X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1386

هیچ نظام مراقبت بهداشتی همچون جزیره ای تنها نیست-قسمت اول

چند سال پیش یکی از کارکنان مایکروسافت را به خاطر سکته قلبی مختصر مادرش، به نزد خانواده در ایالتی دیگر فراخواندند. پس از بهبودی مادر، آن کارمند تصمیم گرفت تا وی را با خود به شمال غرب بیاورد و نگهداری کند. مادر بسیار بهتر شده بود ولی دیگر هرگز به حال نخست برنگشت و هر از گاهی می بایست در بیمارستان بستری شود.

رخدادهای دو سال آخر زندگی مادر و آن چه بر او گذشت، نشانگر چگونگی وضعیت مراقبت های بهداشتی در مانی در ایالت متحده است. رسیدگی به این خانم در همه زمینه ها، از جمله چند گونه در مان تازه در سه بیمارستان مختلف توسط ده- دوازده پزشک در دو ایالت جداگانه، خیلی خوب بود. با کاهش توان بدنی این مادر، خانواده متوسط او توانستند که امکانات مناسب بیشتری برای وی فراهم سازند. سازمان مراقبت های بهداشتی و نیز بیمه شخصی خانم، بخش عمده هزینه ها را می  پرداخت و خانواده هم سهمی را ادا می کردند. پزشکان و پرستاران فراوانی که با این بیمار سر و کار داشتند، همگی خبره و مهربان بودند. احترام این زن تا فرارسیدن مرگ در خواب به خوبی رعایت گردید.

با این همه، نظام را باید بسیار نارسا ارزیابی کرد؛ هنگامی که این خانم بیمارستان را در شهر خود ترک کرد تا به شهر فرزندش در شمال غرب کشور منتقل شود، به دلیل قطع ارتباط وی و پزشک معالج، مقدار داروی مصرفی را به هنگام پایین نیاورد. مصرف بیش از اندازه دارو، سبب شد تا بیمار را در سیدن به مقصد بی درنگ به بیمارستان ببرند. به دلیل همراه نبودن پرونده و پیشینه درمانی، در بیمارستان تازه هم ناچار چندین آزمایش و عکس برداری پرهزینه انجام گرفت. یک سال بعد هم به هنگام درمان در یک بیمارستان دیگر، همین مسئله رخ داد و هزینه سه هفته اقامت این بانو در بیمارستان که هیچ گونه جراحی و یا درمان ویژه ای هم نداشت به 25000 دلار رسید.

پزشک ترخیص کننده خانم از بیمارستان وی را به اشتباه به جای بیمار دیگری گرفت و با تلفن به بیمارستان خبر داد که اقامت اخیر این خانم استفاده غیر مجاز از نظام درمانی بوده است. این جریان درست یک هفته پیش از فوت مادر کارمند ما به وقوع پیوست.

به رغم این که خانواده مورد نظر در گزینش برنامه های بیمه و نیز روشن کردن دوره های بستری شدن مادر، از خدمات وکیل کاردانی استفاده می کردند، همکار ما و همسرش ناچار شدند تا بارها به سازمان های گوناگون رفت و آمد کنند یا ساعت ها وقت خود را با تلفن کردن به ایشان هدر دهند. حل این رخداد یک سال به درازا کشید تا آن ها توانستند آخرین بیمارستان را از صدور صورتحساب و اخطارهای پیاپی در خصوص خدماتی که بهای آن کامل پرداخت شده بود، بازدارند.

چون در این قضیه شماری از بیمارستان ها، پزشکان، درمان گاه ها ، داروخانه ها، مراکز مراقبت های بهداشتی و پاره ای دیگر از سازمان های خصوصی درگیر بودند، حجم کارهای کاغذی باورنکردنی بالا رفت.به گفته کارمند ما در دوران نگهداری از مادر، هر ماه جندین سانتی متر کاغذ دریافت می کردیم. اداره کردن این گونه کاغذ ها خود به یک خبرگی و دقت ویژه ای نیاز دارد. فرم های سازمان مراقبت های بهداشتی چنین اند: اگر صورتحساب ها را مستقیم به سازمان خواهید فرستاد، فرم آبی را پست کنید. اگر از طریق سازمان باید به بخش خصوصی برود، فرم زرد رنگ اگر در فرم اشتباهی وجود دارد، فرم سرخ رنگ . چنان چه هیچ اشکالی وجود ندارد، فرم سبز را تکمیل و ارسال دارید تا چک شما فرستاده شود.

حال به شمار لشکری بیاندیشید که بایستی این همه کاغذ را بررسی و دوباره اقدا م نمایند. در برابر هر پزشک و یا پرستاری که به بیمار یاد شده خدماتی داده اند، یک گروه صورتحساب نویس، پیگیر، و حسابداری، قرار دارند. خوب که بنگریم، همانند لشکرکشی های دوران کهن می باشد و تدارک کار از خود حمله دشوارتر است. بسیاری از کارشناسان خبره، هزینه کارهای کاغذی نظام بهداشتی ایالت متحده را 20 تا 30 درصد بودجه تریلیون دلاری کشور تخمین می زنند. این هزینه در بیمارستان ها بین 40 تا 50 دصد است. هر هفته بستری شدن در بیمارستان ، دست کم یکصد برگ کاغذ و سند تولید می کند. سالانه 13 درصد از یک تا دومیلیارد دلار صورتحسابی که بیمارستان ها صادر می کنند، به علت اشتباه حساب برگشت داده می شود.

پیچیدگی ها و کارهای کاغذی در  کنار کوشش برای بالابردن کیفیت در صنعت مراقبت های بهداشتی-درمانی ، باز هم بالاتر می رود. پزشکان طرف قرارداد بیمه ها آن چنان د رمیان کاغذهای دریافتی ارسالی غرق می شوند که نگرانند مبادا این کارها ایشان را از وظیفه اصلی رسیدگی به بیمار بازدارد.

بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی، اینک نیاز به نظام آسان تر و کارآمدتری را سخت احساس می کنند. نظام بهداشتی درمانی تنها 2 تا 3 درصد از درآمد خودرا در زمینه فناوری اطلاعات خرج می کند آمار صنعت بانکداری، 15 درصد را نشان می دهد. نظام بهداشتی درمانی در بهره گیری از فناوری پیشتاز می باشد. ولی پیشرفت تنها در زمینه تشخیص بیماری ها وپژوهش های علمی است در خصوص جریان روند اطلاعات، بسیار کم سرمایه گذاری می شود.

در ایالات متحده هم اکنون وضعیت برا ی روی آوردن به فناوری اطلاعات در بخش پزشکی هم فراهم شده است؛ دولت قانونی گذرانده است که چگونگی جابه جایی داده ای مالی و اداری از جمله سابقه پزشکی رایانه ای افراد- را استاندارد و یکسان خواهد نمود. چندین سازمان بر روی استاندارد کردن و تبادل اطلاعات پزشکی در سراسر کشور کار می کنند. گروه کاربران خدمات بهداشتی- درمانی مایکروسافتMS-HUG(Microsoft Healthcare Users Group) یکی از ساده ترین نظام ها و ابزار کاربردی را با کمک ویندوز معمولی و شبکه اینترنت عرضه خواهد کرد.

اداره کردن بهتر اطلاعات در سازمان های پزشکی در آینده از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. پار ای از سازمان ها می بینند که بیماران نمی توانند بیش از این در انتظار بمانند و صمیمانه رهبری گروه ها را به دست گرفته اند.آن ها دریافته اند که برپا ساختن یک نظام عصبی دیجیتالی در همه زمینه های بهداشتی درمانی: فوریتهای پزشکی، پیگیری وضع بیماران د ربیمارستان و خانه، و آزمایش ها و تجزیه و تحلیل های دراز مدت و مانند این ها، بسیار کارساز و ضروری است.

نظرات (1)
مهدی شادکام
سه‌شنبه 12 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:43 ق.ظ
از اینکه به بلاگ من سر زدید متشکرم
امیدوارم همیشه موفق باشید
امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد