آینده‌ى فناوری اطلاعات یک سازمان

تحلیل‌گران گارتنر به حرفه‌هاى بخش IT درباره‌ى نحوه‌ى فعالیت‌هاى‌شان در سال 2005 پیش‌نهادهایى ارایه مى‌کند:

”بازنگرى و با بهره‌گیرى از یک برنامه‌ى پشتیبان‏، از تغییرات استقبال کنید.“

آن‌ها فهرستى از ”بایدها و نبایدها“تهیه کرده‌اند که راه‌حل‌هایى براى چه‌گونگى هدایت بخش IT به مدیران ارایه مى‌دهند.

توجه به اقتصاد، جهانى شدن و نظارت بر تقاضاها همه و همه از افزایش روزافزون نیاز مشاغل به IT حکایت مى‌کند، اما کارشناسان فناورى نوین باید نقش خود را دوباره تعریف کنند و از این طریق به همگان نشان دهند که در عرصه‌ى مشاغل نیز مانند فناورى فعال و کارآمد هستند.

آن‌ها باید تصمیماتى بگیرند تا فناورى را با برنامه‌‌ریزى‌ها و اهداف مالى‌شان، همراه کند.

احتمال تغییر فناورى‌هاى روز تا چند سال آینده بعید به نظر مى‌رسد، اما روش انتقال ارزش‌هاى جدید به فعالیت‌هاى شغلى در تغییر است.”جان ماهونی“ مسوول تحقیقات و مدیر IT ”گارتنر“ در اروپا مى‌گوید: ”مدیران IT به جاى تمرکز صرف بر مدیریت فناورى، باید به دنبال راه‌هایى براى مدیریت اطلاعات شغلى و ارتباطات باشند.“

این توجیه براى شرکت‌‌هایى است که بودجه‌هاى IT خود را کاهش مى‌دهند و به فعالیت‌هاى برون‌سپارى و کاهش کارکنان IT مى‌پردازند.

اگر کارشناسان IT به ناکارآمدى‌هاى خود در تصمیم‌گیرى‌‌هاى ”هیات مدیره“ پى نبرند، خیلى زود تشکیلات‌شان از بین مى‌رود. در واقع ”گارتنر“ پیش‌بینى مى‌کند که در سال 2008 نیروى انسانى تشکیلات IT، با افزایش 50 درصدى روبه‌رو خواهد بود.

”مارک راسکینو“ مدیر بخش تحقیقات گارتنر در امور ”فعالیت‌هاى شغلى و کاربردها“ مى‌گوید: ”از نظر مدیران اجرایى، فناورى مانند سدى است که در برابر هر نوع تغییر ایستادگى مى‌کند.“ این جدیدترى یافته‌ى ”گارتنر“ در سال جارى است.

از نظر مدیران اجرایى IT، سیستم‌ها و رفتارهاى موجود درباره‌ى عملکرد کارکنان IT مانند سرعت‌گیرهایى هستند که جلوى سرعت IT را مى‌گیرند. تحلیل‌گران راه‌‌حل‌هایى مانند کنار گذاشتن دستورالعمل‌هاى قدیمى به هنگام استفاده از دستورالعمل‌هاى جدید را براى تسهیل امور پیش‌نهاد مى‌کنند. هم‌چنین کارکنان IT را تشویق مى‌کنند که تعداد پشتیبان‌هایى را که با آن‌ها قرارداد بسته‌اند، محدود کنند. به این ترتیب تمام خدمات در تاریخ معین به مشتریان عرضه مى‌شود. از نظر آن‌ها دیگر زمان بستن قرارداد با یک پشتیبان یا یک شریک به سر رسیده است. با این حال آن‌ها یک نکته را گوشزد مى‌کنند: ”توصیه ما مبارزه براى دست‌یابى به بهترین تولید است؛ زیرا تولید یک محصول خوب که بتواند نمایان‌گر توانایى شما باشد براى شغل‌تان ضرورى است. “ از نظر ”ماهونی“ برون‌سپارى فرآیند قابل توجهى است و عملکرد داخلى را تسهیل مى‌بخشد. البته همیشه سعى کنید مسوولیت‌هاى به نسبت زیادى به کارکنان IT بدهید؛ زیرا باعث مى‌شود به ارزش واقعى خود بیش‌تر پى ببرند. ”گارتنر“ راه‌حل‌هایى را براى هیات‌هاى مدیره در سال 2005 پیش‌نهاد مى‌کند:

- برنامه‌هایى جاى‌گزین براى سال جدید تنظیم کنید.

- تعیین کنید که آن‌ها مى‌خواهند با دانش IT مدیران فناورى باشند، یا مدیران شغلى و روى افراد با مهارت سرمایه‌گذارى کنید.

- از پیش‌نهادهاى مثبت و مناسب براى فعالیت‌هاى استراتژیک و مرتبط استفاده کنید.

- از کارکنان کارآمد IT بهره گرفته سعى کنید ارتباط موفق خارجى ایجاد کنید.

- مفهوم حضور سروقت و ارایه‌ى خدمات سر وقت و بودجه را براى کارکنان‌تان جا بیندازید؛ زیرا هیچ چیز از این مساله ضرورى‌تر نیست.

- روش‌هاى عملکرد جدید براى شرکت خود طراحى کنید.

- درباره‌ى فناورى جدید تجربه‌هاى عملى کسب کنید.

- با طراحى راهکارهاى ساده به جنگ پیچیدگى IT بروید.

- ابتدا با تصمیم‌گیرى درباره‌ى نحوه‌ى کار و سپس کاربردهاى آن طرز تفکر رایج درباره‌ى روند شغلى و مدیریت را ارتقا دهید.

- بین مدیریت منابع انسانى و فعالیت‌هاى IT ارتباط و همکارى برقرار کنید.

- توانایى سازمان خود و مدیران آن را با دید منتقدانه بررسى کنید.

نویسنده : نازنین کى نژاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد