‌‌BPR : ‌‌‌‌‌‌مراحل اجرای پروژه ی BPR

برای اجرای این پروژه در سازمان های بزرگ، بایستی تمام مراحل آن به دقت اجرا گردد. مراحل اجرای BPR به شرح زیر است:

1- هر پروژهBPR حول مسائل و مشکلات اجرایی، موضوع رقابت، یا فشار از سوی شرکای تجاری در یک زنجیره ی ارتباطات بین سازمان ها آغاز می شود. ممکن است به دلیل جستجوی یک ارزش بالاتر در یکی از اهداف سازمان، از قبیل خدمات مشتری، این نوع سیستم اجرا گردد. نشانه ی اجرای این مرحله، صورت جلسات مربوط به مباحث و مذاکرات آن و تهیه ی موضوع نهایی و هدف برای اجرای این پروژه است.

2- تشکیل هسته ی اجرایی BPR و تعیین مدیر پروژه . در این مرحله فرآیند هایی که بایستی مهندسی مجدد در مورد آن ها اجرا شوند انتخاب و یک سری اقدامات مقدماتی به منظور ارزیابی نقش زیر ساخت های IT در آن فرآیند ها انجام می گیرد. در این مرحله طرح و بودجه ی BPR تهیه و به تصویب می رسد.

3- استراتژی ها و مدل های جدید برای اجرای فرآیند های انتخابی، پیشنهاد، بررسی و ارزیابی می گردند. وضعیت جدید ممکن است با روش های دیگر رقبا یا سازمان های هم ردیف و هم معیار، مقایسه گردد. در این مرحله، مقدمات اجرای طراحی مجدد فرآیند ها آماده می گردد..

برای اجرای این پروژه در سازمان های بزرگ، بایستی تمام مراحل آن به دقت اجرا گردد. مراحل اجرای BPR به شرح زیر است:

1- هر پروژهBPR حول مسائل و مشکلات اجرایی، موضوع رقابت، یا فشار از سوی شرکای تجاری در یک زنجیره ی ارتباطات بین سازمان ها آغاز می شود. ممکن است به دلیل جستجوی یک ارزش بالاتر در یکی از اهداف سازمان، از قبیل خدمات مشتری، این نوع سیستم اجرا گردد. نشانه ی اجرای این مرحله، صورت جلسات مربوط به مباحث و مذاکرات آن و تهیه ی موضوع نهایی و هدف برای اجرای این پروژه است.

2- تشکیل هسته ی اجرایی BPR و تعیین مدیر پروژه . در این مرحله فرآیند هایی که بایستی مهندسی مجدد در مورد آن ها اجرا شوند انتخاب و یک سری اقدامات مقدماتی به منظور ارزیابی نقش زیر ساخت های IT در آن فرآیند ها انجام می گیرد. در این مرحله طرح و بودجه ی BPR تهیه و به تصویب می رسد.

3- استراتژی ها و مدل های جدید برای اجرای فرآیند های انتخابی، پیشنهاد، بررسی و ارزیابی می گردند. وضعیت جدید ممکن است با روش های دیگر رقبا یا سازمان های هم ردیف و هم معیار، مقایسه گردد. در این مرحله، مقدمات اجرای طراحی مجدد فرآیند ها آماده می گردد.

4- اجرا و تغییرات سازمانی دشوارترین مرحله برای پروژه BPR است. این مرحله شامل طراحی سیستم ها اطلاعاتی و ایجاد یا اصلاح زیر ساخت های IT می باشد. این مرحله نیز شامل آموزش پرسنل و در صورت امکان تجیز مهارت های جدید و امادگی برای توجیه و اثبات منافع تغییرات پیشنهادی در صورت مقاومت عوامل اجرایی مربوطه و یا آن هایی که تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند می باشد.

5- BPR یک فرآیند یک بار مصرف و یک بار اجرا نیست. در واقع نتایج این سیستم بایستی مرتب مورد بازنگری و ارزیابی قرار گیرد. در این صورت فرآیندها می توانند پایدار و در صورت تغییر شرایط اصلاح شوند.

پروژه BPR برای ارتباطات بین چند سازمان

یک پروژه BPR در تجارت الکترونیکی برای ارتباط بین چند سازمان که در یک حلقه ی ارتباط تجاری یا SCM فعال هستند کمی پیچیده تر و دشوارتر از اجرای BPR درون یک سازمان است . ابتدا بایستی نوع رابطه بین بخش های مختلف فرآیند ها در هر سازمان طراحی و اطلاعات انتقالی بین آن ها نیز مشخص گردد. در برخی صنایع مانند صنعت IT ، این نوع ارتباطات به صورت استاندارد و یکنواخت طراحی شده اند. در غیاب استاندارد های شغلی، سازمانهای همکار بایستی براساس نوع ارتباط، فرآیند های خود را با این ارتباطات سازگاز کنند.

در گام دوم، نیاز به توافقات در ابعاد سازمانی و سیاست گذاری برای همکاری مشترک روی پروزه ی BPR است و مدیریت آن نیز مشکل تر است.

گام سوم، اغلب سیستم های اطلاعاتی و زیر ساخت های IT در سازمان ها، با یکدیگر غیر سازگارند؛ که این موجب پیچیده تر کردن تلاش های BPR در فضای ارتباط بین سازمان ها می شود. با این شرایط، برای اثرپذیری پروژه ی BPR در اجرای اهداف تجارت الکترونیکی و مدیریت حلقه های تامین بین سازمان ها به سخت ترین تلاشها و تدابیر به شرحی که رفت نیاز است.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:33 ق.ظ http://it-uut.blogfa.com

سلام.
دانشجوی ای تی دانشگاه صنعتی ارومیه هستم.
خوشحال می شم اگه یه سر به ما بزنی!
در ضمن اگر مایل به تبادل لینک بودی خبر بده.
مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد