X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1386

آشنایی با کسب و کار سیار (Mobile Business)- (۲)

شناسایی محل کاربر(٤)

      همانطور که گفته شد تکنولوژی های تشخیص محل کاربر (Location Identifying Technologies) به افراد و شرکت ها اجازه می دهد تا موقعیت مکانی کاربر خود را شناسایی کنند و خدمات خود را بر پایه موقعیت کاربر به وی عرضه دارند.این گونه خدمات می تواند در اصلاح  بازاریابی بی سیم ، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)(٥)  و در رابطه های تجاری  B٢E (٦) و B٢C بسیار موثر باشد.به عنوان مثال اگر تاجری بداند که مشتری اش در نزدیکی یکی از شعب یا فروشگاه های آن قرار دارد می تواند با ارسال اطلاعیه هایی وی را از برنامه ها و حراجی های فروشگاه با خبر سازد و یا صرفا با ارسال تبلیغات ،  وی را از وجود چنین فروشگاهی آگاه سازد. شرکت ها و خدمات دهندگان موبایل در استفاده از تکنولوژی های تعیین موقعیت کاربر با مشکلاتی نیز رو برو هستند که از آن جمله می توان به محدودیت پهنای باند ، سرعت ارتباطات و خطا ها ی تغییر مسیر سیگنال ها در اثر وجود اجسام حجیمی چون برج ها و ساختمان های بلند و ... اشاره کرد.با توجه به این محدودیت ها و همچنین میزان دقت مورد نیاز در موقعیت یابی ، شرکت ها از تکنولوژی های مختلف تشخیص موقعیت استفاده می کنند که برخی از معمول ترین آنها بهمراه میزان دقت و صحتشان در جدول زیر آمده است:

 

تکنولوژی

معادل فارسی

میزان دقت

Cell Of Origin (COO)

سلول مبدا

کمترین دقت.کاربر ممکن است است در هر جایی از محدوده دکل باشد.

Angle Of Arrival (AOA)

زاویه دریافت

نسبتا دقیق.کاربر در لبه تماس دو سلول قرار دارد.بیشتر در مناطق روستایی که دکل های کمی در آن نسب است مورد استفاده قرار می گیرد.

Time Difference Of Arrival (TDOA)

اختلاف زمانی دریافت

دقیق.مکان کاربر با استفاده از فاصله اش از سه نقطه محاسبه می شود.بیشتر در مکانهایی کاربرد دارد که دکل ها به یکدیگر بسیار نزدیکند.

Enhanced Observed Time Difference (EOTD)

اختلاف زمانی مشاهده پیشرفته

دقیق.مکان کاربر با محاسبه فاصله کاربر از سه نقطه محاسبه می شود.

Location Pattern Matching

تطابق الگوی مکانی

دقیق.مکان کاربر از طریق تحلیل تداخل چند مسیر در منطقه داده شده محاسبه می شود

Global Positioning System (GPS)

سیستم موقعیت یابی سراسری (جهانی)

بسیار دقیق.مکان کاربر در هر نقطه از کره زمین با استفاده از ماهواره ها تعیین می شود.در فضا های بسته کاربرد زیادی ندارد.

 

بازاریابی بی سیم (٧) و تبلیغات:

      اینترنت و ارتباطات بی سیم ابزارهایی جدید در توسعه روشهای بازاریابی در اختیار بازاریابان قرار داده است.ارتباطات سیار بطور خاص به افراد ، سازمان ها و شرکت های تجاری این امکان را می دهد تا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنند و با ارسال محتوای مناسب و بهنگام آنها را مورد هدف قرار دهند.بازاریابی الکترونیک (E-Marketing) و بازاریابی سیار (M-Marketing)در کنار ابزار ها و تکنیک های بازاریابی سنتی تشکیل یک استراتژی موثر تبلیغاتی و در نتیجه جذب مشتری های جدید و ترغیب آنها به بازگشت و خرید مکرر از فروشگاه را می دهند.نکته ای که باید در مورد بازاریابی سیار مورد توجه قرار گیرد اینست که پیام های تبلیغاتی باید با اجازه خود کاربر برای وی فرستاده شود.این کار علاوه بر حفظ حریم شخصی کاربران ، درصد موفقیت را نیز افزایش می دهد.

     موفقیت در پیاده سازی یک سیستم تبلیغات بی سیم نیازمند همکاری کامل فراهم کننده محتوا (Content Provider) ، آگهی دهنده (Advertiser) و پیام رسان (Carrier) است.در یک چنین سیستمی است که پیام های تبلیغاتی مناسب در زمان درست و در مکان درست به کاربر خواهد رسید.ارسال کوپن های الکترونیک تخفیف یک رستوران در حوالی ظهر و به کاربری که در نزدیکی آن رستوران قرار دارد نمونه مناسبی از پیاده سازی درست یک سیستم بازاریابی بی سیم است.

     مشکلاتی نیز وجود دارد که روند گسترش تبلیغات بی سیم را کند می کند.از جمله مهمترین این موانع می توان به امنیت پایین شبکه های بی سیم ، محدودیت های مربوط به فناوری و وجود نقاط کور در شبکه های تلفن همراه سلولی (Cellular) اشاره کرد..مجموعه این موانع و مشکلات و بخصوص محدودیت های تکنولوژیک باعث شده سرویس های پیام کوتاه (SMS) علی رغم محدودیت در طول پیام ، خلاقیت و تعامل با کاربر (Interactivity) و تنها به دلیل مزیت سرعت بار گزاری و سازگاری با اکثر دستگاه ها و فناوری ها دارای بیشترین کاربرد باشند.

 

پرداخت بی سیم:

     امنیت مهمترین دغدغه فراهم کنندگان خدمات پرداخت بی سیم است.شرکت های فراهم کننده خدمات M-Payment (پرداخت هایی که از طریق دستگاه های بی سیم انجام می شود.) باید مبادلات خود را از دو جهت امنیت (Security) و اعتبار (Validity) تضمین نمایند.نبود استاندارد های ثابت در زمینه سازگاری دستگاه ها و نرم افزار ها از دیگر مشکلات فراروی این خدمات بشمار می رود.در حال حاضر ریزپرداخت ها (٨) محبوب ترین نوع پرداخت های سیار بحساب می آیند که همین امر سبب بروز مشکلاتی شده است.از یک سو بانکها و موسسات اعتباری این نوع مبادلات را سودمند نمی بینند و به ندرت به آن علاقه نشان می دهند و از سوی دیگر اپراتور های تلفن همراه که مناسب ترین گزینه برای ارائه این خدمات هستند نیز ریسک ورود به این عرصه رانمی پذیرند.علاوه بر این کاربران نیز برای انجام کارها و مبادلات بانکی به این شرکت ها اعتماد کامل ندارند.

 

خلاصه و نتیجه گیری:

     کسب و کار سیار با وجود اینکه که هنوز در گام های ابتدایی مسیر قرار دارد نوید بخش رشدی چشمگیر در آینده است.از این روست که همه روزه شاهد ارائه مقالات ، تحقیقات و برگزاری کنفرانس ها و همایش هایی در خصوص بررسی جوانب ناشناخته کسب و کار و تجارت سیار هستیم.از آنجا که این نوع کسب و کار نیازمند یک زیر ساخت بسیار قوی مخابراتی-ارتباطی است در بسیاری از مناطق و کشورهای جهان از جمله ایران که دارای زیر ساخت مخابراتی ضعیف و سیستم بانکداری سنتی هستند کمتر شناخته شده است و حتی در محافل علمی و آکادمیک نیز چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.امید است این مقاله به عنوان مقدمه ای بسیار کوتاه و ناقص بر کسب و کار سیار باعث جلب توجه بیشتر اساتید ، متخصصان و محافل آکادمیک ایران به این پدیده نسبتا جدید باشد و حداقل در این زمینه شاهد کاهش شکاف شدید میان کشورمان و کشورهای پیشرفته و صنعتی باشیم.

 

مراجعی برای مطالعه بیشتر:

 

١.H.Deitel,P.Deitel,A.Goldberg(٢٠٠٤)Internet & WWW How to Program,Chapter٣٨:e-business and e-commerce

٢. On the Potential Use of Mobile Positioning Technologies in Indoor Environments(٢٠٠٢)

٣.www.mbusiness٢٠٠٣.com

٤.www.mbusiness٢٠٠٤.com

 

 

پاورقی:

١. Kalakota, R. and Robinson, M. (٢٠٠١) mBusiness: The Race to Mobility, McGraw-Hill Publishing Company, New York.

٢. Business to Business

٣. Business to Customer

٤. Identifying User Location

٥. Customer Relationship Management

٦. Business to Employee

٧. Wireless Marketing

٨.ریز پرداخت ها یا Micro Payment ها نوعی از پرداخت الکترونیک هستند که بیشتر برای نقل و انتقال مکرر وجوه کم و به دلیل کاهش کارمزد بانکی مورد استفاده قرار می گیرند.شیوه عمل آن نیز به این گونه است که مجموع  این وجوه کم در بازه های زمانی خاص و یا زمانی که به حد نصاب خاصی رسید از کاربر دریافت می شود.از نمونه های ساده این نوع پرداخت می توان به قبض های تلفن اشاره کرد.

 

 

نظرات (1)
طراحی وب سایت - طراحی وب
پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:35 ق.ظ
با عرض سلام

وبلاگ خوبی دارد

خواستار تبادل لینک

موضوع سایت : طراحی وب سایت - طراحی وب

لینک : http://www.webrah.ir

امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد