تاریخچه پاور پوینت شرکت مایکروسافت پاور پوینت یک برنامه کامپیوتر

پاور پوینت یک برنامه کامپیوتری و بخشی از مایکروسافت آفیس است و از آن در تهیه و نمایش اسلاید در مانیتور و یا پرده نمایش استفاده می‌شود.

پاور پوینت برای نخستین بار در سال  1987  توسط شرکت «فورتات» در سانی ویل کالیفرنیا با نام Presenterجهت ویندوز  2  طراحی شد. مایکروسافت توانست شرکت فورتات را در سال  1998  خریداری و امتیاز آن را ازآن خود کند. در همان سال آلدوس شرکت دیگر سازنده نرم ‌افزارهای گرافیکی مستقر در کالیفرنیا Presentation 1.0  نرم ‌افزار طراحی اسلاید مخصوص کامپیوترهای مکینتاش را به بازار فرستاد. هاروارد گرافیکس، ای بی ام فری لنس و پلیگانس از دیگر رقبای مایکروسافت بودند.

در ماه می  1988  مایکروسافت نام نرم ‌افزار را به پاور پوینت نسخه  2  تغییر داد و سپس دو سال بعد در می  1990  اولین تولید پاور پوینت برای ویندوز  3  و در فوریه  1994  نسخه  7  را آماده تولید کرد. در این زمان مایکروسافت در تلاش برای بازاریابی نرم ‌افزار خود با نام آفیس برنامه پاور پوینت را هم در آن گنجانید. در سال  1997  نسخه  97  و سرانجام در ماه جون سال  1999  آفیس  2000  توسط مایکروسافت به خریداران عرضه شد. پاور پوینت در آفیس  2000  و اکس پی هم قرار دارد و از نرم ‌افزارهای محبوب مردم و مراکز کسب و کار است .

روش قدیمی نشان دادن اسلاید، نشان دادن دست نوشته ‌ها و عکسهای غیر متحرکی بود که به ترتیب با دست و با استفاده از پروژکتور Overhead  تعویض می‌شدند. نمایش اسلاید در گردهمایی، سخنرانی و سمینارها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. قدرت پاورپوینت در جلب توجه شرکت کنندگان و شنوندگان به موضوع سخنرانی، ارائه آمار، ارقام و عکسها است که در طول اجرای برنامه نظر سخنران به راحتی به حضار تفهیم شده و به آنان انتقال پیدا می‌کند.

علاوه بر استفاده از پاور پوینت در سمینارها و سخنرانی‌ها، این نرم ‌افزار در منازل هم مورد استفاده قرار دارد. تهیه شجره نامه خانوادگی، نشان دادن مراحل رشد، تکامل و بزرگ شدن کودکان و حتی خلق اسلایدهای خاطره انگیز مانند سالگرد ازدواج و تولد را می‌توان از میان آنها برشمرد.

کارمندان و نمایندگان فروش بیمه، صاحبان، مشاوران و دلالان آژانس‌های خرید و فروش املاک که به ضرورت شغلی با خود کامپیوتر حمل می‌کنند و نیاز به تبلیغ و ارائه سرویس حضوری دارند هم می‌توانند جهت نمایش خدمات خود بجای نشان دادن عکس و آمارهای چاپی یک بعدی از امکانات بیشمار پاور پوینت سود برند.

به دلیل مطابقت نرم‌ افزارها مایکروسافت آفیس با خطوط فارسی تهیه اسلایدهای موثر به زبان فارسی هم وجود دارد. اشخاصی که با طرز کار مایکروسافت ورد و اکسل آشنا هستند نیاز چندانی به فراگیری و شرکت در کلاسهای آموزشی ندارند زیرا بسیار از کارآیی‌های پاور پوینت با دیگر نرم‌افزارهای آفیس مشترک است. بهره گیری از امکانات وسیع آفیس مانند غلط یاب املایی و گرامری و AutoCorrect  در پاور پوینت هم گنجانیده شده است.

استفاده از ویژگی Style Checker  علاوه بر بررسی و رفع اشتباهات تایپی به تصحیح شفافیت و وضوح رنگها و همچنین نقطه گذاری، علائم دستوری آخر جمله و نکات گرامری نیز کمک می‌کند.

بخش PowerPoint Central  وظیفه ارتباط مستقیم کامپیوتر با ایستگاههای اینترنت را بر عهده دارد و سبب می‌شود استفاده کننده پس از تماس با اینترنت به منابعی مملو از عکس، صدا و ویدیوهای گوناگون هدایت شود.

ساده ترین روش دریافت اطلاعات و کمک از برنامه جهت تهیه اسلاید در هر مرحله فشار دادن دکمه F1  است تا بلافاصله پس از تایپ سئوال به صورت جمله‌ ای کوتاه و ساده تکنولوژی مایکروسافت به نام InteliSense natural language  فعال شده و راهنمایی و اطلاعات کافی دریافت گردد.

پس از شروع برنامه پاور پوینت تهیه اسلاید به  3  طریق زیر انجام می‌گیرد:
1ــ Auto Content Wizard  در این روش استفاده کننده با دادن اطلاعاتی مانند نوع اسلاید، مشخصات تهیه کننده و هدف از تهیه آن، نرم‌ افزار قدم به قدم مراحل خلق اسلاید را نشان می‌دهد.
2ــ Blank Presentation  پاور پوینت با در اختیار قرار دادن یک اسلاید سفید و خالی اجازه می‌دهد تا اسلایدها طبق نظر و سلیقه شخصی تهیه شوند.
3ــ Template  آسانترین راه طراحی اسلاید با استفاده از تمپلیت انجام می‌شود زیرا پاور پوینت با در اختیار

قرار دادن شکلها، عناوین و زمینه ‌های رنگی از قبل آماده شده تهیه اسلاید را سهل و آسان می‌کند.
اولین اسلاید Title  یا موضوع آن است. در این اسلاید دو محل جهت تایپ تیتر اصلی و تیتر دوم وجود دارد که با کلیک ماوس در هر بخش می‌توان عناوین را تایپ کرد. پاور پوینت مانند دیگر نرم ‌افزارهای آفیس از امکانات جلوه‌ های ویژه گرافیکی، تعویض نوع خط و اندازه آن برخوردار است.

اسلاید دوم معمولاً به صورت لیست یک New Slide  انتخاب می‌شود. ازستونی و یا دو ستونی Bulleted List  از منوی Insert  محاسن اینگونه اسلایدها کوتاه کردن مطلب و ارائه توضیحات بیشتر توسط سخنران است.

اسلایدهای تصویری، ویدیویی، چارتهای سازمانی، نمودارهای گرافیکی پیشرفت کار، نشان دادن مقدار فروش و سود و زیان از انواع دیگر اسلایدهای از پیش تهیه شده در نرم ‌افزار پاور پوینت است.
چارت و نمودار و ارائه آمار و ارقام در هنگام نمایش اسلاید نقش مهمی را ایفا می‌کنند. نمودارهای پاور پوینت در شکلهای ساده و  3  بعدی و در فرمهای مختلف مانند دایره، استوانه، هرم و مخروط می‌توانند نشان داده شوند.

سخنران قادر است در هر بخش از متن و نوشته، عکس و ویدیو با اضافه کردن صدا و موزیک به اسلاید نظر بینندگان و شنوندگان را بیشتر به موضوع سخنرانی جلب کند. متحرک کردن متون و نوشته ‌ها در  3  مرحله ورود به صحنه، Custom تاکید و جلب نظر مخاطب و خروج از اسلاید با استفاده از منوی Slide Show Animation  انجام می‌گیرد و از دیگر بخشهای چشمگیر پاور پوینت است. در مرحله انیمیشن می‌توان متن را به حرف، کلمه و جمله تجزیه کرد و آن را به پرواز درآورد، چرخانید و یا محو کرد. انیمیشن علاوه بر نوشته در چارت، عکس و ویدیو هم قابل استفاده است.

اضافه کردن عکس و یا گرافیک به اسلایدهای خالی با کمک دکمه سمت راست ماوس انجام می‌شود. با انتخاب Background  و باز کردن فولدر عکسها تصویر انتخاب شده وارد پس زمینه اسلاید خواهد شد.
هنگام سخنرانی معطوف کردن توجه حضار به یک موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. در زمان نمایش فشار دادن دکمه سمت راست ماوس به هر نقطه اسلاید منوی Pointer Options  را باز می‌کند (راه میانبر استفاده همزمان از دکمه ‌های کنترل و P  است) سخنران با انتخاب Pen  می‌تواند بر روی اسلاید خط و شکل کشیده و آن را پاک کند.

نگهداری و بایگانی اسلاید مانند دیگر نرم ‌افزارهای ویندوز انجام می‌گیرد و فایلهای پاور پوینت با دنباله .PPT  قابل شناسایی هستند. از فرمت‌های مختلفی که پاور پوینت در بایگانی کردن اسلاید از آن استفاده می‌کند فرمت اینترنت HTML  است و قابلیت ارسال اسلاید را به شبکه جهانی فراهم می‌کند. اسلایدها همچنین در فرمت‌های گوناگون با دنباله JPEG, WMF, EPS,PICT  و GIF  نیز بایگانی می‌شوند. در این حالت اسلاید به عکس تبدیل شده و خصوصیات نمایشی و انیمیشن خود را از دست می‌دهد.

تغییر زمان پخش و کم و زیاد کردن مدت نمایش به دو صورت اتوماتیک و یا با قید مدت تاخیر در شروع اسلاید بعدی با کلیک ماوس (شبیه نقشه ‌های هواشناسی در برنامه اعلام وضعیت جوی و پیش بینی هوا در اخبار تلویزیون) انجام می‌گیرد.

پس از اتمام طراحی حذف، جابجایی و ترتیب نمایش اسلاید نیز امکان دارد. در هر زمان با مراجعه به منوی Slide Show, View Slides  می‌توان اسلایدها را در مانیتور به نمایش گذاشت و ایراد آنها را رفع کرد. در فاصله بین دو اسلاید هم قرار دادن جلوه ‌های گرافیکی ویژه ‌ای که Slide Transition  نام دارد سبب می‌شود در فاصله نمایش بین دو اسلاید یک حرکت گرافیکی و متحرک پخش شود.

چاپ اسلاید بر روی کاغذ و طلق جهت نمایش از از پروژکتور هم امکان پذیر است. در این نوع چاپ پرینترهای قدیمی لیزری و مرکبی به دلیل تولید گرمای بیش از حد قادر نیستند اسلاید را بر روی طلق چاپ کنند. پرینترها در حالت عادی و بدون انجام تغییر در تنظیم آن فقط نوشته‌ ها، گرافیک و عکس را چاپ می‌کنند.

برای چاپ زمینه اسلاید باید در بخش Print, Options  که در منوی Tools  قرار دارد از کامپیوتر خواست تا طرح و رنگهای پس زمینه را نیز چاپ کند.

نظرات 4 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:56 ب.ظ http://rh-market.blogfa.com

وب تان را دیدم
از وب منم دیدن کنید خوشحال میشم

ال یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:17 ب.ظ

عالی بود بهترین بود

علی کفککی یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:22 ب.ظ http://alikafkaki.blogfa.com

ممنون از مطلب زیبا و کاملتون

امیر یکشنبه 4 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 11:35 ب.ظ

با سلام ممنون از اطلاعات مفیدتان لطفا از وبلاگ من هم دیدن فرمایید با تشکر http://powerpointamirreza.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد