دسترسی آسان به دنیای اطلاعات

استفاده از دنیای اینترنت به یکی از نیازهای روزمره و اصلی ما تبدیل شده. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید چطور این اطلاعات به دست شما می رسد؟ web اینترنت را به مفهوم واقعی متحول کرده است. در گذشته ای نه چندان دور ، کاربران اینترنت برای یافتن اطلاعات و استفاده از آن با دشواری های فراوانی مواجه بودند. در بسیاری از موارد کاربر حتی با دانستن آن که اطلاعات در کجا قرار دارد ، نمی توانست از آنها استفاده کند. به همین دلیل با ابداع web در 1989 روشهای دستیابی به اطلاعات ساده شد و رشد اینترنت نیز به طور چشمگیری افزایش یافت. افزودن Java Appletc به صفحات HTML باعث شد تا تبادل اطلاعات مابین کاربر و سرویس دهنده در اینترنت بهتر و ساده تر شود و web را به محیطی جذاب و دست داشتنی بدل نماید.
web هر روز در حال تغییر است زیرا سکویی که برروی آن قرار گرفته هر روز متحول می شود و هر روز منابع جدید فراوانی به آن اضافه می شود.

بیشترین اطلاعات مربوط به چیست؟

هر مجموعه اطلاعاتی که به طور معمول به شکل صفحات
web در دسترس هستند با یک آدرس ویژه قابل دستیابی است و هر روز به تعداد این آدرس ها افزوده می شود.
بیشترین منبع اطلاعات در اینترنت و بخصوص در
web را دانشگاه های جهان تشکیل می دهند و گروه دیگر محققین هستند که با جمع آوری اطلاعات فراوان در همه زمینه ها و ارائه آن در اینترنت به ارتقاء دانش بشری کمک شایانی می کنند و گروه بعدی را هم بخش های تجاری تشکیل می دهند.

ارتباط با کامپیوتر اصلی

web کلیدی قوی برای اجرای برنامه های کاربردی است. درست مشابه یک سیستم عامل در کامپیوترهای شخصی با این تفاوت که در web می توان یک برنامه را برای استفاده چندین کاربرد به صورت همزمان به اشتراک گذاشت. برنامه ها عموما به صورت فایل های HTML که در زبان web نیز گفته می شود هستند. یک فایل HTML در واقع صفحه web را به وجود می آورد.
کامپیوترهایی که فایل
HTML در روی آن قرار دارند server نامیده می شوند. بنابر این وقتی صحبت از یک سایت web می شود ، اشاره به کامپیوتر یا مجموعه کامپیوترهایی است که با برقراری ارتباط با آنها می توانیم از فایل های HTML موجود در آنها استفاده کنیم.

راحتی کار با امکانات جدید

آدرس دهی که در گذشته به کار گرفته می شد بسیار پیچیده بوده و استفاده از آن مستلزم داشتن دانش فراوانی درباره کامپیوتر بود. شاید به همین دلیل هم تا اوایل دهه 90 اینترنت عموما توسط متخصصان کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفت اما با ابداع
web توسط دو دانشمند جوان در موسسه ای در سرن سوئیس روشهای گذشته اگر چه منسوخ نشدند اما دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هر شرکت ، ارگان یا شخص ، مشخصی با تناسب نوع فعالیت یا نام شرکت و محدوده عملکرد نامی برای استفاده از آدرس
web خودش انتخاب می کند. از طرف دیگر هر آدرس web بیانگر حضور یک شخص یا گروه ، موسسه و... در اینترنت است که برای سهولت دسته بندی آنها بهتر است از مفهوم Domain استفاده شود. برای آن که در انتخاب آدرس webآشفتگی به وجود نیاید ، موسسه ای به نام internic متولی ثبت ارائه آنها شده است.
طراحان سیستم می توانند تصمیم بگیرند که کدام فایل در هنگام مراجعه به آدرس های واقع برروی این
Server به عنوان اولین فایل توسط مرورگر باشند. به عنوان مثال طراح تصمیم می گیرد که اولین فایلی که توسط مرورگر به صورت اتوماتیک یافت شده و متغییر می شود main.html باشد ، به این ترتیب مراجعه کننده به آدرس دیگر لازم نیست نام فایل را بنویسد بلکه کافی است آدرس را ذکر کند تا سیستم به صورت اتوماتیک فایل اصلی را یافته و تغییر کند. در ابتدای آدرس ها ممکن است عبارت //: http توجه شما را به خود جلب کند.
این عبارت به معنای نوع پروتکل یا قراردادی است که انتقال اطلاعات را در شبکه انجام می دهد. نوشتن این عبارت در ابتدای هر آدرس به مرورگر می گوید که می خواهید از امکانات یک
web server استفاده کرده و به یک آدرس web دسترسی پیدا کنید. هر چند در مرورگرهای جدید نیازی به نوشتن این عبارت نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد