آموزش مدیریت پروژه های IT- قسمت اول

پروژه چیست؟

-         از فعالیت ها است که برای دستیابی به منظور یا هدفی خاص انجام می گیرد. پروژه ها شامل فعالیت هایی هستند که باید در تاریخ معین با هزینه های معین و کیفیتی تعیین شده انجام شوند.

-    هر قسمت از کاری که در سازمان انجام می گیرد را یمتوان یک پروژه دانست به شرطی که مشخصات زیر را داشته باشد: 1- افق زمانی مشخص

    2- مجموع خوب و تعریف شده و واضح از ستاده ها

    3- مجموعه ای از منابع

    4- دلیلی برای وجود آن کار

    5- ساختار سازمانی که نشان دهنده نقش ها و مسئولیت های خاص است.

      - پروژه مسئله ای است که د رجریان حل قرار گرفته باشد.

      - یک ساختار موقتی که برای مدیریت تحویل یک یا چند محصول در یک دوره زمانی مشخص و با یک سطح کیفی مورد توافق تشکیل می شود. هدف پروژه تحویل محصول یا خدمتی منحصر به فرد است.

 

انواع پروژه:

1-      پروژه مطالعاتی

2-      پروژه خدماتی

3-      پروژه اجرایی

 

ارکان پروژه

کارفرما: کارفرما در حقیقت مالکو صاحب اصلی پروژه محسوب می شود.

مشاور: مشاور بازوی فنی کارفرما است.

پیمانکار: اجراکننده پروژه می باشد.

 

مزایده: عملی برای فروش عمده کالا ی مورد نظر به بالاترین قیمت ممکن می باشد.

مناقصه: عملی برای انتخاب پیمانکار یا خرید خدمات با پایین ترین قیمت ممکن است.

 

مراحل انجام پروژه:

1-      مطالعات مرحله یکم- مطالعات توجیهی

2-      مطالعات مرحله دوم- طرح تفضیلی

3-      اجرا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد