X
تبلیغات
نماشا
رایتل
دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1386

آموزش مدیریت استراتژیک: قسمت سوم

الگوی جدید سازمان دهی

دستورالعمل سازمان های حرفه ای در اواخر دهه ی 80 و اوایل دهه ی 90 و تا حال خاضر به صورت روز افزونی به محور واقعیت های زندگی سازمانی شکل گرفته است . سلسله مراتب ها به جای افزایش بهره وری یا کیفیت بهتر محصولات و خدمات موجب افزایش هزینه ها می شود و شمار زیادی از مدیران میانی و رده پایین عامل افزایش هزینه ها هستند.

تاثیر اجتناب ناپذیر فناوری اطلاعات در الگوی جدید سازمانی قابل توجه است . این فناوری مدیران را قادر می سازد که بیش از هر زمان دیگر به گونه ای موثر ارتباط برقرار کنند.

 

الگو های جدید سازمان دهی

الگوهای جدید سازمانی یک شبه به وجود نیامده اند بلکه حاصل یک سلسله مطالعات وبررسی دانشمندان مختلف در این زمینه بوده است.

1- الگوی سازمانی برنز و استالکر  سازمان های ارگانیک :

                                                                             الف) تاکید بر شبکه

                                                                             ب) آرمان و ارزش های مشترک

                                                                             ج) کار تیمی

 

- سازمان های برگ شبدری

3- سازمان های فدرال

فدرالیسم عبارت است از گرو ههای مستقل گه تحت یک پرچم واحد به هم می پیوندند و دارای برخی جنبه های هویتی مشترک است. فدرالیسم به دنبال بزرگ شدن از طریق کوچک نگه داشتن است.

 

ویژگی های سازمان های جدید

1-    سازمان های نو انعطاف پذیر هستند.

2-    سازمان های نو سلسله مراتب ندارد.

3-    سازمان ها ی نو متکی بر مشارکت هستند.

4-    اساس سازمان های نو پیرامون شبکه شکل می گیرند.

5-    سازمان های نو خلاق و کارآفرین هستند.

6-    موتور محرکه ی سازمان های نو اهداف سازمان است.

7-    سازمان های نو از IT به عنوان منبع کلید استفاده می کنند.

 

مقایسه تطبیقی مدیران

              نوع مدیران        

 

نگرش به   

 

مدیران گذشته نگر

مدیران حال نگر

مدیران آینده نگر

مدیران آینده ساز

سازمان

زندان

محل معاش

کاخ آرزوها

خانه نشاط و زندگی

نیروی انسانی

هزینه

بدهی

دارایی

سرمایه

سبک مدیریت

مطلق استبدادی

اقتضایی

استراتژیک

مشارکتی

محورکار

بخشنامه سالاری

کارمند سالاری

تیم سالاری

کارآفرین سالاری

تعامل با محیط

تسلیم

ابزار : QC

تطبیق

ابزار : TQM

تحول

ابزار: بهبود سازمانیOD

تغییر و تحول

ابزار : IT+OD

کانون توجه

بالادست در سازمان

(برای حفظ خود)

فرودست در سازمان

(برای حفظ خود در سازمان)

رقیب در بازار

(برای پیشی گرفتن از رقیب و نابود کردن آن)

مشتری

( در هر جایی برای کسب رضایت وی)

 

تغییرات در عصر IT

در به وجود آووردن سازمان ها ی جدید منبعی که بزرگ ترین نقش را به عهده دارد فناوری اطلاعات است. پژوهشی که کالج مدیریت هنلی در مورد بیش از 200 مدیر عالی رتبه انجام داده است گویای این واقعیت است که مدیران سطح بالا اغلب نسبت به اهمیت استراتژیک IT در سازمان هایشان در ک درستی ندارند.

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد