A digital library is a library in which a significant proportion of the resources are available in machine-readable format (as opposed to print or microform), accessible by means of computers. The digital content may be locally held or accessed remotely via computer networks. In libraries, the process of digitization began with the catalog, moved to periodical indexes and abstracting services, then to periodicals and large reference works, and finally to book publishing. Some of the largest digital libraries are purely digital having few if any physical holdings
The term Digital Library is diffuse enough to be applicable to a wide range of digital entities. Divisions can be made between libraries that have some physical presence where patrons are able to access physical holdings as well as digital holdings and libraries where collections are almost completely digital. Project Gutenberg, ibiblio, International Children's Digitial Library and the Internet Archive can serve as examples of this later case.
اینترنت موجب توسعه ی ارتباطات پیشرفته در همه جا، دسترسی در هر لحظه و ابزاری ساده از طریق مرورگرهای WEB گردید. سازمان ها سنتی با به کارگیری روش های نو و ابتکاری پا به عرصه ی تجارت الکترونیکی گذاشتند تا از تمام مزایا و قابلیت های اینترنت استفاده کنند. شرکت ها از طریق اینترنت فورا با مشتری ها، فروشنده ها و شرکای خود تماس برقرار می کنند. اینترنت موجب تغییر حرکت اطلاعات در سازمان ها، تغییر نحوه ی تبادل اطلاعات تجاری و ارتباطات گردیده است. این شرایط جدید موجب ایجاد ارزش های جدید در صحنه های اقتصادی و اجتماعی گردید. BPR برای تجارت الکترونیکی نقش بیشتری نسبت به توانمندی های وب دارد.BPR شامل طراحی مجدد فرآیندها در سرتاسر حلقه های ارتباطات درون سازمانی و بین سازمانی است.
ادامه مطلب ...
به عبارت دیگر، بیش از نگاه انحصارا جامعه شناسانه به فضای مجازی، لازم است به مطالعات مردمشناختی آن توجه شود. این، برخلاف تصور جریان غالب و قالبی مطالعه رسانه در ایران است اما جا دارد پژوهشگران ارتباطات نگاهی نقادانه به روششناسی مطالعه فضای مجازی بکنند و با توجه به اقتضائات موضوع و نه به پیروی از عادات و سنت های متداول، به این موضوع بنگرند. ضرورت این بازنگری ریشه در خصایص فضای مجازی دارد.
پیشرفت روزافزون تکنولوژی وخصوصا تکنولوژی اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش الکترونیکی شده است عواملی چون کاهش هزینه آموزش، سهولت حضور در کلاسهای مجازی، تنوع دروس، زمان انتخاب آن، کاهش هزینه رفتوآمد و انعطافپذیری زیاد آموزش الکترونیکی در گسترش این پدیده بیتأثیر نبوده است.
آموزش الکترونیکی در ایران صنعتی نوپا در تکنولوژی آموزشی وآموزش از راه دور است، اما مراکز و مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاهها در تلاشاند تا هرچه سریعتر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور در زمینه آموزش الکترونیکی ارائه کنند. علاوه بر مزیتهایی که آموزش الکترونیکی ماهیتا از آن برخوردار است، یکی از مهمترین دلایل ضرورت سازماندهی مراکز و مؤسسات آموزش الکترونیکی در ایران، تقاضای روزافزون آموزش به ویژه آموزش عالی در کشور است که با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت آموزشی در نظام آموزشی فعلی به یک موضوع خاص اجتماعی تبدیل شده است.