دات موبی، موبایل اینترنت

امروزه تعداد تلفن‌های همراه در سرتاسر جهان از تعداد تلویزیون‌ها و کامپیوترهای شخصی بیشتر شده است (تقریبا چهار برابر) و بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده توسط شرکت ارتباطات سیار mobinet، بیش از نیمی از گوشی‌های تلفن‌همراه که اکثرا دارای امکانات کامل دسترسی به شبکه اینترنت هستند، کمتر از یک سال عمر دارند.


آنچه باعث موفقیت بیشتر نام دامنه .mobi شده میزان دسترسی بالاتر به محتوای مورد نیاز است



در این حال بازار‌هایی که محصولات خطوط ارتباطی ثابت (سیمی) ارایه می‌دادند با کمبود سرویس مواجه شدند و تحلیل‌گران، راه‌حل بی‌سیم را تنها انتخاب ممکن برای ایجاد کانال‌های ارتباطی موثر پیش‌بینی کردند. در همین زمان بود که dotmobi وارد عرصه ارتباطات شد و بدین ترتیب تلفن‌همراه به‌عنوان ابزاری قابل حمل جهت مرور صفحات وب و استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی روی اینترنت طرفداران بسیاری پیدا کرد. Dotmobi میان سرویس‌دهندگان موبایل (اپراتورهای موبایل)، سرویس‌های اینترنتی و کاربران تلفن‌همراه پیوند محکمی ایجاد کرده است. تلفن‌همراه امروزه به‌عنوان ابزار مخابراتی مهمی در دسترسی به سرویس‌های اینترنتی شناخته می‌شود.

شرکت نام ‌دامنه مرتبه بالای .mobi که به اختصار mTLD نامیده می‌شود، بر نام‌ دامنه‌های .mobi نظارت دارد..mobi اولین و تنها دامنه سطح بالایی است که جهت انتقال محتوای اینترنت به ابزارهای تلفن‌های همراه، اختصاص داده شده است. dotMobi با این عمل انقلابی عظیم در راستای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده است. dotMobi دارای سرویس‌های ویژه‌ای جهت راهنمایی کاربران تلفن‌های همراه در استفاده از اینترنت و دسترسی مطمئن به محتویات و سرویس‌های آن است.

جدول زیر خلاصه‌ای از رویدادهای مهم که بین سال‌های 2000 تاکنون در راستای تشکیل mTLD صورت گرفته است را نشان می‌دهد. دامنه مرتبه بالای .Mobi در ماه جولای سال 2005 توسط آیکان تصویب شد و مورد حمایت کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ در صنعت موبایل مانند اریکسون، نوکیا، تی- موبایل و ودافون، همچنین سازمان GMS (GSM Association) که در حال حاضر بیش از 690 سیستم تلفن‌همراه GSM در 213 ناحیه جغرافیایی و کشورهای جهان ارایه کرده است، قرار گرفت. گوگل و مایکروسافت نیز علاوه بر شرکت‌های مخابراتی فوق در راس حمایت‌کنندگان dotMobi قرار دارند. dotMobi همچنین از فعالیت‌های انجام شده در کنسرسیوم شبکه جهانی وب در زیرمجموعه موبایل وب حمایت می‌کند.

با حمایت فراوانی که شرکت‌ها و بخش‌های مختلف فعال در زمینه صنعت تلفن‌همراه از dotMobi کردند، آن ‌را از خطر مرگ زودهنگام به‌دلیل عدم پذیرش عمومی مصون داشتند. الکسا راد، نایب‌رییس بازاریابی و توسعه تجارت dotMobi در مصاحبه‌ای در این رابطه می‌گوید : "زیبایی این امر اینست که اگر‌چه فعالیت‌های شرکت‌های حمایت‌کننده dotMobi با هم فرق دارند، اما همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و همگی خواستار محتوای بیشتر اینترنتی و تجربه جذاب‌تری برای کاربران هستند.

ایجاد یک رابط جذاب‌تر برای کاربران، بخش اعظم فعالیت‌های dotMobi را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر دسترسی به محتوای اینترنت از طریق تلفن‌های همراه چالش‌های بسیاری به همراه دارد. جهت اصلاح این وضعیت، dotMobi راهبردهایی در مورد اینکه چطور وب‌سایتی سازگار با تلفن‌‌همراه بسازیم ارایه داده است و همچنین در ایجاد سازگاری بین گوشی‌های مختلف و سایت‌های طراحی شده جهت موبایل‌ها، تلاش‌های زیادی انجام داده است. همه سایت‌هایی که برای موبایل طراحی می‌شوند باید چندین استاندارد مختلف را رعایت کنند."

آقای راد در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که هدف آن‌ها سهولت در دسترسی کاربران عادی به اینترنت با استفاده از تلفن‌‌همراه، صرف‌نظر از نوع آن و برنامه نرم‌افزاری است که استفاده می‌کند.

آنچه باعث موفقیت بیشتر نام دامنه .mobi شده است میزان دسترسی بالاتر به محتوای مورد نیاز است. راد در این زمینه معتقد است که مقصود تنها آمازون و eBay نیست، اینترنت زمانی رشد می‌کند که تجارت‌های جزئی نیز به‌صورت آنلاین انجام شوند. dotMobi خواستار سهولت در ایجاد محتواست و اولین قدم آن در این راستا فراهم آوردن راهبردهای لازم است. dotMobi با حمایت شرکت‌های صنعتی بزرگ و با کمک ابزاری که بسیاری از مردم در کل ساعات روز با خود به همراه دارند به سرعت نیز در حال پیش‌روی است.

ثبت دامنه .mobi از 22 ماه می 2006 آغاز شد، در آن زمان تنها شرکت‌های فعال در زمینه صنایع مخابراتی امکان ثبت این نام دامنه را داشتند. پس از آن در 12 ماه ژوئن دارندگان علایم تجاری نیز قادر به ثبت دامنه‌های .mobi شدند که در همان ابتدا و تنها دو ساعت پس از شروع اجازه ثبت این نام‌ دامنه بیش از چهار هزار شرکت از جمله BBC، BskyB، Virgin، Marks & Spencer و Nike، نام ‌دامنه‌های خود را با پسوند .mobi به ثبت رساندند. ثبت نام ‌دامنه‌های .mobi از تاریخ 26 سپتامبر نیز برای عموم آزاد خواهد بود.

از اهداف ایجاد نام دامنه dotMobi اینست که کاربران می‌دانند آدرس‌هایی که به پسوند .mobi ختم شوند، مخصوص گوشی‌های تلفن‌همراه طرح‌ریزی شده است. همچنین در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌ها از لحاظ فناوری طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند تشخیص دهند کاربر از طریق کامپیوتر شخصی خود به آن وب‌سایت دسترسی یافته است و یا از طریق تلفن‌همراه تا بدین ترتیب امکانات لازم را در اختیار وی قرار دهند. بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌هایی که داری علایم معروف تجاری هستند در حال راه‌اندازی وب‌سایت‌هایشان با پسوند .mobi هستند. اما بسیاری از آن‌ها نیز هنوز فاقد وب‌‌سایت سازگار با تلفن‌های همراه هستند. گوگل و یاهو از اولین شرکت‌های ثبت‌کننده وب‌سایت خود با پسوند .mobi هستند و سایت آن‌ها روی تلفن‌های همراه قابل دسترسی است.

بر اساس گفته محققان در IDC در سال 2008، 3/1 میلیارد نفر از طریق تلفن همراهشان به اینترنت دسترسی خواهند یافت.

.Mobi بزرگ‌ترین موانع جهت استفاده از تلفن‌همراه برای اتصال به سایت‌های اینترنتی را از میان برداشته است. این موانع عبارتند از:

• قالب‌بندی نامرغوب صفحات وب

• دسترسی به محتویات غیرمناسب و غیر‌ضروری

• دسترسی کُند و زمان طولانی در بارگذاری صفحات با توجه به هزینه گران استفاده از تلفن‌های همراه

• دشواری در وارد شدن به سیستم

• دشواری در گشت‌و‌گذار میان صفحات

dotMobi در راستای توسعه اهداف خود اقدام به راه‌اندازی گروه مشورتی dotMobi کرده است. هدف اصلی در سازمان‌دهی این گروه مشورتی که MAG (dotMobi Advisory Group) نام دارد، ایجاد، طراحی و توسعه جایگاهی است که در آن به بررسی مواردی چون دستورالعمل‌های فنی قابل استفاده از dotMobi، بهترین تجربیات به‌دست آمده، سیاست‌گذاری‌های مربوط به نام‌های دامنه و بازاریابی تجاری پرداخته می‌شود. این گروه مشورتی برای ذی‌نفعان صنایع موبایل به‌عنوان یک رسانه عمل می‌کند و نظرات آن‌ها را در بهبود عملکرد dotMobi به گوش همگان می‌رساند.

یکی از مقاصد اصلی MAG فراهم آوردن خط‌مشی برای هیات مشورتی سیاست‌گذاری dotMobi (PAB) و هدف آن ایجاد منافع بسیار برای جامعه mTLD و اینترنت به‌‌‌طور کلی است.

علاوه بر این، MAG با به‌کارگیری استراتژی‌های توسعه‌گرایانه و رهبری‌های متفکرانه، اهداف و ارزش‌های mTLD را بهبود می‌بخشد و بدین ترتیب باعث توسعه ارتباطات میان شرکت‌های فعال در زمینه تلفن‌های همراه با رسانه‌ها، سازمان‌های استانداردسازی و شرکت‌های تجاری می‌شود.

تاریخ رویدادهای مهم

سال 2000 ایده ابتدایی دامنه سطح بالای .mobi برای استفاده از اینترنت از طریق تلفن‌همراه توسط شرکت نوکیا ارایه شد.

نوامبر 2003 نوکیا شرکت‌های مایکروسافت و ودافون را به مذاکره دعوت کرد.

دسامبر 2003 نوکیا قراردادی با شرکت‌های مایکروسافت و ودافون امضا کرد.

فوریه 2004 شرکت‌های بنیانگذار از سایر شرکت‌ها جهت همکاری دعوت کردند.

مارس 2004 10 شرکت جهت همکاری موافقت کردند و کنسرسیوم dotmobi شکل گرفت.

مارس 2004 درخواست ایجاد دامنه مرتبه بالای .mobi به آیکان ارایه شد.

جولای 2005 آیکان قرارداد dotmobi را تصویب کرد.

جولای 2005 اولین جلسه هیات‌‌‌مدیره dotmobi تشکیل شد.

ژانویه 2006 dotmobi یک دفتر مرکزی در دوبلین راه‌اندازی کرد.

می 2006 dotmobi ثبت دامنه صدها شرکتی که دارای سهام بالا در صنایع مخابراتی بودند را آغاز کرد.

ژوئن 2006 dotmobi ثبت دامنه جهت شرکت‌‌های دارای علامت تجاری را آغاز کرد.
نویسنده: مونا صداقتm_sedaghat@rojina.com


 WWW.ITIRAN.COM
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد