پول‌های پلاستیکی چه تفاوتی با هم دارند

بسیاری از افراد واژه‌های مختلف Smart Card (کارت هوشمند)، Credit Card (کارت اعتباری) مانند Master card، Visa Card و... را شنیده‌اند.

آیا برای شما این سوال پیش نیامده که این اصطلاحات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ جدول زیر به این سوال پاسخ داده است:

با توجه به این جدول ممکن است یک شرکت (مثلا Master Card) برای کاربرد کارت اعتباری خود کارت هوشمند و یا کارت پلاستیکی عرضه کند. همچنین کارت شناسایی می‌تواند یک کارت پلاستیکی معمولی باشد، یک کارت مغناطیسی باشد، کارت هوشمند باشد و یا کارت حافظه باشد که تعریف هر کدام از این اصطلاحات در زیر آمده است:

کارت حافظه: یک کارت پلاستیکی است که روی آن به اندازه مشخص برای مثال چند کیلو بایت حافظه الکترونیکی تعبیه شده و از طریق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسایی است. کارت تلفن نوعی کارت حافظه محسوب می‌شود.

کارت هوشمند: شبیه کارت حافظه، یک کارت پلاستیکی است که یک قطعه فلزی شامل حافظه، پردازنده و نرم‌افزار مربوطه روی آن تعبیه شدو ضمن توان پردازش از امنیت بیش‌تری نسبت به کارت حافظه برخوردار است. سیم کارت تلفن همراه یک نوع کارت هوشمند است.

کارت مغناطیسی: اطلاعات مختصر دارنده کارت در یک نوار مغناطیسی روی کارت پلاستیکی تعبیه می‌شود. ملی کارت (سیبا) نوعی کارت مغناطیسی است.

کارت پلاستیکی: همان گونه که از ظاهرش پیداست تنها یک کارت پلاستیکی است که نوشته‌های روی آن ارزشمند است. کارت خدمات اینترنت، یک کارت پلاستیکی است که نام کاربری و رمز عبور روی آن نوشته شده است.

کارت اعتباری: دارنده این کارت می‌تواند به میزان اعتباری که در حساب خود دارد از طریق این کارت خرید کند و یا پول دریافت نماید. ممکن است مبلغ اعتبار فرد بیش از مبلغ سپرده فرد باشد. کارت‌های اعتباری دو نوع هستند.

- کارت‌های محدودی که توسط برخی شرکت‌ها برای خرید از محصولات شرکت‌های طرف قرارداد عرضه می‌شود (برای مثال کارت ثمین.)

- کارت‌های اعتباری عمومی که توسط بانک عرضه می‌شود و همه جا قابل استفاده است.

از جمله نمونه‌های بین‌المللی این نوع کارت‌ها می‌توان به Brandهای زیر اشاره کرد: Master card، Visa، American Express، Travel Card، Euro Cash.

کارت موجودی حساب: کارتی که با حساب شخصی در بانک ارتباط دارد و به کمک آن می‌توان موجودی را مستقیما از بانک (دستگاه خودپرداز) دریافت نمود و یا مبلغ موردنظر را مستقیما از آن پرداخت کرد. دراین روش پیش از سپرده نمی‌توان هزینه کرد. کارت‌های بانک‌های کشور از این نوع هستند.

کارت‌های اعتباری و موجودی حساب ممکن است به صورت مستقیم در دستگاه‌های پرداخت خودکار مورد استفاده قرار گرفته و یا در اینترنت به کار گرفته شوند که کارت‌های تجارت الکترونیک پارسیان نمونه ایرانی و گزینه‌های بالا که در قسمت کارت‌های اعتباری آمده نمونه‌های بین‌المللی این نوع کارت‌ها هستند.

نویسنده : حمیدرضا قبانلو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد