویل کالا و خدمات سفارشی برای بازارها یا مشتریان ویژه مناسبند.

 

استفاده گسترده از IT در بنگاههای کسب و کار از اواسط دهه ی 1990 همگام با طراحی دوباره سازمان شرایط پیدایش پدیده ای تازه د رجامعه ی صنعتی به نام بنگاه های دیجیتالی را ایجاد کرد.

 

تعریف بنگاه های دیجیتالی: یک بنگاه دیجیتالی بنگاهی است که در آن تقریبا همه ی مناسبات کاری سازمان با مشتریان، عرضه کنندگان و کارکنان به صورت دیجیتالی و با واسطه ی آن انجام می شود. وجه تمایز بنگاه های دیجیتالی با بنگا ه های سنتی اتکای تقریبا کامل آن ها به مجموعه ای از فناوری اطلاعات برای سازماندهی و مدیریت است. برای مدیریت بنگا ه های دیجیتالی، IT تنها یک توانمند ساز نیست بلکه شامل هسته های اصلی کسب وکار و ابزار اولیه ومدیریت است.

 

محیط های کسب وکار در حال تغییر

جهانی شدن:

-   مدیریت و کنترل در یک بازار جهانی

-   راقبت در بازارهای دنیا

-   گروه های کاری جهانی

-   سیستم های تحویل جهانی

و ........

 

 

دگرگونی بنگا ه های نوآور:

-   مسطح کردن

-   تمرکززدایی

-   انعطاف پذیری

-   استقلال محلی

-   هزینه های پایین مبادله وهماهنگی

-   واگذاری اختیارات

-   کار مشارکتی و کار گروهی

و ........

دگرگونی اقتصاد های صنعتی:

-   اقتصاد مبتنی بر دانایی و اطلاعات

-   کالا و خدمات جدید

-   دانایی یک دارایی محوربهره ور و استرتژیک

-   رقابت مبتنی بر زمان

-   عمر کوتاه محصول

-   محیط پرتلاطم

و .......

پیدایش بنگاه های دیجیتالی:

-  مناسبات دیجیتال با مشتریان و عرضه کنندگان

-  انجام فرآیندهای اصلی کسب وکار از طریق شبکه های دیجیتالی

-   مدیریت دیجیتالی دارائی های کلیدی شرکت

-   درک و پاسخگویی سریع به تغییرات محیطی

و........

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد