جامعه اطلاعاتی2 (تعریف)


به طور تحلیلی پنج تعریف از جامعه اطلاعاتی قابل تشخیص است.این تعاریف عبارتند از:فناورانه، اقتصادی، شغلی، فضایی، فرهنگی
فناورانه:
عمومی ترین تعریف از جامعهءاطلاعاتی، بر نو آوری چشمگیر فناوری تأکید می کند. تصور کلیدی این است که موفقیت علمی در پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات، کاربرد فناوری های اطلاعاتی را تقریباً به تمام گوشه و کنار جامعه گسترش داده است. در این تعریف کاهش شگفت آور قیمت کامپیوتر، افزایش عظیم قدرت آن ها و غلبه کاربرد آنها در هر کجا مورد توجه است.
شکل های پیچیده تر این جادهء فناورانهءمنتهی به جامعهء اطلاعاتی، تا حدی به یکپارچگی و در کنار هم قرار گرفتن حوزهء مخابرات و کامپیوتر توجه می کنند.شبکهء اطلاعات در هر کجا که نیاز به اطلاعات باشد آن را در اختیار می گذارد. این، البته فرایندی تکاملی است اما با تقویت ) I.S.D.Nشبکهء خدمات یکپارچهء رقمی) عناصر بنیادی نوعی جامعهء اطلاعاتی در اختیار ما قرار می گیرد.
I.S.D.N
زیر ساخت پشتیبان جامعهء اطلاعاتی را تأمین خواهد کرد.
بدون شک، این تعریف فناورانه از جامعهء اطلاعاتی است. خواه این تعریفی باشد با این پیش بینی که جامعهء اطلاعاتی حاصل تأثیر چشمگیر نوآوری های فناورانه است یا آن را هم چون نتیجهء افزایش نظام های I.S.D.N تلقی کند، هر دو فناوری را ویژگی ممتاز اصلی در نظام جدید می دانند.
اقتصادی:
در اویل دههء 60، پیتر درا کر اعلام کرد: همچنان که از اقتصادی مبتنی بر کالا به اقتصاد دانش حرکت کرده ایم، دانش پایه و اساس اقتصاد مدرن شده است.
امروزه این بحثی رایج است که ما در جامعه ای متحول به سر می بریم با این ویژگی متمایز که دانش و سازمان، تولید کنندگان عمدهء ثروت هستند.
مارک یورات گزارشی نه جلدی از پیدایش اقتصاد اطلاعاتی ارائه داده است.
مک لاپ تعاریف گسترده ای از تولید دانش عنوان کرده که این تعاریف شامل آن صنایعی که با این اطلاعات مرتبطند، می باشد.
شغلی:
هنگامی که کار اطلاعاتی در میان حرفه ها تفوق یافت، ما به جامعهء اطلاعاتی دست یافته ایم. یعنی هنگامی که کارمندان، معلمان، حقوق دانان و نمایشگران از حیث عددی بر معدنچیان، فلزکاران وکارگران تفوق یابند جامعهء اطلاعاتی فرا رسیده است.
فضایی:
در این مفهوم نقش اصلی بر رروی شبکه های اطلاعاتی است که مکان هارا به هم متصل می کنند وتأثیرات چشمگیری بر برنامه ریزی های زمانی و مکانی دارد.
«
جان گودار» چهار عنصر مرتبط به هم را درگذار به جامعهء اطلاعاتی شناسایی می کند:
1
ـ اطلاعات در مقام « منبع کلیدی استراتژیک» در حال تصاحب موقعیتی مرکزی است که سازمان اقتصاد جهان به آن وابسته است و در نهایت موجب گسترش سریع حرفه های اطلاعاتی می شود.
2
ـ فناوری های کامپیوتر یو ارتباطی زیر ساختی را ایجاد کرده اند که قادر است اطلاعات را پردازش و توزیع کنند. این فناورری ها این امکان را به وجود آورده اند که اطلاعات به مقیاسی بی سابقه از نظر تاریخی مدیریت شود. یعنی تسهیل تجاری فوری وآنی و نظارت بر امور اقتصادی، اجتماعی وسیاسی در سطح جهان
3
ـبا استفاده از رشد سریع و استثنایی بخش اطلاعاتی قابل دادو ستد رشد خدماتی مانند رسانه های جدید و پایکاه های پیوسته بزرگ تر می شود.
4
ـ رشد اطلاعاتی شدن اقتصاد، یکپارچگی اقتصاد های ملی ومحلی را تسهیل می کند.
چرخش اطلاع در بزرگراه های اطلاعاتی صورت می گیرد و هیچکس قادر نیست تعیین کند چه مقدار اطلاعات و با چه سرعتی باید در این راه ها جریان پیدا کند تا جامعه ای اطلاعاتی را بسازند.
فرهنگی:
ما در جامعه ای انباشته از رسانه زندگی می کنیمو فرهنگ معاصر به شکلی چشمگیر بیش از فرهنگ های قبل از خود انباشتگی سنگینی از اطلاعات دارد.ما در محیطی اشباع شده از رسانه ها زندگی می کنیم که نشانهء آن است که زندگی اساساً دربارهء نماد سازی، درباره ء مبادله و دریافت پیام هایی درباره ء خود و دیگران است. در تأیید این انفجار رسانه هاست که بسیاری از نویسندگان می پندارند که ما وارد جامعهء اطلاعاتی شده ایم.
منبع: نظریه های جامعهء اطلاعاتی
نویسنده: فرانک وبستر
ترجمه: مهدی داودی
چکیده ء کتاب جامعه اطلاعاتی


گرد آورنده: محیا برکت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد