تجارت اینترنتى و شبکه اى ( Networking Business )

در دنیایى که معاصرش هستیم بدون شک کسى نیست که از ارزش وقت و کاربرد اطلاعات آگاهى نداشته باشد . از طرفى سخن از اهمیت اطلاعات کمى دیر لست ، چرا که حالا قدم در مرحله بعدى نهاده ایم و عصر IT را تجربه مى کنیم . همه چیز با سرعت در حال تحول است و در دنیاى امروز اتلاف وقت و انرژى براى انجام کارهاى روزمره یعنى عدم استفاده بهینه از تکنولوژى .

روزى که نخستین رایانه در حجم یک ساختمان سه طبقه اختراع شد ، کمتر کسى باور داشت که این دستگاه عظیم الجثه روزى در ابعاد یک ساعت مچى مورد بهره بردارى قرارگیرد .
رایانه ها با سرعت غیرقابل مهارى وارد زندگى انسان معاصر شد و اور راقادر ساخت تا بر پیچیدگیهاى موضوع قرن بیستم غلیه نماید . یک فکر ساده توانست نجات دهنده نوع بشر باشد ، براى چند لحظه تجسم کنید در عصر انفجار جمعیت و لزوم ارتباط و تامین مایحتاج ایشان چه مقدار وقت تلف مى شد که به صورت سنتى و دستى امور روزانه خود را سامان دهیم ، گرچه ما هنوز نتوانسته ایم به درستى از این فرصت بى نظیر استفاده کنیم و بیشتر سرگرم حاشیه هستیم .

در دنیایى که معاصرش هستیم بدون شک کسى نیست که از ارزش وقت و کاربرد اطلاعات آگاهى نداشته باشد . از طرفى سخن از اهمیت اطلاعات کمى دیر لست ، چرا که حالا قدم در مرحله بعدى نهاده ایم و عصر IT را تجربه مى کنیم . همه چیز با سرعت در حال تحول است و در دنیاى امروز اتلاف وقت و انرژى براى انجام کارهاى روزمره یعنى عدم استفاده بهینه از تکنولوژى .

روزى که نخستین رایانه در حجم یک ساختمان سه طبقه اختراع شد ، کمتر کسى باور داشت که این دستگاه عظیم الجثه روزى در ابعاد یک ساعت مچى مورد بهره بردارى قرارگیرد .
رایانه ها با سرعت غیرقابل مهارى وارد زندگى انسان معاصر شد و اور راقادر ساخت تا بر پیچیدگیهاى موضوع قرن بیستم غلیه نماید . یک فکر ساده توانست نجات دهنده نوع بشر باشد ، براى چند لحظه تجسم کنید در عصر انفجار جمعیت و لزوم ارتباط و تامین مایحتاج ایشان چه مقدار وقت تلف مى شد که به صورت سنتى و دستى امور روزانه خود را سامان دهیم ، گرچه ما هنوز نتوانسته ایم به درستى از این فرصت بى نظیر استفاده کنیم و بیشتر سرگرم حاشیه هستیم .

بهر حال تکنولوژى اطلاعات و شبکه جهانى اینترنت ، تجارت و دادو ستد جهانى را وارد عصر جدیدى بنام EC یا ( تجارت الکترونیک ) کردند ، که با سرعت زیادى در حال گسترش است . در این عصر جدید از تجارت ارسال کاتالوگ و بروشور امرى نسبتا پر هزینه و وقت گیر است که تنها بازرگانان و شرکتهاى سنتى درگیر آن هستند و موفقیت از آن آنهایى است که براى ارائه سرویس سریعتر و پاسخگویى با هزینه کمتر به تکنولوژى جدید و اینترنت روآورده اند .
وارد شدن بر این گستره جهانى از تجارت محدودیتى ندارد و با کمترین و کوچکترین امکانات ودر هر نقطه از جهان نیز مى توان به آن پیوست .

در مقاله اى که پیش روى شماست نگارنده سعى دارد به تبیین راهکارهاى اجرایى و مراحل اولیه پیوستن به این گستره جهانى بپردازد .




1- اهمیت راه اندازى

بر اساس آمار ارائه شده ، با حضور کسب و کار آن لاین در سال 2004 درآمد جهانى کسب و کار اینترنتى به سقف 7/2 تریلیون دلار رسید. مهم این نیست که کار تجارى شما چیست، بلکه نادیده گرفتن 7/2 تریلیون دلار ممکن است؟ براى اینکه نشان دهید بخشى از این مجموعه هستید و مایلید که به آن خدمت کنید،‌ لازم است در حیطه wwwباشید. آنگاه خواهید دانست که رقیبان شما چه مى‌کنند !

2- شبکه‌اى‌ عمل کردن

کسب و کار در حقیقت چیزى جز برقرارى ارتباط با افراد نیست. همه تاجران موفق مى دانند که ملاک شناخت چیزى نیست بجز آشنایى با افراد. ارائه کارت ویزیت بخشى از هر ملاقات است، هر شخص مطمئنا در این ملاقاتها، این شانس را داشته است که معاملات بزرگ انجام دهد. شما با ارائه کارت ویزیت خود به هزاران فرد و شاید میلیونها مشترى یا شریک تجارى، باید نشان دهید که همیشه در صورت نیاز آنها در خدمت هستید و مى‌توانند به شما دستیابى داشته باشند. مى‌توانید 24 ساعت شبانه‌روز به سادگى بدون صرف هزینه در محیطwww باشید. حتى اگر تغییر مکان دهید یا شماره جدیدى داشته باشید، همچنان در همان مکان مجازى قرار دارید و همگان میتوانند شما را پیدا کنند !

3- ایجاد اطلاعات رایانه اى در دسترس

زمان اشتغال شما چند ساعت است؟ به چه کارى مشغول هستید؟ افراد چگونه مى‌توانند با شما تماس بگیرند؟ روشهاى پرداخت شما چه است؟ محل استقرار شما کجاست؟ کار خاص امروز شما چیست؟ اطلاعات ترفیعى، تبلیغى هفته آینده چیست؟ اگر بتوانید مشترى را از دلیل لزوم کسب و کار با خود آگاه سازید، فکر نمى‌کنید که بتوانید کسب و کار بیشترى داشته باشید؟ مطمئنا در محیط www مى‌توانید !

4- ارائه خدمات به مشتریان

ایجاد اطلاعات رایانه اى در دسترس یکى از مهمترین روشهاى ارائه خدمات به مشتریان است. اما اگر هدف شما خدمت به مشترى باشد، با استفاده از تکنولوژى www مى‌توانید حتى راههاى بیشترى را نیز بدست آورید. این امکان را براى آنها فراهم سازید تا بدون گشتن در مغازه و یارى گرفتن از مسئول فروش، رنگ و اندازه و آنچه را که دقیقا مى‌خواهند پیدا کنند، در حقیقت همه چیز باید در دسترس باشد. همه کارها باید به سرعت، ساده و ارزان در محیط www انجام شود.


5- افزایش توجه عموم

شما هیچگاه از مجله داخلى براى درج تبلیغ افتتاح فروشگاه یا مغازه محلى خود استفاده نمى‌کنید، بلکه اگر چیزى جالب و جدید باشد، آدرس شبکه خود را در آن عنوان مى‌کنید. حتى اگر که یک خبرنامه هفتگى نیز در خصوص این افتتاحیه مطلبى نوشته باشد، هیچگاه از شخصى که با مغازه شما فاصله مسافتى طولانى دارد و آن خبر را مى‌خواند به شما سودى نمى‌رسد مگر آنکه آن فرد، در همان زمان به آن محل بیاید. اما با اطلاعات شبکه‌اى هر کس در هر مکان مى‌تواند به آن دسترسى داشته باشد و مطمئنا یک بازدیدکننده کارآمد از وب سایت و یک مشترى سودرسان براى اطلاعات شما خواهد بود.


تناسبات کارى در کسب و کار اینترنتى

آیا کسب و کار اینترنتى براى کسب و کارهاى کوچک شما مناسب است؟
براى آنکه در وسط کار ناامید نشوید و کار را نیمه تمام رها نکنید باید نکاتى را در خصوص کسب و کار اینترنتى بدانید :

کسب و کار اینترنتى چیست و افراد مخاطب چه کسانى هستند. تنها بعد از درنظرگرفتن این اصول مى‌توانید استراتژى کسب و کار اینترنتى و کارایى آن را براى خود تشخیص دهید. در اینجا سعى کردم تا موضوعات بالا را به 5 دسته طبقه بندى کنم تا خط مشى براى شما باشند.

1 – در کسب و کار شما ، کسب و کار اینترنتى محتوایى است که در راستاى حضور شما در اینترنت مى‌باشد. زمانى که اینترنت تازه پا بود ، هر کس براى حس رقابت مجبور بود آنرا تهیه کند و در حقیقت دروازه هاى آنرا بگشاید، درست زمانى که به جامعه عمومى راه پیدا کرد ،‌ اما جهان علم و آکادمیک همچنان با آن مخالف بودند. موارد مشابهى مانند اینترنت بسیار وجود داشته است ،‌ اما هیچکدام کارایى آنرا نداشته اند. تا کنون با تاجران نگران و آشفته بسیارى مشاوره کردم که بسیار در کارشان مضطرب بودند. از آنجایى که در ابتدا در عرصه تجارت اینترنت تنها یک وسیله بازاریابى بود نه کمتر و نه بیشتر ، بنابراین به آنها مى گفتم که : اینترنت تنها روشى دیگر براى سهیم شدن در اطلاعات است ،‌ و وسیله اى دیگر است. و در واقع اینترنت شما را قادر مى سازد تا محصولات را به مصرف‌کننده خود بفروشید و یا منتقل سازید.

2 – کسب و کار اینترنتى این امکان را براى شما فراهم مى‌سازد تا اطلاعات را از مشتریان جمع‌آورى کنید و از طریق وب سایت ، بازاریابى و فروش را انجام دهید. اگرچه این اطلاعات در مورد سفارشات است ، اما شما همچنین مى‌توانید از مشتریان خود درخصوص اینکه چه کسانى هستند ،‌ محصولات را به کجا منتقل مى‌کنند ، روش نقل و انتقال آنها چیست و سؤالهاى دیگر که مایل هستید بدانید اطلاعات بدست آورید. بعلاوه کسب و کار اینترنتى شما را قادر مى‌سازد تا به اطلاعات کارت اعتبارى در اینترنت دست یابید. زمانى که اطلاعات جمع‌آورى شد کسب و کار اینترنتى موجب مى‌شود تا در هر ثانیه کسب و کارى را انجام دهید. شما در آن نه تنها به تبلیغ ، بازاریابى و فروش مى‌پردازید بلکه مى‌توانید حسابهاى دریافتى و پرداختى خود را نیز کنترل کنید و از نظر فنى شما را حمایت مى‌کند تا به ایده هایى دست یابید و همه آنها از منبع منفردى است که همان وب سایت مى‌باشد.

3 – کسب و کار اینترنتى مى‌تواند یک راه حل کامل تلفیقى در خصوص کسب و کار باشد. زمانى که به یک راه حل کسب و کار اینترنتى نظر بیفکنید ، باید جریان اطلاعات را از وب سایت خود به عملکردهاى اداره وو دفتر در نظر بگیرید. آیا شما مایلید تا مصرف‌کننده با فشار یک دکمه اطلاعات را وارد پایگاه داده کند ، دستور‌العملهاى حمل و نقل را به انبار بفرستد ، کارت اعتبارى را فعال سازد ، داده ها را وارد سیستم حساب شما بکند ، و زمانیکه در حال خواندن روزنامه صبح هستید فنجانى از قهوه جلوى شما قرار گیرد؟ این امر به شما بستگى دارد که تا چه اندازه بخواهید روند کار شما الکترونیکى باشد. بدون توجه به تلفیق کلى ، باید فرآیند را از شروع تا پایان قبل از آنکه عملى را صورت دهید درک کنید. اگر این فرآیند را درک نکنید ،‌باید دوباره طرح‌ریزى و کار را از ابتدا شروع کنید که این عمل بسیار گران است. این هزینه براى مدت یکماه از 200 تا هزاران دلار است که همه اینها با تفاوت میان استفاده از Quicken و به مخاطره انداختن سرمایه در کاسبى قابل مقایسه است.

4 – دنیاى آن لاین راه حلهاى کسب و کار اینترنتى بسیارى دارد که با یک نیاز خاص سازگار است مانند یک مغازه آرایش که داراى محصولاتى براى بدن است. اگر احساس مى‌کنید که به اندازه کافى اطلاعات در خصوص بهترین راه حل ندارید ، در نتیجه واقعا: تنها هستید. مى‌توانید به راحتى این مشکل را حل کنید. با یک فرد باتجربه کار کنید ، او به شما کمک مى‌کند که نه تنها موضوعات فنى راه حل کسب و کار اینترنتى را دریابید ، بلکه به موضوعات تجارى نیز دست یابید. آن افراد خبره مى‌توانند مشاوران اینترنتى ، تنظیم‌کنندگان سیستم و افراد دانا در امور بازاریابى فنى باشند.

5 – کسب و کار اینترنتى بخشى از چگونگى عملکرد تجارى شماست.البته اجراى آن گران است ، اما بعنوان یک سرمایه‌گذارى باید به آن نظر افکند. در عوض شما داراى 401 تهیه کننده ، فضاى مناسب کار ، پرسنل اصلى ، یا حساب تجارى گسترده هستید. در حقیقت کسب و کار اینترنتى بهترین انتخاب در کسب و کار است. آیا شما قصد دارید که کسب و کار روزانه آن لاین داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است ، باید با بخشهاى فروش ، بازاریابى ، امورمالى ، خدمات مشترى ، سیستم هاى اطلاعاتى ،‌ عملکرد شبکه ارتباطى ، کارکنان پشتیبانى و متصدیان پذیرش سروکار داشته باشید تا مطمئن شوید که به همه بخشهاى یک راه حل تسلط دارید و در خصوص آن به افراد آگاهى مى‌دهید.


کسب و کار اینترنتى ، یک امکان بزرگ

سطوح مختلف اینترنت امکانى براى کسب و کارهاى کوچک
کسب و کارهاى کوچک در اینترنت به سرعت به زمینه عملکردهاى چندملیتى بزرگ دست مى‌یابند و این بعنوان امتیازى براى آنها محسوب مى‌شود. در اینترنت یک کسب و کار کوچک مى‌تواند با شرکتهاى بزرگ اعتبارى رقابت کند. اما آیا همه کسب و کارها از مزایاى آن لاین برخوردار مى‌شوند؟ در حقیقت بهترین فروش محصولات بصورت آن لاین طیف جغرافیاى گسترده اى دارد. آنها آیتم هاى مربوط به کامپیوتر هستند که البته در اینترنت با هزینه کمترى خریدارى مى‌شوند ، مواردى که بخصوص در مکانهاى دیگر به سختى قرار مى‌گیرند. کسب و کار اینترنتى هزینه هاى عملکردى را کاهش مى‌دهد زیرا نیازى به تجهیزات ، یا به قول معروف آجر و ملاط و کارمند نیست ، تنها یک وب سایت و شاید یک انبار مرکزى ، گاراژ یا چیزى شبیه آن مورد نیاز است. هزینه هاى وب سایت کسب و کار اینترنتى بسیار متفاوت است ، اما حدود 50$ تا 1000$ مى‌باشد. به دلیل آنکه معاملات تجارى از نظر الکترونیکى حرف اول را مى‌زنند ،‌ نیاز به تعداد زیادى کارمند فروش نیست. فروش از طریق اینترنت خطرات ناشى از دزد و آسیب فیزیکى را به حداقل مى‌رساند. کسب و کار اینترنتى درهمه جا در دسترس است ، یعنى در هر زمان که کاربر وارد اینترنت شود. مصرف‌کنندگان سراسر جهان بصورت آن لاین خریدارى مى‌کنند. بعنوان مثال زمانى که ساعت در لوس آنجلس 3 صبح ، درفرانسه 12 ظهر ، در توکیو 7 بعدازظهر و در دوبى و تهران حدود 2 بعداز ظهر است ، مشترى مى‌تواند خرید کند. یک کسب و کار آن لاین هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز فعال است. صندوق حساب روز و شب باز است حتى در زمانیکه تاجر یا صاحب کسب و کار در خواب باشد.

کسب و کار اینترنتى ارائه خدمات به مشترى را تقویت مى‌کند
یک وب سایت این امکان را فراهم مى‌سازد تا نیازهاى مصرف‌کننده پیگیرى شود ، بنابراین صاحب کسب و کار مى‌تواند بر طبق آن تولیدات خود را عرضه کند. یک وب سایت بطور اتوماتیک سفارشات را پیگیرى مى‌کند ، براى تشخیص آنکه چه اقلامى از نظر فروش بهتر هستند و چه چیز مورد نیاز است و بیشتر سفارش داده مى‌شود مى‌توان به وب سایت مراجعه کرد. از طریق کسب و کار اینترنتى مى‌توانید همه چیز را در خصوص کسب و کار به محض ورود به بازار و مغازه بیاموزید. وب سایت این امکان را براى تاجران فراهم مى‌سازد تا در مورد شرکت خود به مشتریان توضیح دهند و معیارهاى خود را بیان کنند. بعنوان مثال شرکتى که به فروش ظروف آشپزخانه مى‌پردازد مى‌تواند در کنار آن دستورات آشپزى رایگان ارائه دهد ، یا شرکتى که در حیطه نرم افزار فعالیت دارد مى‌تواند کاربردهاى آزمایشى رایگانى عرضه کند.با مطالعه تاریخچه و رزومه یک شرکت ، مشترى احساس مى‌کند که با صاحب آن شرکت در ارتباط است. اختصاصى کردن یک شرکت حس وفادارى را در مصرف‌کننده ایجاد مى‌کند. وب سایت در حقیقت فروش آسان است زیرا از طریق آن تاجران مى‌توانند به راحتى تولیدات خود را به مصرف‌کننده عرضه کنند.

فضاى بازار الکترونیکى
بازارهاى الکترونیکى معمولاً به معاملات و حراجى هاى روى شبکه ، مانند بازارهاى سهام و حراجى ها از طریق اینترنت ، اشاره دارد؛ اما فضاى بازار الکترونیکى به پدیده اقتصادى اشاره دارد که محصولات، واسطه ها و مشتریان به یک طریقى به صورت الکترونیکى با هم تماس و مبادله دارند . فضاى بازار الکترونیکى نماد مجازى از بازارهاى فیزیکى است. به طور کلى ، فعالیتهاى اقتصادى تحت این فضاى الکترونیکى ، اقتصاد الکترونیکى را ارائه مى کنند . فضاى بازار الکترونیکى شامل بخشهاى زیر است :

• بازیگران بازار ، یعنى کارخانجات ، بازرگانان ، عمده فروشها ، واسطه ها ، فروشگاهها و مشتریان
• کالاها و خدمات
• فرایندهاى تامین ، تولید ، بازاریابى ، رقابت ، توزیع ، مصرف و غیره
تفاوت دو بازار فیزیکى و الکترونیکى این است که در فضاى بازار الکترونیکى حداقل برخى از ترکیبات یا عناصر ، الکترونیکى ، دیجیتال ، مجازى ، مستقیم و یا از طریق شبکه مى باشند . براى مثال ، یک بازیگر بازار الکترونیکى داراى پست الکترونیک و یک صفحه Web است . ممکن است یک کالاى الکترونیکى ، مانند CDROM در یک فروشگاه فیزیکى عرضه شود . کسى که کالاى فیزیکى را در فروشگاه فیزیکى ارائه مى کند ممکن است اطلاعات تجارى خود را از طریق شبکه به مشتریان برساند و مشتریان از طریق شبکه اینترنت کالاهاى مورد اشاره را جستجو کنند ؛ اما تولید ، سفارش ، پرداخت و توزیع به شیوه سنتى انجام گیرد .

بازار الکترونیکى روى شبکه اى بودن تمام این حلقه هاى فعالیت تاکید دارد. اما اگر یکى از فرآیندهاى تجارت یا مصرف ، الکترونیکى باشد قبلاً بخشى از فضاى بازار الکترونیکى ایجاد شده است . به این ترتیب اکثر بازیگران تجارت از قبل در فضاى بازار الکترونیکى بوده اند

نکات اساسى اولیه

پس از تصمیم یک شرکت یا فرد در ایجاد یک سایت, سه مسئله مى بایست حل گردد تا آن سایت بر روى اینترنت قابل ملاحظه باشد.

- نکته اول نام سایت مى باشد. اما چون این نام مى بایست منحصر به فرد باشد, ممکن است نام دلخواه شما قبلا توسط فرد دیگرى گرفته شده باشد. بنابراین قبل از انجام سایر امور مى باید نام منحصر به فردى براى سایت خود انتخاب نمایید. در ضمن چنانچه هم اکنون سایت شما آماده نمى باشد, مى توانید نسبت به رزرو نام سایت خود اقدام نمایید تا بعدا فرد یا سازمان دیگرى آن را نخرد. نکته ضرورى در این رابطه آن است که تلاش کنید نام انتخابى شما با محصولات و خدماتى که ارائه مى دهید بسیار نزدیک باشد و حاکى از آن باشد ، چراکه هر ماه یکبار موتورهاى جستجوگر تحت شبکه اینترنت ، اقدام به بروز کردن اطلاعات خود مى کنند و اگر نام شما با کارى که مى کنید سنخیت نداشته باشد ، شما را شناسایى نمى کنند و درنتیجه به کاربران نیز معرفى نمى شوید واز یک بازاریابى ومعرفى جهانى و رایگان محروم
مى شوید .

- نکته دوم فضایى است که صفحات وب شما آنجا قرار مى گیرند. بنابراین نیاز به یک سرور دارید که مى بایست صفحات وب شما را پذیرا باشد. البته همه سرورها همه نوع صفحه اى را پشتیبانى نمى کنند و نیز خدمات یکسانى را ارائه نمى دهند بلکه تنوع بسیار هم در خدمات و هم در قیمت دارند که بدون داشتن آگاهى لازم از خدمات قابل ارائه آنان انتخاب بهترین و مناسبترین میزبان وب ناممکن است.

- نکته سوم طراحى سایت و قرار دادن آن بر روى سرور مى باشد که اصطلاحا مانند محل دفتر و ویترین کار شماست که باید با دقت و حساسیت خاصى انجام شود .

دلایل اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیک

به عنوان یک طراح وب سایت، گمان مى کنم که همه مردم در مورد اهمیت وب سایت براى تجارت خود آگاه هستند. هر از گاهى نیز به خود مى گویم که شاید هنوز کسانى باشند که این آگاهى را نداشته باشند. شش دلیل که در اینجا عنوان مى کنم در واقع از دلایل ابتدائى اهمیت وب سایت شما است.
دلیل اول – وجود وب سایت، اعتبار شما را اقزایش مى دهد.
وب سایت تائیر قوى بر اعتماد مشترى هاى بالقوه دارد. یک طراحى حرفه اى، متن مناسب با توشتار خوب، اطلاعات مقید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به شرکت شما مى شود. به مردم مى فهماند که شما داراى دانش و به روز هستید. اگر شما در طراحى یک سایت با کیفیت و داراى اطلاعات مفید هزینه کنید، مردم حتما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

دلیل دوم – وب سایت باعث مى شود شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد.

تا آوریل سال 2002 میلادى، فقط در آمریکا، 166 میلیون نفر از مردم روى خط بوده اند. برخى از آنها در جستجوى محصولات و خدمات شما هستند. با داشتن یک سایت وب، شما شرکت خود را براى دنیایى از فرصتها براى دسترسى مردمى که غیر از سایت شما راهى دیگر براى رسیدن به شما ندارند آماده مى کنید. با کلیک ساده موس، هر کسى مى تواند در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسى داشته باشد.

دلیل سوم – وجود وب سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت شما را فراهم مى کند.
براى بسیارى از تجارتها، یک منبع حیاتى براى یافتن مشتریان جدید، ارجاع سایرین است. داشتن وب سایت این امکان را فراهم مى کند که مردم به راحتى سایت شما را به دیگران ارجاع دهند. آدرس وب سایت راحت تر از شماره تلفن به خاطر مى ماند به علاوه دادن راه هاى مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقرارى تماس را بیشتر مى کند.

دلیل چهارم – وب سایت یک ابزار قوى فروش است.

فروش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتى یک راه بسیار عالى براى افزایش فروش است. شما یک ویترین دائمى و سهل الوصول که هزینه آن خیلى کمتر از یک فروشگاه آجرى است دارید ضمن اینکه مردم بیشترى امکان دسترسى به آن را دارند. وجود اطلاعات فروش موثر در وب سایت شما، امکان وادار شدن مردم به کلیک روى دکمه خرید را افزایش مى دهد. هرچند که شما از طریق اینترنت نتوانید فروش انجام دهید، وب سایت شما یک سرمایه مهم است. وب سایت شما یک شروع براى متقاعد کردن بازدید کنندگان به نیاز آنها به محصولات شما است. شما آنها را براى خرید تحریک مى کنید سپس از آنها دعوت مى کنید که با شما تماس بگیرند.
دلیل پنجم – وب سایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شما مى شود.

اضافه کردن آدرس وب سایت در تبلیغات، کارت تجارى و امضاء شرکت، یک راه خوب براى جلب مشترى به شرکت شما است. داشتن آدرس سایت به مردم کمک مى کند که هر زمان که در مورد شما مى شنوند و یا تبلیغات شما را مى بینند، به پیام شما عکس العمل نشان دهند. مراجعه به وب سایت شما راحت تر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتى تلفن زدن به شما است. مردم اطلاعات شما را به راحتى دریافت مى کنند و نیازى نیست براى آقاى فروشنده براى کمک صبر کنند. همچنین بازدید از وب سایت خیلى راحت است چون هیچ مغذوریتى وجود ندارد و بازدید کنندگان تحت فشار نیستند.

دلیل ششم – وب سایت به شما کمک مى کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.

مردم زیادى وجود دارند که به آنچه شما ارائه مى کنید علاقمند هستند ولى ممکن است هم اکنون براى خرید آمادگى نداشته باشند. شما باید با آنها در ارتباط باشید تا زمانى که آنها براى خرید آمادگى یافنتد، با خبر شوید. وب سایت یک روش عالى براى تسهیل این فرایند است. شما مى توانید از طریق وب سایت خود آدرس تماس مشتریان بالقوه را جمع آورى کنید. سپس مى توانید به تناوب، نامه یا خبرنامه برایشان ارسال کنید. در ارتباط ماندن با مردم به تازه ماندن شرکت شما در اذهان کمک مى کند

فاکتورهاى اساسى براى انتخاب یک میزبان اینترنتى

1- خدمات : خدمات براى کسب و کار شما جنبه حیاتى دارد ؛ مثلاً شما نامه فروش خوبى را نوشته اید و آماده اید که آن را به وب هاست خودتان پست کنید . بنابر این روز بعد مى توانید آن را امتحان کنید . در اجرا به مشکلى برمى خورید و نیاز دارید که وب هاست به کمک شما بیاید . مشکل در اینجاست که ساعت 10 شب است و شرکت مورد بحث تا 9 صبح فردا کار را شروع نخواهد کرد . بنابراین مجبورید تا ساعت 9 صبح منتظر بمانید ؛ تازه در این وقت هم با یک خط شلوغ روبرو مى شوید .حالا شما مجبور شده اید که این برنامه کاریتان را به تعویق بیاندازید . اگر از این موارد چند بار و به اشکال مختلف رخ دهد کافیست تا هر کسى را از کوره بدر کند .

2- امنیت : آیا در مورد اینکه یک متجاوز اینترنتى تا چه حد مى تواند به سایت شما خسارت وارد کند ایده اى دارید ؟ اگر یک متجاوز اینترنتى راهش را به سوى سیستم شما باز کند و آن را از کار بیاندازد ، یا اگر آدمهاى بى انصافى وارد اطلاعات مشتریان شما شده و شماره کارتهاى اعتبارى را بربایند، تصور مى کنید چه اثرى مى تواند بر کسب و کار شما داشته باشد . این موضوع بسیارى از کابوسهاى شبانه است! مشکل در اینجاست که بسیارى از شرکت هاى کوچک ارائه دهنده وب هاست و حت بعضى از شرکتهاى بزرگ هم اهمیتى به مایل امنیتى نمى دهند . آنها منابع و پرسنل این کار را ندارند ؛ شما هم ندارید . شما باید وقتتان را صرف بازاریابى براى کالا و خدماتتان نمایید و خدمات مناسب را براى مشتریان خود فراهم آورید ؛ نه اینکه تبدیل به یک کارشناس مسائل امنیتى گردید . شما باید به دنبال یک شرکت Web Host بگردید که تمام موضوعات امنیتى عمده را بکار گرفته باشد تا دیگران نتوانند وارد سایت شما شده ، به اطلاعات شما خسارت وارد آورند . وب هاست شما اولاً باید از آخرین روشهایى که مزاحمین اینترنتى استفاده مى کنند آگاهى داشته باشد ؛ ثانیاً براى مبارزه بموقع با مشکلات و مسائل امنیتى ، باید آخرین ابزار حفاظتى مناسب را در دسترس داشته باشد .

3- سرعت : برقرارى سریع ارتباط باصفحات وب شما در اینترنت نیز در حد خود بسیار مهم است . حتى سریعترین اجراى صفحات ، از سطحى از ارتباط متاثر مى شوند که Web Host شما در اینترنت دارا مى باشد . اگر بازدیدکنندگان مجبور شوند که براى مشاهده یک صفحه 30 ثانیه صبر کنند ، دچارمشکل مى شوید و پس از مدتى هیچ مشترى نخواهید داشت ؛ چرا که 30 ثانیه انتظار در اینترنت معادل 30 دقیقه زمان عادى است . استقرار شبکه هاى فیبر نورى در اتصالات اینترنت باعث افزایش و اعتبار ارتباطات اینترنتى شده است . این شبکه فیبر نورى به منزله ستون فقرات شبکه ارتباطى شناخته مى شود . بهتر است Web Host شما به این شبکه فیبر نورى متصل باشد . چراکه میلیونها وب سایت به این ستون فقرات متصل هستند .


اصول طراحى صفحات وب

طراحى سایتهاى صنعتى
چگونه یک مشترى جنس مورد نظر خود را شناسایى و ردیابى میکند، و احتمالا پیشنهادات خوبى را براى فروش بر روى صفحه وب ارائه مى دهد؟ این مبارزه طلبى طراحى صفحات تجارى وب مى باشد .

بیشترین تولید کنندگان صنعتى با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیرى کرده و صفحات طراحى شده براى کمپانیهاى صنعتى، مى بایست تعصبات مشترى گرایانه قوى داشته باشند.
گرایش به مشترى در روشى که صفحات صنعتى، مشترى را چه از لحاظ تصویرى و چه از لحاظ تعاملى درگیر مى کنند، دیده مى شود. صفحات صنعتى غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر میدهند.

صفحات صنعتى در کل داراى سه عنصر میباشند
- خصوصیات محصول : هر مشترى مى بایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه اى از محصولات مشخص کند. این کار مى تواند به صورت تصویرى، با استفاده از یک لیست انتخابى یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.

- مشخصات محصول : بیشتر محصولات صنعتى همراه با اطلاعاتى عرضه مى شوند که صفحه مشخصات نامیده مى شود یک صفحه مشخصات ترکیبى از متن، تصویر و توصیفاتى در مورد کارایى محصول در یک ورق کاغذ میباشد. خصوصیات کارایى یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا، اغلب عامل فروش یک محصول مى باشند.

البته با توجه به قابلیتهاى وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتى، محدود کننده به نظر میرسد. مشخصات کارایى کالا مى تواند به صورت سه بعدى و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.

- ارتباط با مشترى : ‏‏‏کارتهاى جالبى را که در آنها از شما سئوال مى شود «آیا مایلید که نمایندگى سرویسهاى مشترى در مورد کالایى خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد.

طراحى صفحات خرده فروشى

صفحات خرده فروشى کاملا با صفحات صنعتى متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشى، انتقال اطلاعات تکنیکى چندان مورد توجه نمى باشد. بهر حال چیزى که در این نوع صفحات داراى اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل مى باشد.

در این نوع طراحى باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
خصوصیات تصویرى و سازمانى فروشندگى خرده فروشیهاى موفق چیست؟
اجزا ساختارى خرده فروشى چیست؟
از چه خصوصیات وب میتوان به گونه اى موثر در طراحى صفحات خرده فروشى سود جست؟

صفحات تجارى
صفحاتى که براى مخاطبین تجارى طراحى مى شوند با صفحات خرده فروشى و صنعتى تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت داراى زندگى و یک شخصیت وجودى در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصى مى باشد. یک شرکت تلاش زیادى را صرف به تصویر کشیدن یک نماى حساب شده از خود میکند. این تلاش ممکن است شامل اسم، آرم شرکت،رسم الخطى که در مکاتبات شرکت استفاده میشود. رنگهاى مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامى براى معرفى محصولاتشان مى کنند، باشد.

یک صفحه تجارى مى بایست منعکس کننده فرهنگ ان شرکت باشد. این بدان معنى است که صفحات وب یک بانک، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازى متفاوت است.
قطعات اصلى پازل صفحه وب تجارى شامل اجزا زیر مى باشد

نام شرکت رسما چگونه استفاده مى شود؟ آیا به طور کامل نوشته مى شود یا مخفف؟ آیا نام، یک نام تجارى ثبت شده است؟

آیا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر مى باشد؟

آیا نام شرکت همان آرم شرکت است. یا یک طرح گرافیکى جداگانه مى باشد؟ اندازه، مکان و جهت رسمى ان چگونه است؟

آیا یک ارم تجارى یا یک نشان سازمانى است؟

آیا اسامى محصولات، اسامى تجارى طراحى شده به شکل خاص مى باشند؟

آیا این نوع اسامى با قلم،وزن و تاکید متفاوتى نمایش داده مى شوند؟

آیا رسم الخط رسمى، براى بدنه اصلى مکاتبات وجود دارد؟

آیا متن ترازبندى شده است یا داراى برآمدگى و فرورفتگى است؟

آیا اصلا رنگهاى رسمى براى شرکت وجود دارد؟

آیا یک سلسله مراتب براى مکاتبات در شرکت وجود دارد؟

شما چگونه مى توانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهاى مختلف ابلاغ کنید؟

موسسات آموزشى
موسسات آموزشى داراى اولین و بیشترین نشریات وب مى باشند و همگى با مشگل ساختارى یکسانى مواجهند. کالجها و دانشگاهها، بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتى قسمت بندى شده به بخشهاى مختلف مى باشند، بنابراین صفحات وب میبایست حس مجازى تصویرى از ارتباطات ساختارى داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه اى که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.

جنبه یکسان صفحات آموزشى، ترتیب عملیات داخل موسسات مى باشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز مى باشد. ترمهاى مدارس همیشه مدت ثابتى دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگى استاندارد شده مى باشند. گذراندن کل دوره تحصیلى اجبارى است و معمولا مى بایست تحت مجموعه اى از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص مى کنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندى مى شوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولى هر مقطع طبقه بندى مى شوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادى عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحى مى باشد.

صفحات مربوط به سرگرمى
در مقابل صفحات تجارى، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخى محدودیتهاى تجارى اعمال شوند(سونى، دیسنى و غیره ) ولى این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان داراى کمترین محدودیتهاى طراحى بوده و آزادى عمل زیادى براى طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بى ثباترین و مشگلترین مشتریان براى شناسایى و ردیابى مى باشند. موضوعى که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر موردتوجه نباشد.

صفحات وب سرگرمى داراى خصوصیات زیر مى باشد؛
کمترین ساختارو عمل-عکس العمل بیشتر
اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتارى

استفاده بیشتر از منابعى که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیرى آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهناى باند شبکه.
حداقل در حال حاضر، کمبود مهمى که در مورد صفحات سرگرمى وجود دارد تفاوت کلى بین شمایل صفحات وب با شکل واقعى سرگرمى واقعى مورد توجهشان مثل فیلم، کتاب، بازى، ضبط صوت، کنسرت و نمایش زنده و چیزهاى دیگر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگى به عدم واقعگرایى صفحات وب نسبت به رسانه اصلى پى مى برند. براى موفقیت صفحات سرگرمى وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگى منطق شود و یا صفحات سرگرمى وبى طراحى شود که هیچ مرجعى در دنیاى واقعى براى مقایسه نداشته باشند .

صفحه اصلى سایت ( ویترین کار شما )

شما با تهیه یک صفحه اصلى موفق این شانس را خواهید داشت تا تصویر مثبتى را در دید بینندگان و حضار ایجاد کنید. با اینکه در دنیاى عادى مى‌توان از منابع متعددى استفاده کرد، اما در جهان آن لاین تنها یک منبع اصلى وجود دارد و آن صفحه اصلى شما است. با تعدادى طرح ساده ، صفحه اصلى شما مى‌تواند پیام تجارى شما را به طرزى تاثیرگذار منتقل سازد. در اینجا شش نکته راهنما وجود دارد :

1 – صفحه اصلى خود را منحصر به فرد طراحى کنید که کاملا از نمونه رقباى خود متمایز باشد : براى انجام این کار ابتدا از موترهاى جستجوگر ( مانند : گوگل ، یاهو و ... ) براى یافتن وب سایتهاى تجارى مشابه با کار خود استفاده کنید و سپس به سئوالات زیر پاسخ دهید :
- صفحه هاى اصلى شبیه چه چیزى است ؟
- وب سایت رقباى شما چه تولیدات و خدمات خاصى ارائه مى‌دهد ؟
- چگونه مى‌توانید صفحه اصلى خود را از سایرین متمایز سازید ؟
- موارد منحصر به فرد مربوط به تولیدات وخدمات شرکت شما چیست ؟ مطمئن شوید که تولیدات و خدمات قابل توجهى را در مرکز تجارى خود ارائه مى‌دهید.

2 – طرحهاى ساده پیاده کنید : صفحه اصلى خود را مملو از تصاویر ، رنگها و متون متفاوت نسازید. گرافیکهاى بزرگ موجب مى‌شودتا انتقال اطلاعات از کامپیوتر شما به آرامى صورت گیرد و بازدیدکنندگان زیاد معطل نشوند. پر کردن صفحه از تصاویر ،‌ رنگها و ترکیبات خطوط متفاوت بازدیدکنندگان را سردرگم مى‌کند و آنها مجبور مى‌شوند که زمان زیادى را صرف کنند . سعى کنید صفحه اصلى بسیار ساده و رسمى و مبتنى بر فعالیت مورد نظر و مطابق با معیارهاى تجارت بین الملل (International Marketing ) باشد .

3 – ایجاد یک وب سایت آسان و راهبر : براى این کاراز پیوندهاى ارتباطى راهگشا استفاده کنید تا افراد مسیر خود را تشخیص دهند و مطمئن شوند که همه صفحات داراى مجموعه اى ثابت از این پیوندها است. ( با استفاده از خدمات کسب و کار اینترنتى ترکیب شده با طرحهاى مناسب مى‌توان به نتایج هوشمندانه اى رسید. ) در آخر مطمئن شوید که هر صفحه در وب سایت شما در برگیرنده یک پیوند به صفحه اصلى است.

4 – محتواى وب سایت خود را به روز سازید : براى آنکه به بازدیدکنندگان وب سایت خود نشان دهید که آن ارزش دیدن مداوم را دارد ، مطالب آنرا به روز ( Up To Date ) سازید و اطلاعات جدیدو هرگونه تغییر در خصوص عملکردهاى تجارى خود را ارائه دهید. سعى کنید آخرین زمانى که وب سایت شما به روز شده است را در پایین صفحه ذکر کنید تا بازدیدکنندگان آگاه شوند که وب سایت بطور مداوم در حال تکامل است.

5 – کسب و کار آن لاین خود را ارتقاء بخشید : پس از طى مراحل بالا ، اکنون زمان آن فرامى رسد تا با تدوین جدول زمانبندى شده و درنظر گرفتن اهداف کوتاه مدت و بلندمدت ، کسب وکار خود را گسترش دهید و امکانات و فعالیتهاى بیشترى را ارائه کنید .

اهمیت تبلیغات در اینترنت

مراجعین وب هدفمند هستند و به تبلیغاتى که به هدف آنها مربوط نشود، توجهى نمى کنند. براى موفقیت، آگهى ها باید با اهداف و آنچه در ذهن کاربران است، هماهنگ باشد.
دلایل مختلفى براى عدم موفقیت تبلیغات روى وب وجود دارد. اما این موضوع زمانى قابل توجه است که آگهى به موضوع مورد علاقه کاربر مربتط باشد و باز هم شکست بخورد. چرا این اتفاق مى افتد؟

براى شروع باید علل موفقیت تبلیغات متنى در موتورهاى جستجو را بررسى کنیم.
هر کاربرى به دنبال یک هدف است – ممکن است دنبال اطلاعاتى درباره دوربینهاى دیجیتال باشد یا بخواهد کتابى خریدارى کند. در هر صورت، توجه کاربر کاملا به مسائلى معطوف است که به نحوى او را به هدف خود مى رساند.

هنگامى که کاربر عنوانى براى جستجو وارد مى کند، موتور جستجو آگهى هایى را که مستقیما مربوط به موضوع جستجو باشد، برمى گرداند. بنابراین کاربران آنها را مشاهده و دنبال مى کنند. حتى این گونه آگهى ها موثرتر از نتایج دیگر جستجو هستند زیرا نشان دهنده اعتبار تبلیغ کننده و علاقه او به جذب مشتریان است.

نشانه گرفتن اهداف کاربر
متوجه شدیم که رمز موفقیت تبلیغات مطابق بودن آن با اهداف کاربر است. براى رسیدن به این مقصود، آگهى هاى متنى روش موثرى است. تبلیغات گرافیکى نگاه بیننده را به خود جذب مى کند. اما تبلیغات هدفمند تضمینى براى جلب توجه و ذهن بیننده است. بنابراین باید مسائل جانبى و نمایشى نامربوط را کنار بگذارید و بسیار صریح موضوع فروش خود را به اطلاع بیننده برسانید. البته به همراه یکى لینک به صفحه اى که اطلاعات جزئى درباره محصولات در آن قرار دارد. انتظار انتقال تمام اطلاعات از طریق یک آگهى بسیار غیر منطقى است و کسانى که سعى دارند مطالب زیادى را به زور در یک تبلیغ کوچک بگنجانند، منافع ابرمتنها را از دست مى دهند.

آگهى هایى که در مواقع مختلف ناگهان ظاهر مى شوند یا تبلیغ در سایتهاى خبرى و دیگر سایتها بسیار وسوسه کننده است اما با این کارها موفق نمى شوید زیرا در راستاى هدف بیننده پیش نمى روید. کاربران اکنون مى خواهند خبرى را مطالعه کنند یا مشغول هر کار دیگرى هستند که به خاطر آن به سایت آمده اند و تبلیغات در این زمان حتى اگر کشش زیادى داشته باشند، مورد توجه واقع نمى شوند.

و هنگامى که کار آنها به اتمام مى رسد و آماده دریافت تبلیغات هستند، آن آگهى ها دیگر وجود ندارند.

مزایاى ثبات
بسیارى مواقع پیش آمده است که مشغول انجام کارى روى سایت هستیم و متوجه آگهى جالبى مى شویم. این اتفاق معمولا در زمانهاى مرده اى که منتظر باز شدن صفحه جدیدى هستیم پیش مى آید. یک پیغام روانى در ذهن ما ایجاد مى شود که برگردیم و آن را ببینیم. اما حدس بزنید چه اتفاقى افتاده است؟ در برگشت آگهى دیگرى در آن محل قرار دارد و این مغایر با یکى از اصول اولیه طراحى مناسب است : ثبات.

مکینتاش در سال 1984، به طراحان توصیه کرد که اطلاعات را به طور ناگهانى از کاربران نگیرند. این مسئله مصداقهاى متفاوتى دارد، ذهن کاربران در صورت مواجه شدند با ظاهر متفاوت یک صفحه مغشوش خواهد شد. مثلا : زمانى که در حال خواندن روزنامه هستید، صفحه ها را برمى گردانید و داستان را دنبال مى کنید و ناگهان چشمتان به آگهى جذابى مى افتد به احتمال زیاد به خواندن خبر ادامه مى دهید اما پیامى در ذهنتان حک مى شود که بعدا برگردید و آنرا ببینید. در برگشت هنوز هم آگهى در محل قبلى وجود دارد.

وب سایتها هم باید به همین ترتیب عمل کنند. نباید میان کار مردم مزاحم آنها شد. باید به نحوى به آنها امکان داد تا بعدا به آن مراجعه کنند. حتى اگر از آن صفحه خارج شده باشند. مثلا مى توان در محل مخصوص تبلیغات دکمه اى قرار داد که ده آگهى آخر را نمایش دهد. ما پیش گویى مى کنیم که با این کار موفقیت آگهى ها افزایش مى یابد. این راهکار شبیه روشى است که در صفحات اصلى سایت استفاده مى شود و آرشیوى از رویدادهاى اخیر سایت در آن تشکیل مى شود.

متاسفانه اکثر وب سایتهاى کنونى راه اشتباهى را براى تبلیغات طى مى کنند و هر روز حجم آنها را بیشتر و آزاردهنده تر مى کنند. حرکت در خلاف جهت اصلا راه عاقلانه اى نیست.
آیا مى خواهید آگهى شما مؤثر باشد ؟

در سایتى که خوب طراحى شده آگهى بدهید. از منافع ابرمتنها غافل نشوید. و از همه مهم تر به مسائل روانشناسى بینندگان دقت کنید.

روش نوشتن یک تبلیغ گیرا براى سایت

با این که پیشتر نیز آن را توضیح دادم به خاطر اهمیت آن دوباره یادآورى مى کنم که بیشتر نیروى خود را روى نوشتن تبلیغ و نه طراحى گرافیکى سایت و زیبا نمودن آن صرف کنید. به عبارت دیگر هرگز تصاویر و طراحى گرافیکى باعث برانگیختن تمایل مشتریان به خرید از سایت نمى شود .

1. در عنوان تبلیغ باید اطلاعات بیشترى در اختیار مشتریان خود قرار دهید.
تنها چند لحظه فرصت دارید تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید و آنها را به خواندن ادامه آن ترغیب کنید. تیتر شما باید در خواننده براى دانستن مطالب بیشتر، کشش ایحاد کند. عناوین داراى عبارات منفى به طرز باور نکردنى این مقصود را برآورده مى کنند. براى مثال:
عبارت منفیStop being internet marketing failure هر خریدار اینترنتى را به سمت خود جذب مى کند و یا جمله Discover 10 vital things to do right now کمک مى کند تا بیننده به خواندن بقیه متن ترغیب شود. با این کار یک عبارت منفى به نتیجه مثبت مى انجامد.

و یا این نمونه "آیا تا به حال درباره به دست آوردن دوباره سرمایه خود فکر کردید؟" که شما را به خواندن ادامه آن هدایت مى کند؟ شکى نیست که مردم به طور طبیعى با عنوانهاى منفى به متن جذب مى شوند. چرا؟ چون بیشتر مردم به همین شکل برنامه ریزى شده اند. چیزهایى مردم که به طور معمول به خاطر دارند، بیشتر خاطرات منفى آنهاست تا خاطرات مثبت. از عنوانهاى منفى استفاده کنید و به این ترتیب افراد زیادى را به سمت خود جذب کنید.

2. تا حد ممکن از به کار بردن حروف بزرگ و درشت پرهیز کنید.

این کار در خواندن پیام شما وقفه ایجاد مى کند و خواندن آن را کند مى کند. از حروف درشت براى تاکید روى مطالب و از خط کشیدن زیر کلمات براى تاکید بیشتر استفاده کنید. عنوان را با کلماتى به اندازه سایر کلمات آغاز کنید.

3. متنى گیرا و جذاب بنویسید.
مردم را مورد خطاب قرار دهید و به گونه اى بنویسید که با اشتیاق مطالب را دنبال کنند. براى شروع مى توانید از ساختار تبلیغات یکى از اجناسى که آن را خریده اید استفاده کنید.
4. مطالب خود را به صورت منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

اگر این نکته را رعایت نکنید، مطمئن باشید مشتریان زیادى را از دست خواهید داد. از نوشتن تبلیغات طولانى نترسید. اگر آن را به درستى تنظیم کنید و بنویسید، بینندگان تمام آن را خواهند خواند. اشتباه در اینجاست که فکر کنیم تبلیغ طولانى مانع موفقیت ماست. اگر آن را صحیح بنویسید حتا یک تبلیغ 10 صقحه اى خیلى بهتر از یک تبلیغ کوتاه عمل می­کند.

5. تبلیغات تمام محصولاتى را که مى خرید جمع آورى کنید.

آنها را نگهدارى کنید و بعدها از آن استفاده کنید. وقتى مى خواهید یک تبلیغ بنویسید، جملاتى از آن را که مناسب به نظر مى رسد انتخاب کنید و آنها را با نوشته ى خودتان بیامیزید. برخى از کلمات جمله­ها را تغییر دهید و دوباره آن را مرتب کنید. در پایان یک نوشته عالى و قوى خواهید داشت!

6. هربار که کالا یا خدمتى را مى فروشید، از مشتریان خود بخواهید که میزان رضایت خود را از خرید در دفاتر شما ثبت کنند.

آنها را در تبلیغات خود قرار دهید. تایید آنها براى موفقیت شما اهمیت دارد و اعتبار قابل قبولى را براى شما به ارمغان مى آورد. تبلیغ شما بدون توصیه و تایید دیگران کامل نمى شود. حتا اگر در گرفتن تاییدیه از مشتریان خود دچار مشکل هستید، مى توانید در مقابل دریافت رضایت نامه ، محصولات و خدمات خود را به رایگان در اختیار مشترى قرار دهید.

7. یک نکته بسیار مهم؛ متن شما باید بدون خطا باشد.
حتى ممکن است وجود یک حرف یا کلمه اشتباه و یا متن ناتمام موجب شکست شما در فروش شود. متن خود را مختصر و بدون ابهام بنویسید. اگر متن گنگ و نامفهوم باشد، به طور قطع خوانندگان و در نتیجه مشتریان زیادى را از دست خواهید داد.

8. نوشتن یک متن تاثیرگذار و کارا با یک بار تلاش به ثمر نمى رسد.
متن خود را یک روز بنویسید و روز بعد دوباره آن را بررسى کنید. مى بینید که نیاز به بازنویسى دارد. نوشتن و تکمیل یک متن ممکن است 30 روز طول بکشد. اگر افزایش میزان خوانندگان و در نتیجه خریداران را در نظر بگیرید، به اهمیت صرف کردن وقت براى نوشتن این متن پى مى برید.

نتیجه گیرى
با توجه به آنچه تبیین شد ، فروش اینترنتى زمانى موفق مى شود که فروشندگان کالا و خدمات بتوانند نسبت به فروش سنتى منافع و یا ارزش اقتصادى بیشترى را براى مشتریان به ارمغان آورند و صرف نمایش محصولات در یک سایت زیبا با عکسهاى متنوع و جذاب در فروش اینترنتى کافى نمى باشد .

بنابراین ضرورى مى نماید در طراحى و راه اندازى این نوع از تجارت ، علاوه بر استفاده از متخصصین رایانه و هنرى ، از متخصصین بازاریابى ، بازار سنجى ، مهندسین محصول ،تبلیغات و خدمات نیز بهره گرفته شود ، تا این امر بطور تخصصى و قابل رقابت با محصولات و خدمات مشابه درآید .

(1) : مهدى علیخانى ، مدرس دوره هاى تجارت بین الملل و اصول و فنون مذاکره مى باشد و مقاله فوق از مقالات ارائه شده دردومین جشنواره کار آفرینى شیخ بهایى در اصفهان است .

نظرات 1 + ارسال نظر
امین دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 11:21 ب.ظ

از وبلاگ پربارتان لذت بردم واقا عالی اگه اطلاعاتی راجع به تجارت خانگی با اینترنت در اختیار داربد ممنون میشم در این زمینه راهنماییم کنید .
با تشکر و به امید هر چه پر با تر شدن مطالب کاربردی و نه فقط تبلیغاتی در اینترنت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد