BPR: تعریف

تعریف BPR

پس از چاپ و فروش کتاب آقای همر، تقریبا تمام شرکت های مشاوره ای مدیریت سفارش های جدیدی برای پیاده سازی این فناوری داشتند. علاوه بر این، شرکت های نرم افزاری در زمینه ی فناوری اطلاعات ویرایش های جدیدی ویژه ی BPR به بازار عرضه کردند. گرچه از دیدگاه های مختلف به BPR پرداخته شد اما تمامی آن ها در یک چیز مشترک بودند و آن مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی بود. عنوانBPR ، خود یک تعریف برا ی آن است؛ اما این تعریف برای تمام فلسفه توسعه ی عملکردها را بیان نمی کند.

تعریف BPR

پس از چاپ و فروش کتاب آقای همر، تقریبا تمام شرکت های مشاوره ای مدیریت سفارش های جدیدی برای پیاده سازی این فناوری داشتند. علاوه بر این، شرکت های نرم افزاری در زمینه ی فناوری اطلاعات ویرایش های جدیدی ویژه ی BPR به بازار عرضه کردند. گرچه از دیدگاه های مختلف به BPR پرداخته شد اما تمامی آن ها در یک چیز مشترک بودند و آن مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی بود. عنوانBPR ، خود یک تعریف برا ی آن است؛ اما این تعریف برای تمام فلسفه توسعه ی عملکردها را بیان نمی کند. شاید بهترین تعریف جامع برای BPR توجه عمیق تر به دیدگاه های زیر باشد:

دیدگاه اول: به جای توجه به ساختارهای سازمانی ثابت، بیشتر به فرآیندهایی توجه می شود که خروجی ها را توزیع می کنند. این نگرش بیشتر به جریان هایی که در حال حرکت هستند نگاه می کند تا ساختارهایی که یکجا ایستاده اند. این جریان ها از مرز زیر ساختارها و واحدهای سازمانی عبور می کنند. در شرایطی که بخشی از فعالیت ها در یک سازمان و بقیه کارها در سازمان های دیگرانجام می گیرد، این جریان های در حال حرکت از مرز سازمان های مختلف نیز عبور می کنند.

دیدگاه دوم: در این دیدگاه بیشتر به فرآیندهایی توجه می شود که به مشتری آن خدمات یا محصول ختم می شود. مشتری ممکن است داخل یا بیرون سازمان باشد. در این دیدگاه BPR مرزهای یک فعالیت یا فرآیند در سازمان را که ایجاد ارزش افزوده می کند تعریف می کند و به هماهنگی موثر بین فعالیت های افراد مختلف برای یک هدف خاص امتیاز بیشتری می دهد تا به کارایی مختلف یک فرد. در نتیجه BPR فرآیند ها را از دید مشتری آن فرآیند ها نگاه می کند.

دیدگاه سوم: این دیدگا ه خود دارای چند فرضیه ی ضمنی در خصوص چگونگی تاثیر مهندسی مجدد فرآیند ها بر توسعه ی عملکردهای سازمان می باشد:

1-      فرضیه ی اول: توسعه ی انفجاری به جای توسعه ی تدریجی. گرچه این فرضیه ممکن است غیر قابل دستیابی باشد اما BPR بیشتر به چنین نگرشی نیاز دارد. صرفا بهبود فرآیند ها و توسعه ی تدریجی مطلوب نیست بلکه خلق فرآیندهای جدید مهم است؛ برای مثال، ممکن است بهبود یک فرآیند بدون هیچ تغییر اساسی در ساختار موجب 10 درصد کاهش زمان عملیات گردد. اما تاثیر یک فرآیند یا راه حل جدید، یا ترکیب راه حل های فعلی، ممکن است تا 90 درصد کاهش زمان عملیات را در پی داشته باشد. این فرضیه به معنای از بین بردن فرآیند جاری و شروع با یک لوح جدید نیست و از سوی دیگر به معنای بی ارزش کردن بهبود فرآیند ها و توسعه ی هر چند اندک در سازمان هم نیست؛ بلکه هدف آن توجه مستمر و ثابت به فرصت هایی به تحولات اساسی در توسعه ی فرآیندها می باشد.

2-      فرضیه ی دوم: نوآوری. این فرضیه تقریبا شبیه فرضیه ی قبل است. براساس این فرضیه تلاش BPR برای استفاده از IT جهت اجرای فرآیندها به روش های نو و جدیدی است که از نظر کیفی کاملا متفاوت هستند. در این جا به استفاده ابتکاری و توام با خلاقیت از IT توجه می شود.

3-      فرضیه ی سوم: توجه عمیق به حداکثز کردن زمینه ارزش افزوده در یک فرآیند و بهبود بخش های دارای ارزش افزوده می شود.

4-      فرضیه ی چهارم: تعریف ارزش به فرم های مختلف و توسط ابعاد مختلف عملکرد – از قبیل سرعت، هزینه، کیفیت، آموزش، و برگشت سرمایه -  قابل اندازه گیری باشد.

5-      فرضیه ی پنجم: طبق آخرین فرضیه، محیط کار( مهارت های پرسنلی، زیرساخت های IT ، ساختار سازمانی) نیز همراه با مهندسی مجدد فرآیند تغییر خواهد کرد.

 خلاصه این که براساس فرضیه های دیدگاه سومBPR یعنی توسعه ی ناشی از راه حل های جدید و ابتکاری به جای صرفا بهبود روش ها:

● از IT بیش از صرفا اتومات کردن کارها باید استفاده شود.

● حذف بخش های بدون ارزش افزوده در یک فرآیند و بهبود بخش های دارای ارزش افزوده ی بیشتر.

● محیط کار( از قبیل مهارت های پرسنلی، زیر ساخت های IT و ساختار سازمانی) نیز همراه با BPR تغییر خواهد کرد.

این دیدگاه ها و فرضیه ها، هر کدام به یک جنبه از BPR توجه کرده اند. برخی از قبیل آقایHammer ، به استفاده از یک لوح جدید و تمیز، و دیگران تمایل به تاکید بیشتر به استفاده از IT دارند. بعضی دیگر نیز به جنبه های انسانی آن تاکید دارند. به هر حال، صرف نظر از اختلاف دیدگاه ها، تمام فرضیه های بالا قابل جمع و تاکید است و BPR می تواند توسط همه ی آن ها تعریف شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام دوشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 08:35 ق.ظ http://elham2155.blogsky.com

سلام دوست من
ممنون از اینکه به وبلاگم لینک دادی.
موفق و پیروز باشی.

من هم از شما کمال تشکر را دارم ..... برای شما آینده ی خوب همراه با موفقیت آرزو می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد