دلایل انتقال به تجارت الکترونیک

چگونه می توان از فناوری اطلاعات (IT ) برای انتقال از شرایط موجود به شرایط تجارت الکترونیکی استفاده نمود؟ ابتدا بهتر است به دلایل نیاز این انتقال اشاره شود، سپس به روش ها و اصول مهم در این انتقال پرداخت، پنج دلیل روشن برای هرسازمان اقتصادی وجود دارد تا این انتقال را با جدیت دنبال کند:

1-   افزایش درآمد:

اینترنت( به عنوان یکی از فناوری های قابل قبول در تجارت الکترونیکی) کانال ها ی جدیدی برای فروش باز کرده و شرکت ها را قادر به دسترسی به بازار های جدید در سطح جهانی می کندکه تا قبل از این قابل دسترس نبودند. ضمنا با امکان مدیریت موثر بر هزینه های تولید و خدمات می توان مشتری های جدید و فراوانی کشف نمود. با یکجا نمودن حجم سفارشات مطابق خواسته های تک تک مشتری ها ، شرکت ها براساس توان بالقوه خود می توانند محصولات جدید یا کالای موجود را با خواص جدید به بازار روانه کنند.

2-   کاهش هزینه ها :

بسیاری از هزینه ها از قبیل بازاریابی و فروش، آموزش، مدیریت و امثال آن ها را می توان با کارایی بیشتر از طریق WEB یا شبکه های اینترانت انجام داد. در بعد IT  با استفاده از استاندارد ها ی باز اینترنت و کم کردن تنوع و پیچیدگی ها، هزینه ها به طور موثر کاهش می یابد . هر بار که فرآیندی از طریق اینترنت و زیر ساخت های فناوری اطلاعات انجام بگیرد، فرآینده های مشابه به راحتی و با استفاده از همان زیرساخت انجام می گیرند.

3-   حفظ مشتری:

تجارت الکترونیکی مفاهیمی مانند تولید و خدمات مطابق با سفارشات خاص مشتری ها و کاربررا معرفی می کند که به موجب آن شرکت ها بهتر می توانند مشتریان خود را بشناسند. شرکت ها فرصت دارند مطابق رفتار مشتریان و خرید های قبلی آنان تصمیم گیری کنند و با عکس العمل مناسب ، خدمات و کالاهای خود را مطابق نیاز و شرایط مصرف کننده عرضه کنند. با ارائه خدمات و محصولات متفاوت از کانال های مختلف، می توانند آ نها را به صورت یکپارچه مدیریت نموده ؛ برای مثال، فروش بلیط هواپیما با خدمات اضافه از قبیل رزرو بلیط نمایشگاه ها، موزه، اتومبیل کرایه ، هتل و امثال آن ها را می توان به صورت یکجا و از طریق وب مدیریت نمود .

4-   ارتقا تصویر شرکت ها :

با اجرای موفق فناوری های جدید، یک سازمان می تواند فرصتی برای نمایش خود به عنوان پیشتاز در یک زمینه را پیدا کند. ضمنا، هر چه اینترنت ارتباط بیشتری در میان افراد بشر و خیل عظیم خریدار و مصرف کننده پیدا کند، شرکت ها بهتر می توانند به طور مستقیم به بازار هدف خود دسترسی داشته و خود را معرفی نمایند. بااین شیوه، تصویر شرکتها هر چه سریعتر و دقیقتر و بدون واسطه به رویت مردم و بازار هدف می رسد.

5-   به روز بودن:

امروزه دیگر این سوال که آیا سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی خوب است یا خیر مطرح نیست؛ بلکه شرایط رقابت و اقتصاد نوین این حرکت را الزامی کرده است. با این وضعیت ، شرکت ها باید دانش کار با ابعاد مختلف فناوری های مورد استفاده در تجارت الکترونیکی را به سرعت به دست آورده و سرمایه ی خود را به سمتی که بیشترین سودآوری را مطابق توان بالقوه ی شرکت فراهم می کند هدایت  نمایند.

تجارت الکترونیکی به طور مشخص تقریبا بر تمام عرصه های زندگی روزانه بشر اثر گذاشته است. شرکت ها می توانند وفادرا ی مشتری را با ارائه ی نیازهای شخصی آنان به طور ملموس از یک سو و کم خرج از سوی دیگر بالا ببرند. شرکتها سریع تر می توانند با ارائه ی کالا ها و خدمات جدید و بهینه سازی فرآیندهای جاری از طریق فناوری اینترنت، به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند . اطلاعات مهم شرکت را از طریق و شبکه های داخلی اینترنت راحت تر در اختیار پرسنل قرارمی دهند. آ نها از طریق فناوری های پیشرفته در بستر اینترنت و اینترانت، کنترل و ارتباط خود را توسعه داده و بدین وسیله بهتر می توانند شرایط ریسک را مدیریت کنند.

در نتیجه، سوال این نیست که آیا سازمان ها به تجارت الکترونیکی بپیوندند یا خیر؛ بلکه سوال اصلی این است که چگونه این انتقال انجام بگیرد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد